شناسهٔ خبر: 114887 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رکود فراگیر شد

مسکن43 کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که رشد اقتصادی در سال ۹۴ پایین‌تر از سال ۹۳ و در حدود ۳ دهم درصد بوده است، گفت: در دوره رکود کنونی، تمام بخش‌های اقتصادی به رکود مبتلا شده‌اند و بستر خروج از رکود در کشور فراهم نیست.

به گزارش «نماینده»، محمود جهانی با بیان این‌که هم‌اکنون با شرایط خاصی مواجه هستیم تصریح کرد:‌ در دوره‌های قبل شرایط رکود اقتصادی را به این شکل نداشته‌ایم که مثلا برای ۴ یا ۵ سال با کاهش مستمر رشد مواجه باشیم. باید قبول کنیم متاثر از سیاست‌هایی که در سال‌های پایانی دهه ۸۰ داشتیم به رکود دامنه‌دار عمیق به لحاظ اقتصادی مبتلا شده‌ایم.

وی با یادآوری این‌که در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ رکود ادامه داشت و همه بخش‌های اقتصاد را با رکود مواجه کرد، افزود: در دوره‌های رکود و رونق اقتصادی، دامنه رکود به این شکل مسیر را طی نمی‌کرد و یک نوسانات ادواری بین بخش‌های مختلف وجود داشت. بخش مسکن راکد بود اما بخش‌هایی مانند بورس، بازار طلا و ارز رونق داشتند. زمانیکه آنها دچار رکود می‌شدند، مسکن رونق پیدا می‌کرد و در واقع گردش نقدینگی بین بخش‌های مخلف اقتصادی روی می‌داد و این گردش در بستر رشد اقتصادی رقم می‌خورد.

وی با بیان این‌که اما در دوره اخیر این بستر وجود ندارد و تمام بخش‌ها با رکود مواجه هستند، ادامه داد: باید بپذیریم بستر اقتصادی کشور دچار رکود تمام عیار شده و همه بخش‌ها با همدیگر به رکود دچار شده‌اند. هم‌اکنون هم بورس در سرازیری قرار گرفته، هم این‌که بازار سکه و ارز از سکه افتاده و هم این‌که مسکن به این وضع گرفتار شده است.

مدیرکل سابق دفتر افتصاد مسکن با تاکید بر این‌که اقتصاد کلان هم با رکود مواجه است در پاسخ به این پرسش که این رکود تا چه زمانی تداوم دارد، گفت: تا زمانیکه بستر اقتصاد به سمت رشد حرکت نکند یعنی اقتصاد ما رونق نسبی نداشته باشد،   به طور طبیعی هیچکدام از بخش‌ها نمی‌توانند به سمت جلو حرکت کنند.

جهانی با بیان این‌که دیگر این‌گونه نیست که مانند گذشته مثلا بورس رونق بگیرد و به دنبال آن بخش مسکن نیز ار رکود خارج شود، ‌ اظهار کرد: زمانیکه شرایط  کسب و کار جامعه بهبود یافته و چشم انداز رشد اقتصادی در جامعه امیدوار به حرکت بخش‌های اقتصادی باشد در آن شرایط می‌توانیم بگوییم کدام بخش پیشتاز می‌شود و بقیه بخش‌ها به چه شکل و چگونه دنبال آن حرکت می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که تا شرایط مهیا نشود زمینه رشد برای بخش‌های اقتصادی هم فراهم نمی‌شود، افزود: در حال حاضر شرایط اقتصادی کلان جامعه به شدت متاثر از مسائل سیاسی است.

وی با بیان این‌که شد اقتصادی در سال ۹۳ حدود ۳.۷ درصد بود، بیان کرد: این در حالی است که رشد اقتصادی تا این لحظه از سال گذشته پایین تر بوده و از زمستان ۹۳ تاکنون این رشد محدود بوده و به ۳ دهم درصد رسیده است.

کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص آینده بازارهای اقتصادی کشور به خصوص مسکن گفت:‌ شخصا در خصوص آینده بازار مسکن بدبین نیستیم، به نظرم وضعیت سال آینده بهتر خواهد بود با توجه به شرایط پیش رو و مسائل بین‌المللی اتفاقات مثبتی روی خواهد داد.

نظر شما