شناسهٔ خبر: 114883 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

۲۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد

یارانه 43 مجموع یارانه نقدی پرداخت شده به مردم طی ۵۷ ماه گذشته (از دیماه ۸۹ تا شهریور ۹۴) به علاوه جبرانی ۸۵ هزار تومانی اسفند ۹۱ به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش «نماینده»، دولت دهم با پشتوانه مصوبه مجلس شورای اسلامی از آذرماه سال ۸۹ اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را با هدف کنترل مصرف حامل‌های انرژی و توزیع بهینه یارانه‌ها آغاز کرد که از همان ابتدا پرداخت نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی یارانه به‌میزان برابر به تمام جمعیت ۷۵میلیون نفری با انتقاداتی همراه بوده که این انتقادها در دولت یازدهم به اوج خود رسید.

در پاسخ به این انتقادها، مجلس شورای اسلامی به‌پیشنهاد دولت یازدهم در قانون بودجه سال ۹۳ تبصره‌ای گنجاند که بر اساس آن دولت مکلف به حذف یارانه پُردرآمدها شد که این مهم در سال گذشته هرچند کلید خورد ولی عملیاتی نشد و مجموع حذف‌شدگان به ۳۰۰هزار نفر نرسید.

در پی اصرار کارشناسان و مجلسی‌ها و همچنین کسری حدود ۱۸هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها، دولت در سال ۹۴ روند حذف یارانه پُردرآمدها را با سرعت بیشتری در پیش گرفت که تاکنون شمار حذف شدگان به ۲.۱ میلیون نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود، در سال جاری یارانه نقدی ۶میلیون نفر حذف شود که صرفه‌جویی ۳هزار میلیارد تومانی در پرداخت یارانه نقدی را به‌همراه خواهد داشت.

نگاهی به آمار پرداخت یارانه نقدی به بیش از ۷۵میلیون نفر در ۵۷ ماه گذشته (از دیماه ۸۹ تا شهریور ۹۴) به علاوه جبرانی ۸۵ هزار تومانی که در اسفند سال ۹۱ پرداخت شد، نشان می‌دهد که میزان پرداخت یارانه نقدی تا کنون از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است.

بنا بر اعلام سازمان هدفمندی سازی یارانه ها،  یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی مهرماه نیز ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۲۶ مهر واریز می‌شود.

نظر شما