شناسهٔ خبر: 114855 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بعیدی نژاد: گزارش آژانس حاصل تلاش شبانه روزی بخش دفاعی بود

بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نوشت: اجرای هماهنگ نقشه راه بین ایران و آژانس یکی از مجموعه اقدامات پرافتخار و حاصل تلاش مشترک چند ماهه و شبانه روزی نهادهای مرتبط داخلی و بویژه با مشارکت بسیار موثر بخش دفاعی کشور بود.

به گزارش «نماینده»، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده و آن را نتیجه کار و تلاش مشترک همه بخش‌ها و نهادهای کشور دانست.

در این یادداشت آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی بیانیه‌ای رسمی ضمن تأیید همکاری کامل ایران، اجرای کامل نقشه راه مورد توافق بین ایران و آژانس برای حل و فصل مباحث مربوط به ادعاهای مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را (که اصطلاحاً پی ام دی خوانده می‌شود) اعلام کرد.  

آژانس اعلام کرده که تا بازه زمانی منتهی به ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ همه اقدامات مندرج در نقشه راه برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است.

بر اساس اعلامیه رسمی آژانس، ایران تا امروز هر اقدامی که باید برای اجرای نقشه راه تفاهم شده بین ایران و آژانس انجام می‌داد، انجام داده و بر این اساس مدیر کل آژانس، حاصل ارزیابی نهایی خود از حل همه مسائل باقی‌مانده مربوط به ادعاهای مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را با هدف بسته شدن نهایی پرونده پی ام دی تا دو ماه آینده ارائه خواهد کرد.  

صدور این بیانیه از سوی آژانس حاصل کار فشرده چند ماهه ایران با آژانس می‌باشد.

اجرای هماهنگ نقشه راه بین ایران و آژانس یکی از مجموعه اقدامات پرافتخار و حاصل تلاش مشترک و هماهنگ چند ماهه و شبانه روزی نهادهای مرتبط داخلی کشور و بویژه با مشارکت بسیار موثر و هوشمندانه بخش دفاعی کشور بوده است که با هدف مردود دانستن ادعاهای نادرست علیه کشورمان صورت پذیرفت. این ادعاها بیش از ده سال بعنوان پرونده‌ای سیاسی و امنیتی علیه کشورمان مطرح شده بود که در حدود چهار سال پیش رسماً به یک کیفرخواست سیاسی مبدل شد که چنان مسائل و ادعاهایی را علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مستند سازی می‌کرد که واقعاً از نظر ناظران بین‌المللی حل و فصل موضوع پی ام دی را تقریباً غیر ممکن می‌ساخت.

چنانچه برخی رسانه‌های آمریکایی با استناد به اسناد غیر قابل انکار اثبات کردند، طرح پرونده پی ام دی از سوی آمریکا و غرب علیه ایران با هدف اثبات نظامی بودن برنامه هسته‌ای و تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران و فراهم کردن زمینه سیاسی و روانی برای آغاز حمله نظامی علیه ایران انجام می‌گرفت، اما با شروع روند جدید مذاکرات هسته‌ای، روند پیگیری بحث پی ام دی هم به نحو زیادی تغییر یافت که نقطه اوج آن توافق دو طرف در خصوص نقشه راهی بود که اجرای آن روز گذشته توسط آژانس تایید شد.

ایران در طی این مسیر با یک رهیافت چند ضلعی دیپلماتیک-حقوقی-فنی توانست حل و فصل این پرونده پیچیده را مدیریت کند.

بسیاری از ناظران خارجی و حتی داخلی رسیدن به نقطه امروز در حل بحث پی ام دی را ساده انگاری تیم مذاکره کننده هسته‌ای عنوان می‌کردند.

 

نظر شما