شناسهٔ خبر: 114566 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اهمیت تقریظ رهبر انقلاب بر کتابی با موضوع اجتماعی/سنت شکنی امام(ره) درباره زنان

غلامعلی حدادعادل/* رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی: رهبر معظم انقلاب با نوشتن تقریظ بر کتاب «دختران آفتاب» می خواستند اهمیت مسئله زنان و پرداختن به این موضوع را در جامعه یادآوری کنند.

به گزارش «نماینده»، طی مراسمی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «دختران آفتاب» رونمایی شد.

در این مراسم که عصر روز سه شنبه ۲۱ مهرماه در دبیرستان دخترانه شهدای هفتم تیر برگزار شد امیر خوراکیان رئیس حوزه ریاست موسسه انقلاب اسلامی گفت: اعتقادمان بر این است که نگاه، رفتار و حتی سلیقه معظم له در عرصه فرهنگ باید به رویه نظام مند در حرکت کلان فرهنگی تبدیل شود. چنین نگاه و جایگاهی که به این مهم بپردازد را ندیدم اگر برگزیدن این اثر توسط ایشان انجام می شود بعد از آن تشویق و حمایت صورت می گیرد. این رویه باید تا الان به یک رویه ثابت تبدیل می شد.

وی گفت: شاید به صورت پراکنده در دستگاههای فرهنگی، حرکت هایی انجام شده باشد اما این رویه ثابت نیست نمی دانیم که این موضوع متوجه شورای عالی انقلاب فرهنگی است یا دستگاهها و نهادهای دیگر اما می دانیم که با فقدان چنین نظام منسجمی مواجه هستیم و چنین حرکت دائمی در نظام فرهنگی ما موجود نیست که آثار برجسته را تشویق کند. به برکت رفتار مقام معظم رهبری موسسه انقلاب اسلامی در نظر دارد تا سلسله نشست هایی با موضوع حیات طیبه را برگزار کند که در آن تقریظ های رهبر معظم انقلاب بیشتر معرفی شود. تقریظی که امروز از آن رونمایی می شود بر کتابی است که موضوع آن کاملا اجتماعی است هر چند که در قالب داستان نوشته شده است. آخرین کتابی که مقام معظم رهبری بر آن تقریظ نوشتند کتاب «آن ۲۳ نفر» بود.

وی افزود: مخاطب اصلی کتاب «دختران آفتاب»، خانمها و دختران هستند به همین دلیل تصمیم گرفته شد که این مراسم در یک مدرسه دخترانه برگزار شود. با رونمایی از این تقریظ امیدواریم همت بیشتری در معرفی حوزه فرهنگ و معارف انقلاب اسلامی انجام شود.

در ادامه این برنامه کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما گاهی داریم فکر می کنیم که برای هدایت جوانان باید از ارزشها دست برداریم اما قرآن کریم خلاف آن را می گوید و تاکید دارد که بر راه ابراهیمی باشیم. فاطمه به عنوان یکی از شخصیت های اصلی کتاب «دختران آفتاب» این موضوع را به خوبی بیان می کند. این کتاب نشان می دهد که برای حفظ ارزشها باید استخوان در گلو داشت. این کتاب ترسیم کننده حیات طیبه است. به گفته رهبر انقلاب هر که عزت ملی نداشته باشد حیاط طیبه نیز ندارد. سربلند زندگی کردن و مستقل بودن جزو حیات طیبه است.

پس از آن در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: مسئله زن در جامعه امروز یکی از چالش های بزرگی است که نظام ما با آن مواجه است زمانی که صحبت از مسائل و مشکلات می شود ذهنمان به سمت مسائل اقتصادی و سیاسی می رود در حالی که موضوع زن و خانواده اهمیتش از مسائل سیاسی و اقتصادی کمتر نیست.

حداد عادل بیان کرد: متفکران و بزرگان به خوبی به اهمیت موضوع زن و خانواده واقف بودند. به عنوان مثال شهید مطهری بخشی از مطالعات خود را به این مسئله اختصاص داده است. حتی امام (ره) به این مسئله اهمیت می دادند. حتی امام(ره) سنت شکنی هایی درباره زنان انجام داد. نشست هایی که امام در پاریس برگزار می کرد و خبرنگاران زن در آن حضور داشتند یک سنت شکنی به حساب می آمد. یکی از سئوالات زیاد خبرنگاران در پاریس از ایشان بعد از مسئله نفت موضوع وضعیت زنان بعد از انقلاب اسلامی بود. رهبر معظم انقلاب نیز پس از پیروزی انقلاب تا به امروز اهمیت ویژه ای به موضوع زن نشان دادند. من می خواهم که شما خط فکری ایشان را درباره خانمها تعقیب کنید و تصور ایشان را درباره نقش و جایگاه زن در خانواده و جامعه از صحبت هایشان بازیابی کنید.

وی افزود: زن، همسر، مادر مدیر خانه و تربیت کننده فرزندان است و باید نظریه  جامعی بر پایه اعتقادات و احکام اسلامی داشته باشیم تا به تمامی سئوالات پاسخی هماهنگ داده و دچار افراط و تفریط نشویم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز غرب برای نفوذ و توطئه از ابزار زنان استفاده می کند باید ذهن خود را از تضادی که غرب می خواهد بین زن و مرد ایجاد کند رها کنیم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب با نوشتن تقریظ بر کتاب «دختران آفتاب» می خواستند اهمیت مسئله زنان و پرداختن به این موضوع را در جامعه یادآوری کنند.

در پایان این مراسم از متن تقریظ رهبر معظم انقلاب رونمایی شد. این اولین تقریظ رهبر انقلاب بر یک کتاب داستانی و اجتماعی است که منتشر شده است.

نظر شما