شناسهٔ خبر: 114510 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حداد عادل درگذشت جاوید اقبال را تسلیت گفت

حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی درگذشت جاوید اقبال، فرزند اقبال لاهوری، را تسلیت گفت.

به گزارش «نماینده»، جاوید اقبال، فرزند علامه اقبال لاهوری، شاعر بزرگ پاکستانی، درگذشت. به همین مناسبت دکتر غلامعلی حدّاد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، در پیامی خطاب به آقای نورمحمد جانی، سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در ایران، درگذشت وی را تسلیت گفت. متن پیام مذکور بدین شرح است:

باسمه‌تعالی
جناب آقای نورمحمد جانی
سفیر محترم جمهوری اسلامی پاکستان در ایران

درگذشت شادروان دکتر جاوید اقبال، فرزند برومند و یادگار عزیز محمد اقبال لاهوری، شاعر بزرگ و منادی بیداری و بازگشت به هویت خودی، موجب اندوه و تأسف عمیق شد. آن استاد والامقام که حقوق‌دانی برجسته و نویسنده‌ای توانا بود، نقش بسیار مهمی در احیای اثار گرانبهای پدر داشت و در طول سال‌های زندگی خود تلاش بسیاری برای جمع‌آوری و حفظ و انتشار و معرفی آثار علامه اقبال انجام داد.

این‌جانب از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی و عموم استادان زبان و ادب فارسی در ایران، فقدان این شخصیت ارجمند را به خانوادۀ محترم ایشان و جامعۀ فرهنگی و علمی پاکستان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان صبر و برای آن شادروان علوّ درجات و رحمت واسعۀ الهی طلب می‌کنم.

غلامعلی حدّاد عادل          
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی
و بنیاد سعدی       

جاوید اقبال یکی از حقوق‌دانان سرشناس پاکستان بود که در کنار فعالیت‌های حقوقی و امر قضا، فعالیت‌های ادبی را نیز دنبال می‌کرد و کتاب‌های را به زبان‌های اردو و انگلیسی و بیشتر در مورد علامه اقبال و شعر او به رشتۀ تحریر درآورده بود. از جملۀ آثار وی می‌توان به کتاب زنده‌رود اشاره کرد که به زندگی و شعر علامه اقبال و خاطرات جاوید اقبال و خانواده‌اش اختصاص دارد.

نظر شما