شناسهٔ خبر: 114470 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سخنگوی ارشاد: نگران تحریم ایران نیستیم

نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: حتی اگر مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کنند که ایران نمی‌تواند در سال آینده در این نمایشگاه شرکت کند، ما پای این مسأله و تصمیمی که در دوره اخیر اتخاذ شده است، ایستاده‌ایم و این موضوع برای ما هیچ اهمیتی ندارد.

به گزارش «نماینده»، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر قطعی بودن تصمیم این وزارتخانه در خصوص انصراف از حضور در شصت‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به جهت دعوت این نمایشگاه از سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب «آیات شیطانی» برای سخنرانی در نشست خبری آن، درباره ارسال محموله کتاب‌های ایرانی به این نمایشگاه گفت: ارسال کتاب‌ها از ایران به نمایشگاه فرانکفورت، قبل از تصمیم ایران برای خودداری از شرکت در این نمایشگاه، صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به گستردگی کارها و برنامه‌هایی که ایران برای پیاده‌سازی در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت داشت، از مدتی قبل محموله کتاب‌های ایرانی برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارسال شد. در این مسیر تعداد زیادی از ناشران مشارکت کردند و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و همچنین تشکل‌های صنفی نشر، زحمات زیادی را هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی متحمل شدند.

سخنگوی وزارت ارشاد اضافه کرد: اما با توجه به اعلام خبر حضور این نویسنده مرتد و بی‌ارزش در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، تصمیم بر این شد که کشورمان از حضور در دوره اخیر نمایشگاه کتاب فرانکفورت خودداری کند، اگرچه این مساله ضرر و زیان قابل توجهی برای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حوزه نشر به دنبال داشت، اما در مقابل تصمیم ِ اصولی و مهم یعنی تحریم نمایشگاه، این ضررها ارزشی نداشت.

نوش‌آبادی با اعلام اینکه محموله کتاب‌های ارسالی از ایران به نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت، در این نمایشگاه عرضه نخواهد شد و اساسا غرفه ملی ایران در این رویداد فرهنگی دایر نخواهد بود، گفت: کتاب‌ها به ایران برمی‌گردد و همانگونه که قبلا هم اعلام شده است مراتب اعتراض ایران به دعوت از این فرد بی‌ارزش در محل غرفه ایران برای اطلاع بازدیدکنندگان اعلام خواهد شد، اما اینکه شیوه اعتراض به چه ترتیب خواهد بود، باید از مسئولان غرفه سوال شود.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم ایران به خودداری از شرکت در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت تأمین‌کننده عزت و کرامت مبانی اسلامی و همچنین جایگاه کشورمان خواهد بود، اعلام کرد: هیچ ناشری اعم از دولتی و یا خصوصی از جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت حضور نخواهد داشت و اگر کسانی خارج از مرزهای ما با عنوان ناشران کتاب های فارسی زبان حضور داشته باشند، این حضور به هیچ وجه مورد تایید ما نیست؛ چراکه اساسا فعالیت این قبیل افراد یا موسسات در چارچوب قوانین و ضوابط جمهوری اسلامی ایران نیست.

سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت در خصوص احتمال ندادن غرفه به ایران برای مشارکت در دوره شصت‌وهشتم این نمایشگاه، با مقامات ایرانی مکاتبه یا صحبتی داشته‌اند یا خیر؟ توضیح داد: نخیر، تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده و اگر هم گفته شود، برای ما هیچ ارزشی ندارد. ممکن است برخی کشورهای اسلامی در خصوص حضور این فرد هتاک در این نمایشگاه، مماشات کرده باشند، اما جمهوری اسلامی ایران همواره بر اصول اساسی خود پایبند بوده و اهل مماشات نیست.

نوش‌آبادی درباره احتمال تحریم کشور ایران از سوی نمایشگاه فرانکفورت در دوره‌های بعد هم تاکید کرد: حتی اگر مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کنند که ایران نمی‌تواند در سال آینده در این نمایشگاه شرکت کند، ما پای این مسأله و تصمیمی که در دوره اخیر اتخاذ شده است، ایستاده‌ایم و این موضوع برای ما هیچ اهمیتی ندارد.

نظر شما