شناسهٔ خبر: 114125 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

آمریکا و همپیمانانش با داعش بازی می‌کنند/ مذاکره امکان‌پذیر نیست

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس ضمن تشریح تفاوت اهداف ایران و آمریکا درمنطقه،گفت: ایران راه عزت مسلمان و آمریکا راه ذلت آنان را پیگیری می‌کند، بنابراین مذاکره میان ایران و آمریکا در مسائل منطقه‌ای امکان پذیر نیست.

به گزارش «نماینده» علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی گفت:  شهادت سردار سلحشور اسلام همدانی عزیز را به مقام معظم رهبری، خانواده آن شهید بزرگوار و مردم همدان تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: این مرد استوار جبهه‌ها که هم در میدان دفاع مقدس و هم در میدان مبارزه با صهیونیست‌ها و میدان فرهنگی با سر‌زندگی حاضر بود، آخرین روزهای عمر خود را نیز صرف کمک به مردم مظلوم سوریه کرد.

لاریجانی افزود: خون آن سردار مجاهد حرکت رهایی‌بخشی که وی دنبال می‌کرد را به نتیجه خواهد رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: در این روزها اقداماتی در منطقه رخ داده است که نشانگر از هم‌گسیختگی روانی میدان‌داران بی‌رحم است که هر یک گوشه‌ای از بار فساد و تباهی در منطقه را به دوش می‌کشند.

صهیونیست ها تمام توان خود را برای بهم ریختن منطقه بکار گرفته اند

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی از تمام توان خود برای بهم‌ریختگی کشورهای اسلامی بهره جست، به قبله اول مسلمانان توهین کرد،درب مسجد بیت‌المقدس را بر روی غیرمسلمانان باز کرد و مانع ورود مسلمانان شد و در این راه از شکنجه و آزار مسلمانان دریغ نکرد.

لاریجانی تصریح کرد: تاسف‌آورتر این است که صدایی از کشورهای اسلامی هم بلند نشد، این بی‌غیرتی در کنار آن رفتار نابکارانه رژیم صهیونیستی، ملت مسلمان و مظلوم فلسطین را به خود آورد و این روزها صحنه‌های درخشنده‌ای از مقاومت را شاهد هستیم؛ گرچه در چند ماه اخیر متاسفانه برخی اقدامات بخشی از نیروهای مقاومت و بحث مذاکره برای آتش‌بس دروغین، آنان را به رخوت کشاند اما این تحرک می‌تواند همبستگی آنان را در راه مقاومت افزایش دهد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در این ماجرا با چراغ سبز قدرت‌های بزرگ و فرصت‌طلبی اسرائیل انجام شد.

وی با اشاره به کشتار وحشیانه در بیمارستان قندوز افغانستان توسط هواپیماهای آمریکایی، گفت: کشتار وسیع مردم بی‌پناه یمن آن هم در مجلس عروسی توسط هواپیماهای سعودی، نمونه‌هایی از اقدامات عجیب در روزهای گذشته است که اوج قساوت قلب و بهم‌ریختگی اعصاب آنان را نشان می‌دهد.

لاریجانی گفت: آیا با این وحشی‌گری، نامی جز شیطان رجیم به آمریکا می‌توان داد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات تروریستی کثیف در ترکیه، گفت: در این اقدامات جان دهها نفر مسلمان گرفته شد که گوشه دیگری از بحران در منطقه را نشان می‌دهد و امیدواریم دوستان ترکیه در این ماجرا توجه جدی به داستان تروریست‌های منطقه پیدا کنند.

آشفته ترین شرایط منطقه پس از جنگ جهانی دوم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه این اقدامات یک سمت و سوی خبیثانه دارد که کشورهای منطقه را دچار درگیری امنیتی و بحران وجودی کند. شاید بعد از جنگ جهانی دوم هیچ‌گاه منطقه دچار چنین آشفتگی وسیعی نبود.

لاریجانی ادامه داد: به نظر می‌رسد طراحی جدیدی برای منطقه شکل گرفته تا بیداری اسلامی را سد نماید و با انحرافی در ساختار منطقه، نظم جدیدی را تحمیل نماید.

وی گفت: به همین جهت ائتلاف ضد تروریست امروز به یک رسوایی سیاسی برای آمریکا و همپیمانان آنان تبدیل شده است. کاملاً مکشوف شده که آنان با تروریست‌های داعش به جای مبارزه، بازی می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: نیروهای ائتلاف پروازهای شناسایی زیادی دارند اما عملیات محدود آن هم در جاهای خاص و نه تجمعات آنان.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حال که روسیه در مبارزه با تروریست‌ها در سوریه جدی‌تر شده، به روسیه خرده می‌گیرند که با این کار حل مساله سوریه را مشکل‌تر کرده است.

ائتلاف ضد داعش هیچ کاری علیه تروریست ها نکرد

وی تصریح کرد: آیا کار مضحک ائتلاف در یک سال گذشته راه‌حلی در سوریه ایجاد کرد یا مشکل تروریست‌های وحشی را حل کرد؟

لاریجانی اظهار داشت: تنها کاری که ائتلاف با آن همه دبدبه و کبکبه انجام داد این بود که نشان داد در مبارزه با تروریست‌ها کم آوردند و همین موضوع عامل جری تر شدن تروریست‌ها شد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری که گوشه‌هایی از توطئه‌های آمریکا در منطقه و داخل کشور را روشن نمودند، گفت: این فرمایشات باید به جد مورد توجه و تجزیه و تحلیل مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: استراتژی دشمن در منطقه که با روش‌های گوناگون پیگیری می‌شود در جهت تخریب اهداف و سیاست‌های آزادی‌بخش اسلامی است و به همین جهت رهبری معظم مذاکره با آمریکا را در این زمینه بی‌فایده و غلط ارزیابی کرده است.

اختلاف ایران و آمریکا استراتژیک است

لاریجانی افزود: به این دلیل که دو جریان متفاوت که یکی عزت مسلمانان را می‌طلبد و دیگری ذلت مسلمانان را، که دو مسیر متقابل هستند که هدف مشترک ندارند، شاید در مقطعی به صورت تاکتیکی هدف کوچک مشترکی بیابند، اما اختلاف این دو جریان استراتژیک است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مذاکره هسته‌ای از این جنس نبود، ایران در موضعی قرار داشت و قرار دارد که صاحب تکنولوژی شده و با پایداری ملت به جایگاهی رسید که قابل عقب‌گرد نیست و حریف نیز با همه تحریم‌ها و معاندت‌ها و دشمنی‌ها مجبور شد به مذاکره برگردد و تقاضای مذاکره از جانب آنها بود که همین موضوع نیاز را نشان می‌دهد.

لاریجانی گفت: حدود سه سال این مذاکرات طول کشید. گرچه به تعبیر رهبری معظم در همین مذاکرات آمریکایی‌ها  تلاش نمودند از راههای مختلف مخالف منافع ملت راهی بیابند، ولی در کل با دقت مذاکره‌کنندگان و هدایت رهبری معظم توفیق نیافتند.

وی ادامه داد: گرچه ممکن است در برخی موارد لغزش‌هایی باشد که باید در اجرا به آن توجه بیشتری نمود و در طرح پیشنهادی نیز در این موارد احکامی آورده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از نظر راهبردی آمریکا و اسرائیل در مذاکرات هسته ای در مقابل ایران دچار خسارت شده اند و به همین جهت اسرائیل به همه چیز متوسل شد تا جلوی کار را بگیرد و به قول سیدحسن نصرالله، اسرائیل تلاش کرد تا جلوی توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ را بگیرد، اما این توافق که به زودی فرصت‌های زیادی را برای ایران ایجاد می‌کند و درهای زیادی را به روی ایران باز می‌کند، حاصل شد.

وی تصریح کرد: این مذاکره را نباید با مذاکرات دیگر درباره مسائل منطقه مقایسه کرد.

لزوم تحرک وزارت خارجه در مسائل منطقه ای

لاریجانی ادامه داد: مذاکره با کشورهای موثر دیگر می‌تواند زمینه‌های موثری برای حل و فصل مسائل منطقه را فراهم آورد که یک مورد آن همکاری با روسیه در مسائل سوریه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید همکاری‌ها را با سایر کشورها گسترش داد. جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه را در مسیر همکاری‌های منطقه‌ای قابل تحقق می‌داند و کمک‌های کشورهای دیگر اگر تمایل داشته باشند، صرفا تسهیل کننده می‌باشد.

وی گفت: تحرک وزارت خارجه در این زمینه جهت پیدا کردن راه‌حل‌های سیاسی در منطقه مفید خواهد بود.

نفوذ فرهنگی و سیاسی از نفوذ امنیتی و اقتصادی مهم تر است

لاریجانی با تاکید لزوم هوشیاری در کشور برای جلوگیری از راههای نفوذ، گفت: نیروهای انقلابی باید هشدار رهبری را جدی بگیرند و با کم کردن اختلافات حول این امور به تحلیل واحد برسند و سنگر انقلاب را محکم و تقویت نمایند. ایشان مخصوصا روی نفوذ فرهنگی و سیاسی تاکید بیشتری دارند تا نفوذ اقتصادی و امنیتی که آن هم مهم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بنده فکر می‌کنم صاحبنظران فرهنگی و سیاسی مخصوصا صاحبان رسانه‌های گروهی در این زمینه مسئولیت مهمی دارند تا پدیده اقتدار انقلابی و معنوی ملت ظهور یابد.

وی ادامه داد: اقتدار، توان ملی و قدرت نظامی ملت، ایران را امن کرد و از دشمن قدرت تعرض را گرفت.

رئیس مجلس تصریح کرد: اقتدار ملت، همبستگی دینی را افزایش می‌دهد و عملا تلاش دشمن در نفوذ به صفوف ملت را عقیم می‌نماید.

لاریجانی از کمیسیون امنیت ملی و فرهنگی مجلس خواست در این زمینه با اولویت جلساتی را با مسئولان مربوطه و صاحبنظران بگذارد و سیاست‌های روشنی را به مجلس گزارش دهد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۷-۱۹ ۱۶:۱۰گواه 0 0

    دوصدگفته چون نیم کردارنیست.آقای لاریجانی دست نوشته خوب می خواند ولی ولی درعمل دست وپای نمایندگان دلسوزملت را می بنددولی بداند که خواست خداوند است که چهره اش افشاء گردد.
                                

نظر شما