شناسهٔ خبر: 113907 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طبق توافق هسته‌ای تحریم ها اروپا و کنگره آمریکا لغو نمی شود

نماینده تهران در مجلس جزئیات اختلاف‌نظرات نمایندگان درباره طرح دوفوریتی مربوط به برجام را تشریح کرد و گفت: طبق توافق هسته‌ای نه تحریم‌های اروپا و نه تحریم‌های کنگره آمریکا لغو نمی‌شود بلکه فقط تعلیق می‌شود.

به گزارش «نماینده»، حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای  اسلامی با اشاره به مخالفت عده‌ای از نمایندگان با طرح دو فوریتی مربوط به برجام، اظهار داشت: نظرات مخلتفی در مجلس درباره این طرح مطرح شده، اینکه چگونه ما باید در رابطه با موضوع برجام که در کمیسیون ویژه بررسی و گزارش آن ارائه شد، ورود کنیم.

وی افزود: چند نکته در رابطه با اختلاف نظراتی که در مجلس درباره این طرح پیش آمده، وجود دارد، یکی اینکه به هر تقدیر وقتی رئیس‌جمهور خودش اعلام می‌کند که ما سندی را امضا نکردیم و همکاران ما هم امضا نکردند لذا به نظر می‌رسد که این که توافق هسته‌ای در قالب لایحه هم نمی‌تواند به مجلس ارائه شود اما دوستان معتقدند جمهوری اسلامی ایران در برجام تعهداتی را پذیرفته و پیمانی را با غربی‌ها می‌بندد که بر این اساس باید طبق اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی لایحه توافق هسته‌ای برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه شود.

نماینده تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: بعضی از نمایندگان معتقدند وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید اصلا توافقی امضا نشده، ارائه طرح دوفوریتی در مجلس و مصوب شدن آن ضرورتی ندارد.

طلا ادامه داد: عده‌ای می‌گویند از آنجایی که کلا سندی از جانب دولت امضا نشده و دولت هم لایحه برجام را تقدیم مجلس نکرده لذا از لحاظ حقوقی، قانونی و فنی نباید چیزی به نام برجام در مجلس ثبت شود، اگر غیر از این عمل کنیم و طرحی ارائه شود به نوعی موجب تایید برجام در مجلس می‌شود.

طلا گفت: ما می‌گوییم چون دولت لایحه‌ برجام را تقدیم مجلس نکرده لذا ما در طرح دوفوریتی هم اثباتا یا نفیا درباره برجام مطلبی را مطرح نخواهیم کرد، به استناد آنچه که مقام معظم رهبری فرمودند، کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس تشکیل شد و گزارش خود را ارائه داد، در مقابل دوستان دیگر مطرح می‌ کردند که بالاخره یک توافقی در حال انجام است، ‌درست است که دولت توافق هسته‌ای را در قالب لایحه تقدیم مجلس نکرده ولی ما باید چارچوبی را تعیین کنیم که این چارچوب حقوق ملت ایران را متضمن شود و آن را ذکر کند.

طلا ادامه داد: در مقابل عده‌ای از دوستان می‌گویند ما با تعیین این چارچوب مشکلی نداریم ولی ما می‌گوییم اگر قرا راست توافقی را امضا کنیم، باید مراقب باشیم به استقلال علمی، دفاعی، تمامیت ارضی ما خدشه‌ای وارد نشود و موضوع تحریم‌ها در آنجا حل شود، براساس آنچه که اتفاق افتاده درباره صنعت دفاعی کشور، همه می‌دانیم جمهوری اسلامی ایران موظف شده ظرف مدت ۲۴ ساعت دسترسی برای بازرسی از تاسیسات نظامی و امنیتی را تامین کند.

طلا درباره تحریم‌ها نیز گفت: طبق توافق هسته‌ای نه تحریم‌های اروپا و نه تحریم‌های کنگره آمریکا لغو نمی‌شود بلکه فقط تعلیق می‌شود و این موارد متضمن حقوقی که ملت ایران دارد، نیست، در زمینه‌های فنی، علمی و تحقیقاتی هم مسیری که در برجام نوشته شده منجر به از بین رفتن زنجیره تحقیق و سازندگان قطعات در کشور می‌شود آن هم حداقل به مدت ۱۰ سال.

وی بر همین اساس یادآور شد: اگر قرار است نظرات مجلس اخذ شود، باید در توافق هسته‌ای مدنظر قرار گیرد، عمده اختلافاتی که بین نمایندگان مجلس درباره طرح دوفوریتی وجوددارد مربوط به این مضووع می شود که دولت خودش می‌گوید سندی را امضا نکرده و به همین دلیل لایحه برجام را تقدیم مجلس نکرده است، آنها می‌گویند اگر مجلس مصوبه‌ای داشته باشد که در بطن آن برجام را تایید کرده باشد، ‌بعدها اگر دولت با مشکلی مواجه شود می‌تواند بگوید من چیزی به مجلس ندادم و نمایندگان خودشان ورود کردند.

طلا در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی هم عده‌ای می‌گویند طرح دوفوریتی داده شده متضمن حقوق ملت ایران نیست و ب اید طرح قوی‌ترین در این زمینه ارائه شود، نگاه‌هایی در مجموعه مجلس بین این دو نظر وجود دارد که امیدوارم ان‌شاءالله نمایندگان مجلس بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرند.

نظر شما