شناسهٔ خبر: 113886 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: رسا

زاکانی:

طبق پیوست‌های برجام تحریم‌ها به راحتی باز خواهد گشت

زاکانی/2 رئیس کمیسیون برجام: اگر می گویند تحریم ها لغو می شود، به ظاهر لغو می شود و طبق پیوست ها ی برجام این تحریم ها به راحتی باز خواهد گشت.

به گزارش «نماینده»، علیرضا زاکانی در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم، با بیان این که مجلس در طول مذاکرات هسته ای هیچگاه به اندازه مواجهه با برجام، پرنشاط و فعالانه عمل نکرده است، اظهار کرد: دلیل این اقدام مجلس این بود که هیچگاه مذاکرات به سندی رسمی ختم نشده بود، گرچه برجام پایه خود را در ژنو می بیند ولی اگر دقت کنیم کل مذاکرات در این ۱۲ سال با یکدیگر متصل بوده است.

وی با بیان اینکه در طول مذاکرات دو دیدگاه وجود داشته است، بیان کرد: دیدگاه نخست این بود که کلید حل مشکلات را در خارج از کشور می دیدند و دیدگاه دوم اینگونه بود که می گفتند ما باید با تکیه بر قدرت های درونی مشکلات را برطرف سازیم.

رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ارتباط با برجام چندین نگاه در مجلس وجود دارد، افزود:نگاه نخست این است که مجلس هیچ وظیفه ای در قبال برجام ندارد و نباید به این موضوع ورود پیدا کند، نگاه دوم این است که مجلس ورود کند ولی در یک مسیر مشخص این بررسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: نگاه سوم معتقد بود که ورود مجلس در موضوع برجام باید مبتنی بر تکلیف و علم و دانش باشد، همچنین دیدگاه چهارم برای کسانی است که می گویند مجلس باید به موضوع برجام ورود کند و آن را رد کند.

زاکانی با بیان اینکه تدبیر و اعتماد رهبر معظم انقلاب مجلس را در مسیر بررسی برجام قرار داد، افزود: ما معتقدیم رهبری در دو سطح تصمیم گیری می کنند، سطح نخست این است که اگر همه جهان هم بایستند، ایشان تصمیم گیری خود را دارند و به نفع مصالح کشور تصمیم می گیرند و در سطح دوم ایشان به مجاری قانونی اعتماد می کنند.

وی با بیان اینکه در بررسی برجام برای ما روشن شد که مسئولان کشور در این دو سال خبر نداشتند که در ارتباط با هسته ای چه اتفاقاتی می افتد، اظهار کرد: پرونده هسته ای کشور در دولت یازدهم از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل گردید و حتی کمیته هسته ای که تشکیل شده بود نیز نقشی در تصمیم گیری ها نداشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولتی ها می گفتند که مذاکرات زیر نظر رهبر معظم انقلاب انجام شده است، بیان کرد: رهبری بارها در سخنرانی های خود به صراحت اعلام کردند که فقط کلیات را تایید می کنند و وارد جزییات نشدند و در همین راستا اعلام کردند که برجام باید در مجاری قانونی خود به تصویب برسد.

وی گفت: برجام سند تجربه چند صد سال کار فنی و حقوقی غرب برای به زانو درآوردن بزرگترین انقلاب قرن است و اگر می گویند تحریم ها لغو می شود، به ظاهر لغو می شود و طبق پیوست ها ی برجام این تحریم ها به راحتی باز خواهد گشت.

رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه طبق برجام تکالیف ایران بسیار شفاف است، تصریح کرد:متاسفانه تکالیف طرف مقابل در این برجام بسیار مجهول است، طبق بند ۳۶ و ۳۷ جاده یک طرفه برجام برای ما کاملا مشخص خواهد شد و ما شاهد بازگشت تحریم ها براحتی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ایراداتی که به تیم مذاکره کننده وارد شده است، استفاده نکردن از نظرات کارشناسان در بحث برجام بوده است، تصریح کرد: طبق گفته برخی از اعضا مذاکره کننده آمریکایی ها با یک تیم ۱۴۳ نفره و انگلیسی ها با یک تیم ۵۰ نفره در مذاکرات حاضر می شدند و تیم ایرانی تنها ۱۶ نفر بودند و این نشان می دهد دشمنان این مذاکرات را جدیتر گرفته بودند و از نظرات کارشناسان بیشتر استفاده می کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خود کمیسیون برجام نیز چندین دیگاه وجود داشت، اظهار کرد: یک دیدگاه این بود که همه متن و پیوست های برجام مورد مطالعه قرار گیرد، برخی دوستان نیز می گفتند که بیایم برجام را بررسی کنیم ولی آنچه که دلمان می خواهد در قابل گزارش ارائه کنیم، ن نیز می گفتند ما اگر گزارش دقیقی از برجام ارائه کنیم، آمریکایی ها سو استفاده خواهند کرد.

وی با بیان اینکه بنده بارها گفتم ما گزارشمان را دقیق تهیه می کنیم و به هیأت رییسه می دهیم و آنها تصمیم گیری کنند، افزود: اینکه یک عده بعد از ارائه گزارش بیانیه بدهند خیلی زیبنده نیست، همچنین این افراد خط به خط گزارش را خوانده بودند و تایید کرده بودند و امروز هم جرات ندارند بگویند کجای گزارش کمیسیون با واقعیت در تضاد است.

زاکانی با بیان اینکه اگر برجام همینگونه که هست به تصویب برسد، سیستم امنیتی و دفاعی کشور، آسیب خواهد دید، خاطرنشان کرد: امیدواریم در مجلس طرحی را به تصویب برسانیم که قرارداد لازم را برای برجام ایجاد کنیم، متاسفانه طرحی که در حال حاضر مطرح است بیشتر شبیه یک بیانیه سیاسی است.

نظر شما