شناسهٔ خبر: 113698 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیا به جای نماز، نذر و نیاز قبول است

نماز43 اگر قرار بود «نیاز» بهترین جایگزین نماز باشد، آیا خود امیرالمؤمنین(ع) این مسأله را نمی‌دانستند تا این همه نماز نخوانند و حال آنکه در اواخر عمر شریفشان در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند.

به گزارش «نماینده»، نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت‌های دیگر هم قبول می‌شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی‌شود، همان ‌طور که اگر انسان شبانه‌روزی پنج نوبت در نهر آبی شست‌وشو کند، آلودگی در بدنش نمی‌ماند، نمازهای پنج‌گانه هم انسان را از گناهان پاک می‌کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمی‌خواند، یکی دیگر از پرسش‌هایی که درباره نماز در فرق انحرافی مطرح می‌شود این است که برخی مانند «اهل حق»، نماز نمی‌خوانند و می‌گویند ما به جای نماز، نذر و نیاز داریم! علت این عقیده چیست و آیا چنین چیزی مورد قبول است؟

واحد پاسخگویی مرکز تخصصی نماز در جواب این پرسش می‌نویسد:

«اهل حق» نام یکى از فرقه‌هاى غُلات(غلوکنندگان در حق امامان) است که على‌اللهى هم نامیده مى‌شوند، آنان درباره امام على(ع) راه غلو را پیموده و براى او مقام الوهیت اثبات کرده‌اند، البته برخى افراد این فرقه ممکن است چنین اعتقادهایى نداشته باشند.

پیروان این فرقه بیشتر در شهر کرمانشاه، شهرستان کرند غرب (منطقه دالاهو)، بخش گهواره، کوزران، سرپل ذهاب و اطراف قصر شیرین زندگی می‌کنند.

بنا به اظهار برخی علمای شیعه، بیشترین پیروان فرقه «اهل حق» جزو مستضعفین فکری مذهب شیعه هستند که به دلیل عدم آگاهی از معارف ناب اسلامی دچار چنین اعتقاداتی شده‌‌اند.

در خصوص علت نماز نخواندن این فرقه باید بگوییم: متأسفانه پیروان این فرقه دلیل محکمی برای نماز نخواندن خود ارائه نکرده‌اند، به گونه‌ای که برخی آن‌ها در پاسخ به این سؤال که چرا نماز نمی‌خوانند، این بیت را بیان می‌کنند:

اگر نیاز نباشد نماز بی‌سود است/اگر نیاز دهی پس نماز بیهوده است

بین مردم عادی اهل حق نیز در رابطه با نخواندن نماز بهانه‌هایی مطرح است، مثلاً می‌گویند: چون علی(ع) را سر نماز کشتند، ما نماز نمی‌خوانیم یا می‌گویند ما چون به حقیقت رسیده‌ایم، نیازی به نماز نداریم. (۱)

در حالی که آیات قرآن کریم بر وجوب و اقامه نماز، به ویژه نمازهاى یومیه بسیار تأکید و سفارش شده و برای آن وقت‌های معینی قرار داده شده است، قرآن کریم می فرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» (۲)؛ نماز را از زوال خورشید(هنگام ظهر) تا نهایت تاریکى شب‏(نیمه شب‏) برپا دار و همچنین قرآن فجر (نماز صبح‏) را؛ چرا که قرآن فجر، مشهود(فرشتگان شب و روز) است!، لذا این گونه نیست که هر کسی به سلیقه خود زمانی را برای نماز قرار داده یا آن را ترک کند.

علاوه بر اینکه اینان ادعای پیروی از امام علی(ع) را دارند، در حالی که حضرت علی(ع) تا آخرین لحظات عمر شریف خود هیچ گاه نماز را ترک نکردند.

اگر فرقه اهل حق، الوهیت آن حضرت را قبول دارند، باید به این سؤال پاسخ دهند که آن حضرت در طول عمر خود برای چه کسی نماز خوانده و برای چه کسی سجده می‌کردند و سخنان و خطبه‌هایی را که از آن حضرت برای اثبات یگانگی خداوند و همچنین توصیه‌های اکید ایشان نسبت به اقامه نماز را چگونه توجیه می‌کنند!

آیا کسانی که ادعا می کنند چون به حقیقت رسیده‌اند، نماز نمی‌خوانند، بر این باورند که حضرت علی(ع) تا آخر عمرشان به حقیقت نائل نشده بود که تا آخرین لحظه نماز می‌خواندند!؟

اگر قرار بود «نیاز» بهترین جایگزین نماز باشد، آیا خود آن حضرت این مسأله را نمی‌دانستند تا این همه نماز نخوانند و حال آنکه در اواخر عمر شریفشان در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواندند. (۳)

پاسخ سوم: اگر قرار بود به بهانه اینکه حضرت علی(ع) در نماز کشته شد، کسی نماز نخواند، اولین کسانی که باید نماز را ترک می‌کردند، خاندان آن حضرت هستند و حال آنکه به شهادت تاریخ و روایات فراوان، خاندان آن حضرت بیشترین اهمیت را به نماز می‌دادند و دیگران را نیز به نماز توصیه می‌کردند، به عنوان نمونه فرزندش امام حسین(ع) در روزی همچون عاشورا نماز را ترک نکرد و کسی مانند امام زین العابدین(ع) از کثرت سجده و نماز به «سجاد» –بسیار سجده کننده- و «زین‌العابدین» –زینت عبادت کنندگان– ملقب شد.

علاقه‌مندان دیگر پرسش‌های نمازی خود را در بخش «بپرسید» سایت قنوت مطرح کنند.

نظر شما