شناسهٔ خبر: 113436 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ثروتی در مخالفت با آخوندی:

نابسامانی‌ها ناشی از سوء مدیریت است نه کمبود اعتبارات

ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر رهبری انقلاب به خراسان شمالی در راستای حل مشکل زائران، اجرای پروژه راه‌آهن شمال، آغاز اما در دولت یازدهم این پروژه متوقف شد.

به گزارش «نماینده» در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این استیضاح گفت: نمایندگان مجلس برای نظارت بر وزرا، ابزارهایی در اختیار دارند؛ مذاکره، رایزنی، تذکرات کتبی و شفاهی و سئوال از وزیر از جمله این ابزارهاست.

وی ادامه داد: استیضاح‌کنندگان علاوه بر پیمودن همه این راه‌ها، جلساتی را دو بار با آقای لاریجانی و دو بار با آقای ابوترابی و مشترک با وزیر راه و شهرسازی برای بررسی مشکلات برگزار کردند، اما متاسفانه به وعده‌ها عمل نشد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ایجاد رکود در جامعه را علت اصلی این استیضاح خواند و گفت: پروژه‌های عمرانی و مسکن مهر راکد شد‌ه‌اند، افزایش مکرر قیمت‌ها، عدم اجرای وعده‌های وزیر مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن و مزخرف خواندن طرح‌های مسکن مهر از جمله علل استیضاح وزیر راه و شهرسازی است.

ثروتی با بیان اینکه مسکن مهر از طرح‌های خوبی است که مورد تائید رهبری قرار گرفته است، گفت: عدم اجرای قانون حمل و نقل عمومی، کاهش پروازها، تأخیرهای پیاپی، فقدان راه‌های روستایی و عدم توازن منطقه‌ای از محورهای مهم استیضاح است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه سیاسی نیست، گفت: این استیضاح در راستای حل مشکلات مردم انجام شده است.

وی با انتقاد از بی‌مسئولیتی مجموعه وزارت راه نسبت به پاسخگویی به نمایندگان گفت: به خاطر فقدان اعتبار و تحریم‌ها، همه کارها خوابیده است؛ بسیاری از نابسامانی‌ها ناشی از سوء مدیریت است نه کمبود اعتبارات.

ثروتی ادامه داد: در قانون بودجه، روش‌های متعددی برای پرداخت بدهی پیمانکاران شامل پرداخت سهام، فاینانس و... پیش‌بینی شده است اما وزارت راه از هیچ یک از این راهکارها برای حل مشکلات پیمانکاران استفاده نکرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مقام معظم رهبری در سفری که به خراسان شمالی داشتند در راستای حل مشکلات زائران تاکید کردند که پروژه راه‌آهن شمال هر چه زودتر اجرا شود؛ پروژه آغاز به کار کرد و شش ماه هم فعالیت داشت، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم، در ماه‌های ابتدایی این پروژه لغو شد.

وی ادامه داد: دادگاه حکم داد که پروژه باید اجرا شود اما وزیر استنکاف کرد، در نتیجه فاینانس‌ها متوقف شد و جلسات متعدد با وزیر هیچ تاثیری در بهبود اوضاع نداشت.

ثروتی در ادامه با اشاره به توقف وام‌های روستایی، مقاوم‌سازی و مسکن، گفت: ضمانت‌های زنجیره‌ای از روستاییان پذیرفته نمی‌شود، درخواست ضامن کارمند می‌کنند که پیدا کردن آن برای روستاییان امکانپذیر نیست.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم هماهنگی سیستم اقتصادی با وزارت راه و شهرسازی، گفت: از ۱۱۲ برنامه ارائه شده توسط وزیر راه و شهرسازی در زمان رای اعتماد، ۸۴ درصد برنامه‌ها نیاز به اعتبار نداشت، اما اجرایی نشده است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: تحرک و پویایی زمان وزارت آقای نیکزاد را با امروز مقایسه کنید.

ثروتی همچنین در پایان از واردات بی‌رویه و غیرضرور واگن‌ها انتقاد کرد.

نظر شما