شناسهٔ خبر: 113363 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تجدیدنظر وزارت ارشاد برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت

نوش آبادی43 سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه با اشاره به برخی اظهارات نسنجیده وغیر مسوولانه علما و عالم نماهای سعودی اظهار داشت: برخی از ائمه جمعه که از تربیون‌های نماز جمعه مطالب سخیف و بی ارزش بیان می‌کنند ناشی از جهلی است که آنان دارند. آنها دست پرورده‌های سازمان‌های جاسوسی همچون موساد هستند و با اظهارات جاهلانه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.

به گزارش «نماینده»، سخنگوی ارشاد حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را اقدامی سیاسی خواند و گفت:به طور حتم درصورت حضور این فرد مهدورالدم دراین نمایشگاه، وزارت ارشاد نسبت به حضورش دراین نمایشگاه تجدیدنظر خواهدکرد.

به گزارش  وبسایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در هفدهمین نشست خبری خود که به میزبانی باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، گفت: یکی از آسیب‌هایی که مورد توجه نمایشگاه و جشنواره‌ها می‌شود، سیاسی شدن و آلوده شدن به مسایل غیر فرهنگی است. دعوت از یک فرد مهدور الدم و برگزاری نشست خبری با فردی که از نظر جمهوری اسلامی فاقد اعتبار و شخصیت فرهنگی است و به دلیل اهانتش به مقدسات وتعرض به مبانی دینی مهدورالدم شناخته شده حرکت نامتعارف به شمار می‌رود.  

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراتب نارضایتی جمهوری اسلامی ایران را از این اقدام مسوولان نمایشگاه فرانکفورت ابراز کرده است. این مساله از جمله خطوط قرمز ما بشمار می‌رود و حاضر نیستیم در نمایشگاهی که بانیان آن به جای کار فرهنگی اقدام سیاسی می‌کنند حضور یابیم.  

نوش آبادی در ادامه این نشست خبری، فاجعه تلخ و ناگوار منا را که بالغ بر ۵ هزار کشته و مصدوم به جای گذاشت،   یک فاجعه بین المللی که عمق آن روز به روز بیشتر به چشم می‌خورد، عنوان کرد و گفت: این فاجعه ای بود که مسئولان عربستان سعودی را زیر سوال برد و احساسات جهان اسلام را جریحه دار ساخت. مطبوعات و رسانه‌های بین المللی با ارائه اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی به نقش دولت عربستان در این فاجعه بزرگ اشاره کردند و عملکرد ضعیف دولت عربستان و عدم پاسخگویی آنان را تاییدی بر بی کفایی آنان در برگزاری حج دانستند.

به گفته نوش آبادی امسال ۶۴ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند که از این تعداد در روز عید قربان، ۴۶۴ زائر حین مراسم رمی جمرات بر اثر بی کفایتی مسوولان سعودی به لقاالله پیوستند. گزارشات دقیق و شفاف مربوط به سازمان حج و زیارت و هلال احمر به طور مداوم به شهروندان منعکس می‌شود. آمار همان است که اعلام شده و تا کنون چیزی تغییر نکرده است.  

وی گفت: به طور حتم چند نفری نیز از افراد و دست اندرکاران و مجریان کاروان‌ها در خود سازمان حج و زیارت و بعثه در بین حادثه دیدگان هستند اما هنوز آمار دقیق اعلام نشده است. در آینده نزدیک تعداد کامل مصدومان این حادثه اعلام خواهد شد.  

وی یادآور شد: مسوولان سازمان حج و زیارت و حتی اعضای کنسولی جمهوری اسلامی ایران در این حادثه حضور داشتند و حتی اقدام به کمک کردند که با ممانعت مسوولان سعودی مواجه شد. اگر مسوولان سعودی اجازه می‌دادند تا این افراد نسبت به مداوا و کمک به مصدومان اقدام کنند به طور حتم این آمار کمتر می‌شد.  

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه با اشاره به برخی اظهارات نسنجیده وغیر مسوولانه علما و عالم نماهای سعودی اظهار داشت: برخی از ائمه جمعه که از تربیون‌های نماز جمعه مطالب سخیف و بی ارزش بیان می‌کنند ناشی از جهلی است که آنان دارند. آنها دست پرورده‌های سازمان‌های جاسوسی همچون موساد هستند و با اظهارات جاهلانه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.  

وی گفت: برخی از اندیشه‌های انحرافی و تفکرات تکفیری متاسفانه در جامعه عربستان غلبه کرده و جای تاسف است که کشوری که خود را خادم الحرمین شریفین می‌داند چنین اظهاراتی از برخی از علمای آنان شنیده می‌شود. دولت عربستان با این گونه سخنان نسنجیده و جاهلانه برخورد جدی کند.  

نوش آبادی در ادامه با اشاره به تجمع خانه سینما در محکومیت بی کفایتی آل سعود در فاجعه منا اظهارداشت: از زمان وقوع حادثه تلخ در منا از طرق مختلف اقدام به مستندسازی این حادثه و اتفاقات بعد از آن کرده ایم. همچنان دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری حقوق جانباختگان و مصدومان از طریق ظرفیت‌های داخلی کشور و بین المللی آنان تلاش خواهد کرد.  

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای ارایه مستندات بین المللی در محاکم عمومی تهیه مستندها و فیلم‌ها کارساز خواهد بود و بر همین اساس نیز از حضور هنرمندان و فیلم سازان در این عرصه استقبال می‌کنیم.  

وی تصریح کرد: پیگیری مطالبات به حق آسیب دیدگان به عنوان یک وظیفه برای همه ما محسوب می‌شود و قطعا وزارت ارشاد به عنوان متولی و مجری و سایر نهادها همچون ستادی که از طرف دولت تعیین شده است در این راستا اقدامات لازم را انجام خواهند داد. هنرمندان و افرادی که در مکه و در حادثه منا بوده اند می‌توانند در این مهم به ما کمک و یاری کنند.  

نوش آبادی در ادامه اظهار داشت: نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر محصولات فرهنگی به صورت قانونی انجام می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی حوزه‌ها همچون سینما، کتاب، تئاتر و غیره بخش‌های نظارتی مناسب و مطلوبی دارد. هیچ محصول فرهنگی و هنری تولید نمی‌شود مگر آنکه مجوزش را از شوراهای مربوطه دریافت کند. اجازه نمی‌دهیم محصولات فرهنگی مضرر و مسموم از مجاری غیرقانونی و بدون کسب مجوز در جامعه عرضه شود

نظر شما