شناسهٔ خبر: 112992 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خانه خاوری در کانادا را ردیابی کردیم

خاوری 2 رئیس پلیس اینتر‌پل کشور گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۱ نفر از مجرمان در خارج از کشور بازداشت و دستگیر شدند.

به گزارش «نماینده»، سردار مسعود رضوانی رئیس پلیس اینترپل کشور به آخرین وضعیت خاوری و اقدامات پلیس بین الملل در ۱۹۰ کشور دنیا پرداخت.

رئیس پلیس اینترپل کشور گفت: پلیس بین‌الملل و اینتر‌پل  که در  مجموعه نیروی انتظامی فعالیت  می‌کند جزء پلیس های تخصصی به  شمار می رود  و وظایف پلیس اینتر‌پل ارتباط و پیگیری در خارج از کشور است  و از دیگر وظایف ما این  است  که رابط قضایی با  خارج از کشور باشد.

وی در ادامه افزود : مأموریت پلیس بین‌الملل  ارتباط با  پلیس سایر کشورها در قالب دیپلما‌تی پلیسی و پیگیری موضوعات قضایی به  عنوان رابط قضایی است. وظایف ما ایجاب می کد در قالب همکاری های دو جانبه  با  کشورهای دیگر ارتباط داشته  باشیم  این  در حالیست که در سیستم امن ۱۹۰ کشور به  صورت  انلاین  ارتباط لحظه به  لحظه ای دارند.

سردار رضوانی بیان  کرد: در سال گذشته  موفق شدیم مجرمانی که تخت تعقیب بودن دستگیر و نهایتا به  کشورهایشان  استرداد کنیم؛ ردیابی و شناسایی یک  گام مناسب برای محدود کردن  مجرمان محسوب می شود

این مقام مسئول انتظامی گفت: در ۶ ماهه نخست  سال ۹۳ تعداد  ۳۵ تن از مجرمان ردیابی شدن  که این  عدد در ۶ ماهه نخست  سال جاری به ۵۵ تن افزایش یافت و در خصوص دستگیری برابر آمار در سال گذشته  ۲۷ تن و امسال نیز ۳۱ تن دستگیر شدن  که این  نشان از افزایش ۱۴ درصدی دستگیری مجرمان است.

رئیس پلیس اینترپل کشور افزود: در بخش استرداد در ۶ ماهه اول سال ۹۳ یک  تن پس از دستگیری تحویل کشور داده شده  که این  عدد در سال جاری به  ۳ تن رسیده  است  البته در این  بین  بعضی از پرونده ها که منجر به  دستگیری مجرمان شده  به  دلیل  اینکه شاکی خصوصی یا  شاکی دولتی داشته که نهایتا مجرم پس از احقاق حق در حق شاکی رضایت شاکی را و جلب کرده  است  که در سال گذشته  ۲ مورد ودر ۶ ماهه نخست سال جاری ۶ پرونده منجر به  مصالحه شده است.


وی در ادامه اذغان کرد  از نمونه های دستگیری در سال ۹۴ که پس از ردیابی و شناسایی بوده در کشورهای  نیوزلند انگلستان سوئیس  آلمان قبرس فرانسه  استرالیا  کانادا افغانستان ترکیه  تایلند و آمریکا اتفاق افتاده است و از نمونه های بازداشت  بیشتر در کشورهای آذربایجان امارات  پاکستان اسپانیا  ارمنستان اکراین  مجارستان عراق افغانستان و در کشورهای امارات، عراق ازبکستان، کویت، بحث استرداد مجرمان را  به  کشور داشته ایم ضمن  آن که در خصوص مجرمانی که منجر به  مصالحه شده  می توان به  تایلند کانادا و مالزی اشاره  کرد؛ البته در کشورهای روسیه  و قبرس  پس از اینکه تبعه ای دستگیر می شود برای همیشه از ان کشور اخراج می شود.

سردار رضوانی افزود: در واقع  مجرمانی که تخت تعقیب هستند پلیس در جهت ردیابیاشان  اقدام می کند  به  عنوان نمونه اتباع افغان به  اتهام قتل تحت تعقب بودن پس از دستگیری به  کشورشان  استرداد شدن  البته از ترکیه  هم مجرمانی دستگیر شدن  که نهایتا  تحویل مقامات کشورشان  شدند.

وی با  اشاره  به  تلفات  جانی و مالی کارهای عملیاتی و همکاری با  کشورهای دیگر به  عنوان ضابط قانونی  بین المللی گفت: ارسال تیم  های تخصصی به کشورهای دیگر با اعلام مقامات قضایی صورت  گرفته و تیم های ما  به  نیابت از کشورهای دیگر  وزیر نظر پلیس اینتر‌پل فعالیت می کنند و ارتباطات قوی با پلیس های سایر کشورها دارند.

رئیس پلیس بین امللی نیروی انتظامی افزود: افراد مجرمی که از کشور متواری و به  خارج از آن فرار می کنند با  اعلام مقامات قضایی تحت پیگرد قانونی بوده و مراتب شناسایی و دستگیری آنها به  وسیله  پلیس بین الملل صورت  می گیرد.

رضوانی در ادامه تصریح  کرد: پیگیری های و کارهای پلیس بین الملل در ضابطیت قضایی و بر اساس احکام قضایی انجام می شود و پلیس اغلب کشورها بر اساس اساسنامه  سازمان اینترپل با هم همکاری می کنند.

وی افزود: در حقوق بین الملل کشورها بر اساس منافع ملی و مقتضیات داخلی خود عمل می کند.

رئیس پلیس بین المللی نیروی انتظامی در ادامه گفت: نحوه دستگیری افراد مجرم  در سایر کشورها بر اساس قوانین داخلی آن کشور ها وبر طبق دستور مقام های قضایی آنها انجام می گیرد.

رضوانی تصریح کرد پلیس اینتر‌پل فرد تحت تعقیب  را  با  اعلان قرمز ردیابی، شناسایی و دستگیر می کند، اما در برخی از کشورها مثل کانادا بدون در نظر گرفتن  نظر پلیس اینتر‌پل  فقط با  حکم سیستم  قضایی خود به  دستگیری افراد مجرم اقدام می کنند.


وی افزود: مورد  دستگیری آقای خاوری به  عنوان فرد فراری از نظر ما قابل پیگرد  قانونی بوده  و از نظر ما مجرم  است، اما دو عنصر بحث حقوقی و قضایی و دیپلماتیک  بودن موجب تأخیر در اجرای حکم ایشان شده است.


رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی گفت : پیگیری و دستیگری مجرمین مالی فراری از کشور توسط پلیس بین الملل تا کنون انجام پذیرفته است  و توانسته ایم  برخی از افراد مجرم پرونده های مالی را در کشورهای مختلف شناسایی و دستگیر کنیم و تا کنون در ۶ ماهه اول سال ۹۴ حدود ۱۳۰ نفر شناسایی شده است.

رضوانی در ادامه تصریح  کرد: مقامات قضایی با  شناسایی اموال افراد مجرم  چه در داخل چه در خارج  از کشور با  اعلام به  پلیس کشورها و تبادل اطلاعات با آنها نقش مهمی را  در دستگیری این  افراد دارد.


وی افزود: افرادی که در خارج از کشور به  دلایل نا معلوم دستگیر و بازداشت  می شوند توسط پلیس این کشورها و براساس قوانین  آنها مجازات می شوند و پیگیری پرونده آنها بستگی به  مراجع اعلام کننده آنها دارد.


رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی گفت: برای گرفتار نشدن  بی دلیل افرادی که در خارج از کشور هستند رعایت برخی نکات ضروری می باشد.


رضوانی در ادامه تصریح  کرد: اطلاع از قوانین  کشور های دیگر و رعایت هشدارهای پلیس موجب جلوگیری از هرگونه مشکل خواهد شد.
وی افزود: پیگرد  مفقودین  در سایر  کشورها بر اساس اعلان زرد به پلیس آنها و ادعای نزدیکان فرد مفقود شده است.
رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی گفت: پیگیری مفقودین  توسط پلیس بین الملل ما تا کنون موفقیت  آمیز بوده  و در مواردی نیز به  یاری پلیس سایر کشورها شتافته است.


رضوانی ادامه داد: بیشترین  مجرمان و افراد تحت تعقیب که وارد  کشور می شوند افغانی ها و از کشورهای همسایه  شامل ترکیه  و عراق است.


وی افزود: هیچ خواننده ای لس آنجلسی که بر خلاف تمدن ما جلو می رود برای دستگیریش به  ما اعلامی صورت  نگرفته  و مقام قضایی آن کشور برای ثبات جرم خوانندگان در خارج  از کشور باید به عنوان فراری به  ما اعلام کنید.


رضوانی ادامه داد: در مواردی که اتباع کشورها در مناسبت های مختلف در یک  کشور تجمع می کنند و احتمال بروز اقتشاشی وجود دارد پلیس ان کشور با  سازمان اینترپل برای امنیت  اجتماعات هماهنگی حاصل می کند


وی افزود: در بازیهای المپیک  پکن کشور برگزار کننده با  همکاری پلیس کشورهای حاضر در المپیک نظم امنیت آن مجموعه را  فراهم می کند.

رضوانی عنوان کرد  اقداماتی که برای امنیت و جلوگیری از اغتشاشات با  همکاری پلیس کشورها در جام جهانی برزیل به  عنوان نمونه انجام شد و تیم  پلیس اینترپل همراه  تیم  ملی و درکنار پلیس برزیل در شهرها همراه تیم  ملی و ستاد کنترل برزیل تیم  ها همراهی می کردند.

وی اظهارکرد: عربستان در مراسم  حج از تجربه  پلیس کشورها استفاده نمی کند و پلیس ما در جام  جهانی برزیل چه در اتاق های کنترل و چه در سالن برای کمک به  پلیس برزیل آماده بود.

رضوانی گفت: سازمان اینترپل تجربه  همکاری را دارد وما پیامی به  پلیس عربستان برای همکاری در بحث گمشدگان و تشخیص هویت  دادیم.

برگه اعلان قرمز برای دستگیری عناصر معاند نظام صادر شده  ولی کشورها که به  دو دلیلی یکی اقدامات قضایی رویه و قوانین کشورها و اداره  سیاسی کشورها اقدام نمی کنند.

وی افزود: رسیدگی به  پرونده ها بستگی به  شکل قوانین کشورهای مورد  نظر دارد در بحث استرداد موضوع از سطح پلیسی وارد  سطح قضلیی و دیپلماتیک  می شود  در مورد  خاوری اینترپل این  فرد  را به  کانادا اعلام کرده و از نظر دبپلماتیک  و قضایی باید  در سیستم قضایی کانادا پیگیری شود.


ضمن اینکه آقای خاوری  و همه کسانی که ایم  جعل می کنند اگر به  کشور دیگری نیز بروند دستگیر و شناسایی می شوند.

رضوانی بیان  کرد: اعلان قرمز را  ما از سازمان اینترپل به  کشورها صادر می کنیم  و سازمان اینترپل آن را  به  ۱۹۰ کشور و بعد به  سیستم آنلاین  می فرستد.

مورد  دیگری که باید  گفته شود  در مورد  بانک اطلاعاتی گذرنامه های مفقودی و مسقروقه است در کشورهای اروپایی اتفاق افتاده که افرادی که پاسپورتشان گم شده به  پلیس  اینتر پل اعلام کرده  که این  گذرنامه جزء مفقود شده است.

وی در ادامه گفت: افرادی که درشبکه های قاچاق در کشورهای شرق آسیا چه با  ویزا  چه غیر ویزا بر اساس کشور ثالث به  دام می افتند جرم ورود غیر مجاز جعل زندان جرایم  سنگین  و اخراج شامل انها می شود و نمونه ی‌ آن فردی فرانسوی با  گذرنامه مفقوده بود که میخواست  وارد  کشور شود.

رضوانی افزود:پلیس بین الملل از نظر کلاه برداری و اغتشاش جزئیات پرنده ها را  در هر سطحی که باشد چه با  مبلغ ۲۰ هزار دلار و نیز با  مبلغ ۱۰۰ هزار دلاری انجام می دهد.

رضوانی اذعان کرد: هستند کسانی که جزو گروهک ها و اقدامات تروریستی فعالیت می کند که بر اساس اساسنامه سازمان اینترپل اعلان قرمز می شوند و ما آنها را  تحت تعقیب قرار می دهیم.

۲ سال قبل برادر ریگی استرداد شد که از طریق بین الملل و سازمان های دیگر استرداد صورت  گرفت فرد دیگری در پاکستان به  مقامات پاکستانی اعلام کردیم  که هنوز دستگیر نشده است.

وی خاطر نشان  کرد: منافقینی که از اوایل انقلاب هم فعالیت  انجام می دادند اعلام و دستگیر شده اند و اینترپل پذیرفته این افراد دستگیر شوند برای شرکای بابک  زنجانی پرونده دست  مقامات قضایی و دستگاه قضایی به  ما اعلام می کند که این  مجرم  تحت تعقیب است.

نظر شما