شناسهٔ خبر: 112770 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

عاملان فاجعه منا باید مجازات شوند

عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: هم اکنون مسلمانان نسبت به چگونگی اداره این فریضه اسلامی نگران هستند و تنها تحقیقات عادلانه و مجازات عاملان فاجعه منا می تواند اعتماد سازی کند تا مسلمانان بار دیگر با خیال آسوده به حج و عمره بروند.

به گزارش «نماینده»، «سید عمار حکیم» گفت: که عربستان سعودی باید تحقیق شفاف و آشکاری با حضور کشورهایی که بیشترین قربانی را در این حادثه داشته اند، انجام دهد زیرا ادعای دمای بالای هوا و فشار و ازدحام جمعیت نمی تواند این حجم بسیار بالای قربانی را که در طول تاریخ مناسک حج بی سابقه است، بر جای بگذارد.
رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، ادامه داد که فاجعه مرگبار منا تاثیر عمیق و ژرفی بر وجدان همه مسلمانان جهان گذاشته و تعداد بالای قربانیان این حادثه باعث شگفتی است، زیرا در ابتدا اعداد و ارقام صدها قربانی ذکر شد اما اکنون تعداد قربانیان به رقم پنج هزار نفر نزدیک شده که در تاریخ حج سابقه ندارد.
رهبر سیاسی شیعیان عراق، حادثه منا را فجیع و دردآور توصیف کرد و گفت که حجاج ایرانی متاسفانه بیشترین سهم را در بین قربانیان این حادثه داشته اند.
سید عمار حکیم با تسلیت جان باختن حجاج ایرانی به دولت و ملت ایران اسلامی و بازماندگان آنان ادامه داد: حرف و حدیث و ابهامات زیادی پیرامون حادثه منا وجود دارد و بر همین اساس مقامات عربستان سعودی برای روشن شدن پشت پرده فاجعه منا بایستی با حضور کشورهایی که بیشترین قربانی را داشته، تحقیقات شفاف و آشکاری انجام داده و عاملان حادثه را بازخواست کند.
رییس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد: تنها با تحقیقات شفاف و آشکار و اعلان نتایج آن و محاسبه مقصران و عاملان حادثه منا، دلهای مومنان و مسلمانان آرام می گیرد.
حکیم در خصوص سرنوشت مفقودان عراقی حادثه منا گفت که بعثه حج عراق با حساسیت سرنوشت حجاج عراقی مفقود شده را دنبال می کند اما خوشبختانه تعداد قربانیان عراقی تاکنون ناچیز بوده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون با بی صبری منتظر بازگشت سالم حجاج عراقی به میهن خود عراق هستیم.
عراق جان باختن یکی از حجاج خود را در جریان حادثه منا تایید کرد و هنوز سرنوشت چهار تن دیگر نامعلوم است.
سید عمار حکیم روز چهارشنبه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، دفتر یادبود قربانیان فاجعه منا را امضا کرد و ضایعه دردناک مرگ تعداد زیادی از حجاج ایرانی را در حادثه منا، به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران تسلیت گفت.  

نظر شما