شناسهٔ خبر: 112739 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت

خائن الحرمین و کدخدا!

کراپ‌شده - حاشیه بازدید «محمدصالح جوکار» نماینده یزد از پایگاه اطلاع رسانی «نماینده» عذرخواهی شاه سعودی از جهان اسلام و تن دادن به خواسته‌های به حق کشورهایی که در حادثه منا حجاج خود را از دست داده‌اند، کمترین کاری است که مسئولین عربستان باید به آن تن دهند.

«نماینده»؛ محمدصالح جوکار/ جای شک نیست گروه‌های تروریستی تکفیری که منطقه را به آتش کشیده‌اند زاییده تفکر وهابیت است و حکومت آل سعود برای حبس کردن نفس‌ گرم اسلام و جهان اسلام،  در خلق چنین گروه‌هایی دست دارد.
عربستان در گذشته نقش خود در ایجاد گروه‌های تکفیری را نمی‌پذیرفت اما فاجعه منا، پرده از چهره‌ واقعی آنان برداشت و ثابت کرد آنان به هیچ اصل اخلاقی و اسلامی نه تنها پایبند نیستند بلکه برخلاف آن عمل می‌کنند.
حاکمان ریاض آشکارا جان حجاج بیت‌الحرام که به سوی خدا و پیامبرش مهاجرت کرده بودند را به خطر انداخت و بر اساس گزارش‌ها موجب مرگ بیش از 4 هزار نفر از آنان شد.
در حوادثی که نه در مکان مقدسی روی می‌دهد و نه حادثه دیدگان یکدیگر را به لحاظ دین و آیین می‌شناسند، هر کس هر آنچه که در توان دارد از امدادرسانی و کمک به آسیب‌دیدگان به کار می‌بندد اما با کمال تاسف در این حادثه با وجود تجهیزات پیشرفته نه تنها امدادرسانی نگردید بلکه از کمک سایر حجاج نیز ممانعت به عمل آمد و به پیکرهای پاک کشته‌شدگان و مجروحین اهانت گردید.
 آل سعود پیکر حجاج مظلوم را بدون رعایت آداب اسلامی به کانتینر منتقل کرد و فرقی بین مجروحین و کشته شدگان قائل نشد. نتیجه این مقدمه این است که اعمال ارتکابی این روزهای آل سعود به عنوان خادم حرمین شریفین، در واقع معنایی جز خیانت ندارد و باید آنان را «خائن» به اسلام و مسلمانان دانست.
دفاع قاطعانه از حقوق مردم و شهروندان خود حق مسلم کشور ماست زیرا بر اساس حدیث نبوی، حرمت مومن از کعبه بالاتر است. پیگیری احقاق حقوق خانواده‌هایی که در این فاجعه عزیزی را از دست داده‌اند، وظیفه مسئولین است اما بالاتر از آن، پاسخ به بی‌اعتنایی‌، هتک حرمت و رفتار تحقیرآمیز آنان در این ماجراست.
اکنون افکار عمومی جامعه به وضوح جریحه‌دار شده‌ و درد ناشی از آن در میان آحاد مردم قابل رؤیت است. چنانچه پیگیری‌های مجدّانه‌ای در این رابطه صورت گیرد و کمیته حقیقت‌یاب در این‌باره تشکیل گردد، بعید نیست صلاحیت کلیدداری خانه خدا از آل سعود خلع شود و گروهی متشکل از کشورهای اسلامی اداره امور حج را به دست گیرند.
 عذرخواهی شاه سعودی از جهان اسلام و تن دادن به خواسته‌های به حق کشورهایی که در حادثه منا حجاج خود را از دست داده‌اند، کمترین کاری است که مسئولین عربستان باید به آن تن دهند.
روی دیگر سکّه این است که مقامات سعودی به کارشکنی خود ادامه دهند – کما اینکه شواهد چنین نشان می‌دهد –  از عذرخواهی استنکاف کنند، اجازه تعیین هویت جان‌باختگان داده نشود و در روند یافتن حجاج مفقود شده سنگ‌اندازی نمایند که در این صورت رفتار گستاخانه آنان قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند. سوء نیت حاکمان ریاض به اندازه کافی در طول سال‌های گذشته از جمعه خونین گرفته تا تجاوز به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده برای مردم کشور ما ثابت شده و چنانچه سرمداران عربستان به بازی جدید و خطرناک خود پایان ندهند باید منتظر عواقب سخت و سهمگین آن نیز باشند.
مسئولین کشورمان بلاشک هم در عرصه دیپلماتیک و هم در حوزه حقوقی و قضایی به این اقدامات موهن پاسخ شایسته‌ای خواهند داد و اگر ضرورت ایجاب نماید، پاسخ دندان‌شکنی به آنان داده خواهد شد. سران جدید عربستان که توهم حکمرانی بر منطقه بر آنها غالب شده و خیال تفوق و استیلا بر کشورهای مظلوم و رنجدیده را در سر می‌پرورانند در صورت متوقف نکردن اقدامات خود و تداوم بی‌احترامی به حجاج، چنان پاسخ سریع و خشنی از ایران دریافت خواهند کرد که فکر تک‌تازی در منطقه را از سر بیرون کنند.
پیام رهبر انقلاب از مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) به سران آل سعود و تطبیق آن با «پاسخ سخت و خشن» در برابر بی‌مسئولیت‌های آنان، به روشنی نشان می‌دهد که عزم جمهوری اسلامی برای مقابله تا چه حدی جدی است و این پاسخ چگونه خواهد بود.
از سوی دیگر، تجاوزگری‌های عربستان به مردم مظلوم و فقیر یمن که حتی در اعیاد بزرگ اسلامی از جمله عید قربان هم متوقف نگردید در کمال تاسف و شرم با واکنش هیچیک از منادیان دروغین حقوق بشر مواجه نشده است.
 در اینجا باید کلامی هم با مشتاقان و سرسپردگان رابطه با آمریکا -حامی بزرگ عربستان- در داخل کشور داشت. تنها انسان‌های حقیرند که بینی خود را از شدت تعفن افتضاحات کدخدا می‌گیرند و چنین تناقضاتی را که دل هر انسان بیداری را به درد می‌آورد نادیده می‌انگارند.
 از کدام یک از نهادهای حقوق بشری در طول بمباران یمن صدای جدّی و حقیقی به گوش رسید و کدام یک از منادیان حقوق انسان‌ها فاجعه منا را محکوم کرد؟
آیا جز این بود که پیغام‌های تبریک و تهنیت یکی پس از دیگر به کاخ پادشاه سعودی سرازیر شد و آمریکای جنایت‌کار نیز در همراهی با سایر جنایتکاران، چشم خود را به روی این حقایق بست؟ اما در مقابل، برخی‌ها که قبله آنان واشنگتن است، در برابر این همه جنایت خفقان گرفته‌اند. باید به حال شیفتگان رابطه با آمریکا تاسف خورد و در برابر ساده لوحی یا خبث باطن آنها هوشیار بود.   
قدر مسلم این است که مردم بصیر و انقلابی ایران در راستای تبعیت از ولی فقیه، منتظر فرامین معظم له خواهند ماند.  مسئولین سعودی نیز بهتر است پیش از دست رفتن فرصت، بر سر عقل آمده و تا پایان مراسم حج با احترام با حجاج و پیکرهای مطهر جان‌باختگان رفتار نمایند تا پس از اتمام مناسک حج، مسائل پیش آمده به جدّ پیگیری گردد.
روشن است اگر آنان به دیوانگی خود ادامه دهند، رفتارهای تحقیرآمیز خود با حجاج را اصلاح نکرده و اجازه ندهند بازگشت پیکرها به داخل کشور تسهیل گردد، هرگونه عواقب وخیم آن به عهده مسئولین سعودی خواهد بود.

نظر شما