شناسهٔ خبر: 112606 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در نشست شورای‌امنیت درباره تروریسم چه گذشت؟

شورای امنیت سازمان ملل نشستی اضطراری را به درخواست روسیه برای بررسی موضوع تروریسم در خاورمیانه را برگزار کرد.

به گزارش  «نماينده»، شورای امنیت روز چهارشنبه ساعاتی پس از آغاز عملیات روسیه در سوریه، جلسه‌ای اضطراری را به درخواست روسیه برای بررسی موضوع تروریسم در خاورمیانه آغاز کرد.

وزارت خارجه روسیه صبح امروز با انتشار خبر برگزاری این نشست اضطراری اعلام کرده بود، حضور ارتش سوریه در ائتلاف علیه داعش ضروری است.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل که هم اکنون در حال سخنرانی در این نشست است، اعلام کرد: «خاورمیانه و شمال آفریقا با خطرناک ترین جنگ های دوره فعلی دست و پنجه نرم می کنند».

دبیرکل سازمان ملل افزود: «در حال حاضر سوریه با بدترین بلاها  از جمله سلاح شیمیایی و گسترش داعش مواجه است».

وی در ادامه تأکید کرد: «از شورای امنیت می خواهم از تلاش های استفان دیمیستورا [فرستاده سازمان ملل در امور سوریه] برای رسیدن به راهکار سیاسی در این کشور حمایت کند».

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست ضمن تأکید بر «افزایش رشد داعش در لیبی، یمن و افغانستان» گفت: «جنگ های مذهبی در خاورمیانه همه کشورهای خاورمیانه را تهدید می کند».

وزیر امورخارجه روسیه ادامه داد: «داعش یک برنامه تبلیغاتی برای خود درست کرده که به دهها زبان اقدامات خود را ترویج می کند... د. تهدید اصلی امروز حملات تروریسم و به طور مشخص داعش است. به همین دلیل نیاز داریم که یک رویکرد گروهی علیه تروریسم بر اساس قانون سازمان ملل تدوین شود».

دیپلمات ارشد روسیه همچنین تأکید کرد: «باید در کنار هرکسی که با تروریسم مقابله می کند ایستاد. لازم است که اقدامات کسانی که می‌توانند به نبرد با داعش کمک کنند، هماهنگی وجود داشته باشد. این هماهنگی‌ها باید بر اساس تصمیمات شورای امنیت و بر اساس قوانین بین‌المللی باشد».

لاوروف همچنین به حملات امروز نیروی هوایی روسیه در سوریه اشاره و تأکید کرد: «حملات روسیه بر اساس درخواست بشار اسد بوده است و روسیه از سوریه قبل از حمله اجازه گرفته است».

وزیر امورخارجه روسیه در ادامه به بحران پناهجویان در اروپا نیز اشاره کرد و گفت: «برای حل بحران پناهجویان، باید ریشه آن یعنی اقدامات تروریستی از بین برود».

همزمان با اوج ناآرامی ها در داخل سوریه، هزاران نفر از مردم این کشور بی خانمان شده اند. چندین هزار نفر از جنگ زدگان خاورمیانه در ماه های اخیر به مرزهای اروپا پناه برده اند که همین مسئله و نیز عدم آمادگی و تمایل اروپا برای پذیرش این آوارگان، سران کشورهای اتحادیه اروپا را با بحران مواجه ساخته است. غافل از اینکه سران اروپایی با تجهیز و تسلیح نیروهای مخالف دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوری، خود به این بحران دامن زده اند.

لاوروف علاوه بر این بر لزوم ازسرگیری گفت‌وگوهای سوریه بر اساس بیانیه ژنو ۱ تأکید کرد و گفت: «در وهله بعدی، باید روند گفت‌وگو میان طرف‌های سوری را تقویت کرد. باید نتیجه‌ای متوازن و مناسب از روند دیپلماتیک در سوریه به دست ‌آید. همه کشورهای مهم از جمله ایران، ترکیه، عربستان و دیگر کشورها باید در این روند مشارکت داشته باشند».

وی تصریح کرد: «همانطور که رئیس‌جمهور پوتین هم گفت، پیشنهاد می‌دهیم که قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای هماهنگی اقدامات علیه داعش، تصویب شود. ما امروز پیش‌نویس این قطعنامه را به شورای امنیت ارائه می‌کنیم. امروز پوتین در واکنش به نامه رئیس‌جمهور سوریه، از پارلمان درخواست مجوز اقدام نظامی کرد و این مجوز را دریافت کرد. این عملیات‌ صرفا به حملات هوایی محدود خواهد بود».

وزیر امورخارجه روسیه در پایان گفت: «در عملیات علیه داعش، باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت، ‌ چراکه تجربه‌های پیشین نشان داده است که عدم احترام به حاکمیت کشورها نتایج مثبتی نداشته است».

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست سخنانی را ایراد کرد و گفت: «باید از مداخله در امور دیگر کشورها یا تحمیل یک مدل زندگی بر آن‌ها، خودداری شود».

وی در ادامه تأکید کرد: «راه‌حل سیاسی، تنها راهکار برای پایان بحران سوریه است. همه باید برای رسیدن به یک راهکار مرضی‌الطرفین تلاش کنند. از همه کشورها می‌خواهیم از فرصت استفاده کنند و با برگزاری نشست ژنو ۳، برای رسیدن به یک راهکار سیاسی بدون پیش‌شرط گذاری، تلاش نمایند».

وانگ یی همچنین به موضوع صلح خاورمیانه نیز پرداخت و گفت: «چین به شدت از درگیری اخیر میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی نگران است. همه باید برای رسیدن به راهکار دو دولتی تلاش کنند».

«لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه نیز در نشست اضطراری شورای امنیت تأکید کرد: «در ماه‌های اخیر، گستره حضور داعش در سوریه افزایش یافته و نیروهای بیشتری به آن پیوسته‌اند».

وی در ادامه گفت: «حملات هوایی به تنهایی برای مقابله با داعش کافی نیست و باید به راهکاری سیاسی دست یافت».

فابیوس همچنین اعلام کرد: «از ورود دیگر کشورها به نبرد با داعش استقبال می‌کنیم، ‌ مشروط بر اینکه سه شرط را در نظر داشته باشند؛ ابتدا باید به روشنی مشخص شود که با چه کسی می‌جنگیم و هدف ما باید داعش و دیگر تندروها باشند، نه مردم عادی و مخالفان میانه‌رو... ثانیا باید از کشتار مردم عادی از طریق حملات گسترده، از جمله حمله با بمب‌های بشکه‌ای یا گاز کلر جلوگیری شود... سوما باید با لزوم وجود راهکاری سیاسی بر اساس انتقال قدرت، موافقت شود».

در بخش دیگری از این نشست «دلسی رودریگز» وزیر خارجه ونزوئلا به صحبت پرداخت و به شدت از آمریکا و دیگر کشورهای غربی به دلیل داشتن استانداردهای دوگانه و تجاوز نظامی به کشورها، انتقاد کرد.

خانم رودریگز در مورد گسترش فعالیت‌ تروریست‌ها در سوریه و دیگر کشورها، گفت: «چه کسی آن‌ها را آموزش داد و تجهیز کرد؟ چه کسی به حمایت پشتیبانی لجستیکی از آن‌ها پرداخت؟»

وی افزود: «زمانی که بحث از تروریسم است، باید به ریشه‌های اصلی آن پرداخت، نه اینکه فقط تبعات آن را دید.»

رودریگز تأکید کرد که بروز بحران‌های اخیر به واسطه «مداخلاتی است که بر خلاف قوانین بین‌المللی» صورت گرفته است.

در ادامه جان کری وزیر خارجه آمریکا به اظهار نظر پرداخت و گفت: «آمریکا از هر تلاش واقعی برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های وابسته به آن استقبال می‌کند.»

وی افزود: «اگر حملات روسیه تلاشی واقعی برای مبارزه با داعش است، از آن استقبال می‌کنیم، با این حال، مبارزه با داعش نباید با حمایت از (بشار) اسد اشتباه گرفته شود.»

کری گفت در صورتی که جنگنده‌های روس مناطقی را هدف قرار دهند که داعش در آنجا حضور ندارد، این امر «مایه نگرانی شدید» خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه با ائتلاف با اسد نمی‌توان به بحران در سوریه پایان داد، ‌گفت: «تا زمانی که اسد در قدرت حضور داشته باشد، امکان شکست داعش وجود ندارد.»

کری در ادامه تأکید کرد که واشنگتن آماده است برای حل بحران سوریه، با همه کشورها از جمله ایران و روسیه کار کند، ‌ مشروط بر اینکه راهکار سیاسی را در سوریه بپذیرند.

وی گفت: «از همه کشورها از جمله روسیه می‌خواهیم راهکاری سیاسی مبتنی بر انتقال سیاسی را بپذیرند.»

در ادامه فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس به صحبت پرداخت و با برشمردن مصائب مردم سوریه، گفت تا زمانی که «ثبات و صلح در سوریه حاکم نشود، این چالش‌ها ادامه خواهد یافت.»

وی در ادامه مدعی شد که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه «ریشه اصلی» بحران در سوریه است و تا زمانی که او در قدرت حضور داشته باشد، این کشور آرام نمی‌شود. هاموند گفت: «بهترین کمکی که اسد و حامیان وی می‌توانند به سوریه بکنند، این است که منابع کشور را بر منافع خود ارجح قرار داده، راهکار سیاسی را بپذیرند و کنار بروند.»

هاموند با اشاره به آغاز عملیات روسیه در سوریه، گفت مسکو با این اقدام «رژیم اسد را بیش از پیش تقویت کرده است و مسئولیت بزرگی را بر عهده خود گذاشته است.»

وی گفت: «روسیه گفته است که به دنبال مبارزه با داعش است، ما از این تمرکز استقبال می‌کنیم. اما نمی‌توان به صورت همزمان مبارزه‌ای موثر با داعش داشت و در عین حال نیروهای میانه‌رو که از سرکوب رنج می‌برند، هدف قرار داد.»

او با تکرار این که رئیس جمهور سوریه باید قدرت را واگذار کند، ‌ گفت: «سوالی که وجود دارد این است که آیا کشورهای ذی‌نفوذ از نفوذی که دارند استفاده می‌کنند یا نه.»

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق هم در این نشست سخنرانی کرد و گفت بغداد از تمام کشورهایی که به این کشور در مبارزه با تروریسم کمک کرده‌اند، تقدیر می‌کند.

وی همچنین گفت شمار کشورهایی که اتباع آن‌ها به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند، به ۱۰۰ کشور رسیده است.

در ادامه این نشست، ولید معلم وزیر خارجه سوریه به صحبت پرداخت و ابتدا با زیر سوال بردن اقدامات سازمان ملل و بی‌نتیجه خواندن آن‌ها در مقابله با داعش، گفت: «عملیات هوایی ائتلاف در سوریه، نقض تمامیت ارضی و حاکمیت است. اگر این کشورها به دنبال مبارزه با تروریسم هستند، باید با دولت سوریه هماهنگ باشند.»

وی با انتقاد از اظهارات امشب فابیوس علیه دولت سوریه، گفت: «فرانسه یکی از کشورهایی است که از تروریسم حمایت کرده است.»

معلم افزود: «از ابتکار رئیس‌جمهور پوتین برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای و ائتلاف جهانی برای مقابله با تروریسم، ‌ کاملا حمایت می‌کنیم.»

وزیر خارجه سوریه در مورد حملات هوایی روسیه هم گفت: «اقدام روسیه را که به درخواست و با رضایت دولت سوریه انجام شده، به طور کامل تائید می‌کنیم. به هر بهایی هم که باشد، به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهیم.»

اشتاین‌مایر: توافق هسته‌ای، نشاندهنده امکان موفقیت دیپلماسی است

فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان فرد بعدی بود که به اظهار نظر در مورد وضعیت سوریه پرداخت. وی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، گفت: «توافق هسته‌ای با ایران، نشان داد اگر به دیپلماسی شانس بدهیم، می‌توان بر عمیق‌ترین اختلافات هم غلبه کرد.»

وی افزود: «باید از سرعت ایجاد شده در دیپلماسی و امیدی که به وجود آمده، ‌ باید برای رسیدن به راهکار سیاسی در سوریه استفاده کرد.»

وزیر خارجه آلمان گفت: «باید به راهکاری جامع و فراگیر دست یافت، ‌ پیش از آنکه نهادهای باقی مانده در سوریه هم از بین رفته و داعش اراضی بیشتری را به کنترل خود درآورد... از همه کشورها می‌خواهیم از انتقال سیاسی در سوریه حمایت کنند.»

نظر شما