شناسهٔ خبر: 112524 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جوکار:

دولت عربستان اجازه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را نمی‌دهد

جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طبق پروتکل‌های بین‌المللی عربستان مجوزی برای دفن جان‌باختگان فاجعه منا ندارد، گفت: سعودی ها اجازه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را نمی‌دهد.

به گزارش «نماینده» محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از حقوق جان‌باختگان منا در مجامع بین‌المللی دفاع کنیم، اظهار داشت: دولت عربستان اجازه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را نمی‌دهد، زیرا نگران شفاف شدن موضوعات است.

وی افزود: متاسفانه برخی کشورهای آفریقایی که حاجیانشان در این فاجعه جان‌باختند کوتاه آمده و خوب عمل نکرده اند. به نظر می رسد برای شهروندان خود ارزشی قائل نیستند، اما از آنجا که تعداد کشته‌شدگان ایرانی در منا کم نیست به طور جدی باید از حقوق ایرانیان دفاع کنیم.

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه قبل از شناسایی اجساد دفن آنها عمل نابه‌جایی به شمار می‌رود، تصریح کرد: عربستان طبق پروتکل‌های بین‌المللی حق این را ندارد که قبل از شناسایی هویت، اجساد را به خاک بسپارد، باید رضایت بستگان متوفی را جلب کند.

جوکار گفت: دولت و وزارت امور خارجه باید به طور جدی از مجامع بین‌المللی پیگیری کند تا وضعیت حجاج ایرانی به طور کامل روشن شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: حضور وزیر امور خارجه به عنوان پشتیبان مساله برای پیگیری حقوق ملت ایران در عربستان لازم است و این رایزنی‌ها از طریق تماس تلفنی تاثیری نخواهد داشت.

نظر شما