شناسهٔ خبر: 112403 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سیدمهدی هاشمی در گفتگو با «نماینده»:

برای حمایت از وزیر راه و شهرسازی کمپین راه انداخته‌اند/ تلاش کردیم استیضاح به این مرحله نرسد/ هر روزه اعتراضات جدی‌تری در خصوص مسکن مطرح می‌شود

سیدمهدی هاشمی431 رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار امیدواری کرد آقای آخوندی بتواند در جای دیگری عهده‌دار وظیفه دیگری شوند و فرد جدیدی که عهده‌دار این مسئولیت می‌شود بتواند این عقب‌ماندگی مضاعف پیش آمده را جبران کند.

به گزارش «نماینده» روز گذشته تعدادی از هم‌وطنانمان مقابل درب ورودی مجلس تجمع کرده و از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت حوزه مسکن مهر و دیگر معضلات مطرح در حوزه حمل‌ونقل بودند. این جمعیت با شعارهای خود استیضاح آخوندی را از نمایندگان می‌خواستند.

چند ماه قبل با درخواست جمعی از نمایندگان مجلس، استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس کلید خورد و اعضای کمیسیون عمران مشغول بررسی نظرات متقاضیان استیضاح و پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی شدند. گر چه یکی از نمایندگان حامی دولت اخیراً مدعی شده بود فضای عمومی جلسات کمیسیون عمران به نفع این وزیر کابینه تدبیر و امید است، اما اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس و پیوستنش به جمع استیضاح کنندگان، نشان از  عدم حل معضلات و عدم رسیدگی به درخواست‌های نمایندگان دارد.

روز یکشنبه هفته جاری استیضاح وزیر راه و شهرسازی توسط هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد. در پی این اعلام وصول بر آن شدیم تا نظرات رئیس کمیسیون عمران مجلس را در این خصوص جویا شویم.

 

سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران به خبرنگار «نماینده» گفت: امیدواریم سه‌شنبه هفته آینده موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: در ماه‌های گذشته تلاش ما بر این بود که روند بررسی استیضاح به این مرحله کشیده نشود و اصلاحات لازم با هزینه کمتری صورت بگیرد.

هاشمی با ذکر این مطلب که «به دلیل شناخت ساختار اداری و امکانات اجرایی وزارت راه و شهرسازی، همه اقدامات لازم و ابزارهای در اختیار را بعنوان رئیس کمیسیون عمران و نماینده مردم معمول داشته‌ام تا مشکلات حوزه عمرانی مرتفع گردد» گفت: متأسفانه در حد مناسب مؤثر واقع نشده و دغدغه‌های موجود افزایش نیز یافته است.

 

مردم با تجمع در محوطه بیرون مجلس خواستار حل مشکلاتشان هستند

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به تجمع روز سه شنبه شکل گرفته مقابل مجلس شورای اسلامی گفت: شاهد هستید که هر روزه اعتراضات جدی‌ای در موضوع مسکن مهر مطرح می‌شود. امروز نیز در محوطه بیرون مجلس تجمع شده است و مردم خواستار حل مشکلاتشان هستند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مسکن موضوعی است که همه جامعه خصوصاً قشرهای ضعیف و با بضاعت مالی کم و همچنین جوانانی که به تازگی تشکیل خانواده داده‌اند را با خود درگیر کرده است.

رئیس کمیسیون عمران با اظهار تأسف از اینکه موضوع مسکن مهر حل نشده است، گفت: نه‌تنها موضوع حل نشد، بلکه طرح جدیدی نیز بعنوان جایگزین آن مطرح نشد.

 

در حمل و نقل هوایی و ریلی با مشکلات بسیار جدی روبرو هستیم

هاشمی به حوادث ریلی اشاره کرد و گفت: در موضوع حوادث ریلی، جاده‌ای و هوایی جان تعداد زیادی از هم‌وطنانمان از دست رفته است.

نماینده تهران به مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: خصوصاً در موضوع هوایی و ریلی با مشکلات بسیار جدی روبرو هستیم و امیدواریم این مشکلات رفع شود.

وی با اظهار تأسف از عدم انجام وظایف قانونی وزیر راه و شهرسازی در حوزه نظام مهندسی به برخورد نامطلوب آخوندی با طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان اشاره کرده و تشدید مشکلات عمومی مردم و سازمان نظام مهندسی ساختمان را که منجر به بروز و شیوع اشکالات جدی در وضعیت نظام مهندسی استانها شده است، دلایل درخواست تحقیق و تفحص از این سازمان ذکر کرد.

رئیس کمیسیون عمران به پیگیری‌های نمایندگان از وزیر و معاون پارلمانی وی در این خصوص اشاره کرد و گفت: از وزیر خواستیم با متخلفین برخورد کند، لیکن علیرغم صدور دستور توسط آقای آخوندی و پس از گذشت حدود دو برابر مهلت تعیین شده، اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

 

امیدوارم رأی مجلس تصمیم نهایی برای حل مشکلات باشد

سیدمهدی هاشمی در ادامه گفت: ما شاهد مشکلات جدی‌ای در موضوع انتصابات و انجام مصوبات هستیم. همچنین با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم که امیدوارم مجلس با توجه به تعاملات زیادی که داشته و نتوانسته از این راه نتیجه بگیرد با رأیی که خواهد داد تصمیم نهایی را برای این موضوع داشته باشد.

 

عدم توجه وزیر به مطالبات مردم، عامل تحصن  و اعتراض است

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: حذف نیروهای باسابقه و تفویض غیررسمی اختیارات حاکمیتی قائم به شخص، بالأخص در حوزه انتصابات به افراد خاص، تمرکز امور مدیریتی را از حوزه وزیر خارج کرده است که منشأ بروز اعتراضات داخلی گسترده‌ای شده است.

وی همچنین به بی انگیزگی مدیران ارشد وزارتخانه اشاره کرده و گفت: عدم توجه دکتر آخوندی به مطالبات به‌حق مردم، منجر به تحصن  و اعتراض رسانه‌ای شده است.

هاشمی مهمترین علت نارضایتی نمایندگان را وقت کشی در روند رسیدگی به تذکرات و حل مشکلات برشمرد و عنوان کرد: این موضوع تبدیل به یک رویه در این وزارتخانه شده است.

رئیس کمیسیون عمران اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات و پیشبرد اهداف عمرانی استفاده نمی‌نماید و این فرصت سوزی ها منشأ تبعات جبران ناپذیری برای آینده کشور، تلقی می‌گردد.

وی در ادامه اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در موارد بسیار زیادی تبدیل به عامل بی‌نظمی، افزایش نارضایتی و همچنین بعضاً عامل توقف در عمران کشور شده است. نبود برنامه و بی‌ارادگی و بی‌انگیزگی که در شاکله مدیریتی این وزارتخانه استراتژیک جریان دارد از عوامل بارز بروز این معضلات در بخش عمرانی کشور شناخته می‌شود.

 

دغدغه ما موضوعات فنی، اجرایی و عملکردی است

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار امیدواری کرد آقای آخوندی بتوانند در جای دیگری عهده‌دار وظیفه دیگری شوند و فرد جدیدی که عهده‌دار این مسئولیت می‌شود بتواند این عقب‌ماندگی مضاعف پیش آمده را جبران کند.

نماینده مردم تهران در خصوص احتمال شکل گرفتن حمایت سیاسی برای جلوگیری از استیضاح نیز گفت: این یک امر طبیعی است، چنانکه هم اکنون نیز کمپینی برای حمایت از آقای آخوندی به راه افتاده است، ولی دغدغه ما در استیضاح موضوعات فنی، اجرایی و عملکردی است.

سیدمهدی هاشمی در پایان اظهار داشت: امیدوارم سکان وزارت راه و شهرسازی را فردی بدست گیرد که بتواند جبران این عقب‌ماندگی را داشته باشد.

نظر شما