شناسهٔ خبر: 111800 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

متن کامل طرح جدید بهارستان برای اعطای تابعیت به اتباع خارجی

مجلس طرح مجلس برای «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی» در ۱۲ ماده، شرایط جدیدی را برای اعطای تابعیت تعریف می‌کند.

به گزارش «نماینده» در ماه‌های اخیر جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تدوین طرحی برای اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی بوده‌اند؛ این طرح که اخیراً با امضای ۴۹ نماینده مجلس تدوین و به هیات رئیسه مجلس ارائه شده، علاوه بر موضوع اولیه، به اعطای تابعیت به فرزندان شهدای غیرایرانی ساکن ایران که در راه اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی به شهادت رسیده‌اند، نیز می‌پردازد.

دو فوریت طرح «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی»، هفته گذشته به تصویب صحن علنی مجلس رسید و راهی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی شد تا پس از بررسی و احتمالا اصلاحات جزئی و کلی، برای تصویب نهایی به صحن علنی بهارستان بازگردد.

متن کامل پیش‌نویس این طرح که ۱۲ ماده دارد، به شرح زیر است؛

«ماده ۱- فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی یا مردان فاقد تابعیت که در ایران متولد شده یا می شوند، بعد از رسیدن به سن هجده سال تمام در صورتی که قبل از آن پنج سال متوالی یا متناوب در ایران سکونت داشته باشند، با تقاضای آنان به تابعیت ایران در می آیند.

ماده ۲- وزارت امور خارجه مکلف است حداکثر سه ماه پس از تقاضا، برای واجدان شرایط موضوع این قانون، سند تابعیت صادر کند. سازمان ثبت احوال نیز مکلف است حداکثر یک ماه پس از صدور سند تابعیت نسبت به صدور شناسنامه ایرانی برای آنان اقدام نماید. همچنین نیروی انتظامی مکلف است حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از صدور شناسنامه، برای پدر خارجی یا فاقد تابعیت مذکور در ماده (۱) این قانون، پروانه اقامت دائم صادر کند.

ماده ۳- مهلت تقاضای مذکور در ماده (۲) برای متقاضیان واجد شرایطی که در زمان لازم الاجراء شدن این قانون، به سن هجده سال تمام رسیده اند، پنج سال پس از زمان لازم الاجراء شدن این قانون و برای متقاضیان واجد شرایطی که در زمان لازم الاجراء شدن این قانون، به سن هجده سال تمام نرسیده اند، پنج سال پس از رسیدن به سن مذکور می باشد.

ماده ۴- احراز ولادت متقاضی در ایران با ارائه گواهی ولادت صادره از بیمارستان های کشور یا گواهی صادره از سوی شورای اسلامی شهر و روستای محل تولد با تایید فرماندار، خواهد بود. فرماندار در صورت تردید می تواند موضوع را به شورای تامین ارجاع دهد. در هر حال مهلت فرماندار جهت پاسخگویی به تقاضای مذکور سه ماه می باشد. پس از اتمام مهلت یاد شده و در صورت عدم پاسخگویی یا رد تقاضا، متقاضی می تواند برای اثبات ولادت خود در ایران به شورای حل اختلاف محل مراجعه نماید.

ماده ۵- احراز ازدواج پدر و مادر متقاضی با ارائه سند ازدواج یا پروانه زناشویی موضوع ماده (۱۰۶۰) قانون مدنی خواهد بود. وزارت کشور و استانداری ها موظفند نسبت به صدور پروانه مذکور برای پدر و مادر کلیه متقاضیان موضوع این قانون به صرف تقاضای والدین متقاضی و با نبود موانع نکاح حداکثر ظرف مدت سه ماه اقدام نمایند. در صورت فوت پدر و یا مادر یا خروج یک یا هر دو آنان از کشور یا وقوع طلاق بین آنان، گواهی صادره از شورای اسلام شهر و روستا با تایید فرماندار و در صورت تردید وی با تایید شورای تامین، ملاک خواهد بود. در صورت عدم پاسخگویی یا رد تقاضا ظرف مدت سه ماه، متقاضی می تواند جهت اثبات ازدواج مذکور به دادگاه خانواده رجوع کند.

تبصره ۱- درخصوص مواد (۴) و (۵) فرماندار می تواند بدون وجود گواهی صادره از شورای اسلامی شهر و روستا و با ارجاع موضوع تفاضا به شورای تامین، نظر خود را ظرف مدت سه ماه اعلام نماید.

ماده ۶- سازمان ثبت احوال مکلف است برای کلیه افراد موضوع این قانون قبل از رسیدن به سن هجده سالگی شناسنامه ویژه (شناسنامه موقت یا کارت شناسایی معتبر) صادر کند. این افراد با داشتن این شناسنامه علاوه بر حق اقامت دائم، مانند اتباع ایران از حق تحصیل، بهداشت و درمان و بیمه خدمات درمانی برخوردار هستند. احراز ولادت آنان در ایران و ازدواج والدین آنان براساس مواد (۳) و (۴) این قانون خواهد بود.

ماده ۷- ابطال سند سجلی فقط در دادگاه صالح ممکن است. کسانی که اسناد سجلی آنان قبل از لازم الاجراء شدن این قانون توسط مراجع غیر قضایی ولو با رعایت مقررات ابطال شده است، می توانند از دادگاه صالح تقاضای رسیدگی نمایند.

ماده ۸- وزارت امور خارجه مکلف است به همسران و فرزندان شهدای غیر ایرانی که در راستای آرمان های امام خمینی (ره) و اهداف والای انقلاب اسلامی به شهادت رسیده اند با تقاضای آنان و با اعلام کتبی رد تابعیت کشور متبوع به وزارت امور خارجه مشروط به سکونت پنج سال متوالی یا متناوب در ایران با تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سند تابعیت صادر نماید.

ماده ۹- نیروی انتظامی مکلف است به ایثارگرانی که در راستای آرمان های امام خمینی (ره) و اهداف والای انقلاب اسلامی به جانبازی بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر نائل شده اند با تقاضای آنان مشروط به سکونت پنج سال متوالی یا متناوب در ایران و با تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا بنیاد شهید و امور ایثار گران مجوز اقامت دائم صادر نماید.

ماده ۱۰- نیروی انتظامی مکلف است برای اتباع خارجی که خود و پدر و مادر آنان در ایران متولد شده و حداقل پنج سال در ایران سکونت داشته اند، با رعایت مواد (۴) و (۵) این قانون مجوز اقامت دائم صادر کند. پس از پنج سال از زمان صدور مجوز مذکور در صورتی که این افراد ضمن تقاضا، رد تابعیت کشور متبوع خود را به صورت کتبی به استانداری استان محل اقامت خود اعلام نمیاند، مطابق ماده (۲) برای آنان سند تابعیت صادر می شود. پس از صدور سند تابعیت برای پدر و مادر این افراد نیز مجوز اقامت دائم صادر خواهد شد.

ماده ۱۱- بار مالی ناشی از اجرای این قانون حسب مورد از محل ردیف ... وزارت آموزش و پرورش و ردیف ... وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می شود.

ماده ۱۲- از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب ۱۳۸۵.۷.۲ نسخ می شود».

نظر شما