شناسهٔ خبر: 111494 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حدادعادل در سمینار سیاست خارجی چین و ایران:

حضور در مذاکرات نشانه پشیمانی از اصول سیاست‌خارجی‌مان نیست

حداد در چين عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حضور در مذاکرات نشانه پشیمانی از اصول سیاست‌خارجی‌مان نیست، گفت: دفاع صادقانه از حقوق ملت‌های مظلوم باعث قدرت ما شده است.

  به گزارش  «نماينده»، سمینار سیاست خارجی چین و ایران با حضور هیأت ایرانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست غلامعلی حدادعادل و حضور محمدحسین صفارهرندی و کارشناسان و همچنین هیأت چینی با حضور مسئولین سیاست خارجی وزارت بین‌الملل از جمله آقایلن جیان ژانگ معاون مدیرکل تحقیقات بین‌الملل،   اوسی‌که فرستاده ویژه در مسئله خاورمیانه و سفیر سابق چین در عربستان و مصر، لی شاوشیان متخصص مسائل خاورمیانه و رئیس مؤسسه تحقیقات در دانشگاه مینگ‌شیا، بینگ‌بینگ استاد عالی دانشگاه پکن و جمعی از کارشناسان روابط بین‌الملل چین برگزار شد.

حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این سمینار با موضوع «سیاست خارجی ایران و روابط با قدرت‌های جهان» و صفارهرندی دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با  موضوع «دیدگاه ایران درباره موضوع هسته‌ای و مسائل موجود در خاورمیانه» سخنرانی کردند.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از مسئولان کشور چین اظهارداشت: اصول کلی خارجی جمهوری اسلامی ایران با به نتیجه رسیدن مذاکرات و حتی برجام تغییر نکرده و نمی‌کند؛ ما مسیر مشخصی را در مسائل بین‌الملل دنبال می‌کنیم و در عین حال تحریم را مانعی بر سر راه خود می‌دیدیم و تلاش کردیم تا بر اساس اصول خود از این مانع عبور کنیم.

حدادعادل با تأکید بر اینکه حضور ما در سال‌های مذاکرات چه در وین یا قبل آن در ژنو یا لوزان به معنی پشیمانی از اصول سیاست خارجی‌مان نبود، گفت: بلکه با حضور خود به دنبال تبیین دیدگاه‌هایمان و برای احقاق حقوقمان بود.

وی با بیان اینکه استقلال موتور محرک ملت ایران در پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بود، یادآورشد:  در قبل از انقلاب و حدود ۱۵۰ سال گذشته فقدان استقلال مردم را خسته کرده بود و از این جهت برایشان استقلال مسئله مهمی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه‌کرد: استقلال برای ما فقط بعد سیاسی نیست بلکه استقلال فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز مدنظر است، بنابراین استقلال اساس روابط ما با دیگر کشورهاست؛   سابقه تمدنی ایران به ۱۰هزار سال قبل بر می‌گردد و این سابقه کهن تاریخی است و به آن افتخار می‌کنیم، چین نیز که سابقه و تمدنی کهن دارد می‌تواند با ایران به مشترکات فراوان برسد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با کشورها باید گفت هر کشوری که به استقلال ما احترام بیشتری بگذارد عمق روابط ما با آن کشور بیشتر خواهد شد، تصریح‌کرد: علاوه بر آن ما یکسری ارزش‌های اخلاقی و انسانی داریم که در روابط ما با کشورها مؤثر است و از آن جمله عدالت به شمار می‌رود چراکه بدون عدالت صلح جهانی ممکن نیست.

حدادعادل تأکید کرد: ۶۰ سال درباره رژیم صهیونیستی صحبت از صلح است اما این صلح ایجاد نشد چون عدالت رعایت نمی‌شود و ما معتقدیم صلح و عدالت دو روی یک سکه‌اند.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه رهبر ما به پیروی از بنیانگذار انقلاب اسلامی اعلام کرده است که در صحنه بین‌الملل از ملت‌های مظلوم حمایت می‌کنیم، یادآورشد: حمایت ما از ملت فلسطین بدین دلیل است؛ نگاه ما به این اصل ابزاری نیست و یا برای رسیدن به قدرت بلکه ما قدرت را برای حفظ اصول می‌خواهیم و اتفاقاً این موضوع منشأ قدرت ما شده و ملت‌های مظلوم منطقه هم می‌دانند که ما در راه دفاع از مظلومان صداقت داریم.

وی با بیان اینکه دوستان چینی ما هم می‌دانند منشأ قدرت ما در منطقه ثروت نیست بلکه هسته معنوی و ارزش‌های انسانی و اخلاقی است، افزود: ما در روابط خود با کشورها دارای اولویت‌هایی هستیم، اولویت همسایگان برای ما مقدم است؛ اولویت دیگر کشورهای اسلامی‌اند و سپس اولویت قاره آسیا و آفریقاست، برخلاف قبل از انقلاب که اولویت اروپا و آمریکا بود.

حدادعادل برهمین اساس گفت: ما در روابط خود حتی در کشورهایی که ملتشان به ایران علاقه‌مندند الگوی استعماری نداریم، گفت: ما در همه حال به ویژه پس از مذاکرات و موضوع برجام با مقدماتی که گفته شد آماده ارتباطی عمیق با همه کشورها هستیم، به طور مثال ما می‌توانیم با عربستان تعامل بیشتری داشته باشیم به شریطی که عربستان خود تصمیم‌گیر باشد و یا مصر؛ به همین ترتیب اما هرچه کشوری مستقل‌تر عمل کند تقویت روابط بیشتر خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مسئله دیگر موضوع تروریسم کوری است که داعش امروز نمونه عینی آن است، اظهارداشت: اختلاف نظر ما درباره سوریه با ترکیه جدی است چون نگاه متفاوتی وجود دارد معتقدیم مبارزه با تروریسم می‌تواند یکی دیگر از میدان‌های همکاری ایران و چین باشد. خاورمیانه دچار طاعون داعش است و به مرزهای چین هم رسیده و این خطری است هم برای چین و هم برای ایران است.

وی در ادامه سخنان خود یادآورشد: با توجه به نیاز چین به انرژی و همچنین امنیت در انتقال آن ایران و چین می‌توانند با همکاری دوجانبه نیازهای یکدیگر را برطرف کنند؛ ایران کشوری است که تصمیمات آن در تهران گرفته می‌شود نه در نقاط دیگر جهان که البته دوستان چینی به آن واقفند پس می‌تواند شریکی مطمئن برای چین باشد.

حدادعادل در عین حاال گفت که ایران و چین می‌توانند در موضوعات دیگر نیز همکاری کنند به طور مثال از طریق بندر چابهار می‌توانیم در ارتباط با دریای آزاد با چین فعالیت مشترک داشته باشیم. همچنین با امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور جاده و کمربندی اقتصادی مؤثری شکل خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه خوب با چین در زمان تحریم آمادگی داریم این موضوع را بررسی و عملیاتی کنیم. درعین حال اتصال خط لوله گاز در پاکستان اگر چه در زمان تحریم نقش ایران کمرنگ بوده اما در دوران پس از تحریم می‌تواند متفاوت باشدغ همچنین لزوم توسعه روابط علمی میان دو کشور و دانشجویان ایرانی و چینی از مسائل مهم فی‌مابین است. حضور دانشجویان ایرانی در چین و بالعکس می‌تواند در روابط دو کشور مؤثر و برای هر دو مفید باشد.

نظر شما