شناسهٔ خبر: 111274 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تشکیل ائتلاف ۱+۴برای مبارزه با تروریسم

روزنامه لبنانی الاخبار از تشکیل ائتلاف۱+۴ متشکل از ایران، عراق، سوریه، روسیه و حزب الله برای مبارزه با تروریسم خبر داد.

به گزارش «نماینده»، پایگاه خبری الاخبار گزارش داد: بعد از گذشت چند هفته از مانورهای سیاسی و نظامی و درز برخی از خبرها با مضامین مختلف، اکنون مشخص شده است مسکو در این مدت چند هفته در حال بررسی و آماده سازی طرحی از طریق برگزاری برخی جلسات و مشورت ها محرمانه بوده و در این جلسات گروه ها و تیم های نظامی راهبردی از کشورهای روسیه، ایران، سوریه و عراق در آن مشارکت داشته اند، تا این که نتیجه این مذاکرات بر آن شده است تا ائتلافی جدید برای مقابله با تروریسم در خاورمیانه تشکیل شود.

بعدها یک منبع بسیار مطلع به الاخبار اعلام کرد، سخن درباره این رویداد یکی از مهم ترین مسال منطقه ای و بین المللی در طول سالیان گذشته به شمار می آید، و عنوان این رویداد عملا " تشکیل ائتلاف ۱+۴ برای مبارزه با تروریسم " است.

 این منبع آگاه گفته است که توافق برای ایجاد این ائتلاف با این هدف صورت گرفته تا راهکارهای همکاری سیاسی و اطلاعاتی نظامی و نظامی میدانی در مناطق متعددی از خاورمیانه صورت گیرد، که بخش اصلی و هدف واقعی سوریه و عراق را در بر می گیرد.

این منبع همچنین افزوده است: کشورهای عضو این ائتلاف کشورهای مهمی همچون روسیه، ایران، سوریه و عراق بعلاوه طرف پنجمی است که آن طرف هم حزب الله لبنان است.

این ائتلاف وظیفه دارد تا تمام اوضاع را بررسی کرده و راهکارهایی عملی برای مقابله با اوضاع جاری منطقه را بیابد، تا در خصوص تکلیف و سرنوشت نبرد شدید و سنگینی که برضد سوریه و عراق به راه افتاده و گروه های تکفیری وابسته به القاعده در دو بخش داعش و النصره در آن حضور دارند، راه حلی اساسی پیدا شود.

چرا اکنون؟

اوضاع و تحولات کنونی و میدانی به اندازه ای کافی پخته نشده است، تا بتوان درباره حجم تغییر راهبردی صورت گرفته در مواضع روسیه درقبال بحران سوریه شرح داد.

روسیه همواره حامی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بوده، ‌ اما همواره در عین حال تمام درها را برای سطوح مختلف هماهنگی با غرب و کشورهای منطقه باز نگاه داشته بود، ‌تا راه حلی سیاسی بیابد.

این زمان تا حدودی به درازا کشیده شده است، تا این که مسکو دریافت واشنگتن و همپیمانان آمریکا در منطقه و بخصوص ترکیه و عربستان سعودی در صدد ارائه پیشنهادهای جدیدی برای حل بحران نیستند و این کشورها در واقع در حال ادامه دادن تلاش های خود برای دگرگون جلوه دادن اوضاع و حقایق میدانی با هدف به دست آوردن دست آوردهای سیاسی بزرگ هستند.

بعد از حصول توافق هسته ای ایران با غرب، مسکو به عنوان نخستین شاهد و گواه در اثبات این مساله بوده که این توافق هیچ تفاهمی را در خصوص مناقشه ها و اوضاع ملتهب منطقه ای را در بر نداشته است.

بلکه از ان فراتر روسیه دریافت که ایران در حال ادامه برنامه ها و فعالیت های گذشته خود در قبال سوریه و عراق است، و ریاست جمهوری روسیه در این خصوص گزارش های مفصلی از رویدادها و تحولات روزانه سوریه را به دست می آورد، ‌ این گزارش ها کافی بودند تا یک تغییر جدی در دیدگاه و تعامل از سوی روسیه اعمال شود.

بسیار منطقی است کسانی باشند که معتقد باشند، تفاهم روسیه و ایران تنها در این بخش خلاصه نمی شود، بلکه از این مساله فراتر رفته و تفاهم در خصوص روابط اقتصادی و تجاری را در مرحله بعد از تحریم ها برضد ایران را هم شامل می شود و در این میان سخن از پرونده گاز به صورت اساسی مطرح بود.

اما می توان گفت، آن چه باعث شد تا روسیه موضع نهایی را در این باره اتخاذ کند، بی توجهی و اهمال کاری به عمل آمده از سوی برخی از کشورها در قبال طرح فرصت نهایی روسیه بود، در این طرح مسکو از سوریه و ترکیه و عربستان سعودی خواسته بود برای مبارزه با تروریسم تکفیری باهم همکاری کنند.

بین تاریخ  ۱۷ ژوئن تا ۱۵ ژوئیه گذشته، مسکو به صورت مستقیم و گسترده ای دیدارهایی را با مقامات سعودی و پس از آن با مقامات سوری و با مقامات آنکارا به عمل آورد، و در این دیدارها بود که مسکو از آمادگی سوری ها برای همکاری مطلع شد و دیدارهای علی مملوک مسئول امنیت ملی سوریه با مسئولان سعودی، اماراتی و مصری صورت گرفت و در پایان این دیدارها سعودی ها و مقامات آنکارا بر خواسته سابق خود مبنی بر سرنگونی نظام در سوریه تاکید کردند.
 

نظر شما