شناسهٔ خبر: 110937 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

اختصاصی «نماینده»/

رئیس کمیسیون عمران مجلس به متقاضیان استیضاح آخوندی پیوست/ هاشمی خواستار اجرای به‌موقع آیین‌نامه برای اعلام وصول استیضاح وزیر راه شد +متن نامه

سیدمهدی هاشمی// سیدمهدی هاشمی ضمن تقاضای پیوستن به لیست استیضاح‌کنندگان وزیر راه، از هیئت رئیسه مجلس خواستار اجرای به‌موقع آیین‌نامه داخلی در نحوه اعلام وصول و بررسی تقاضای استیضاح آخوندی شد.

به گزارش «نماینده» سیدمهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با ارسال نامه ای به هیئت رئیسه مجلس به جمع استیضاح کنندگان وزیر راه و شهرسازی پیوست.

نماینده مردم تهران با توضیح دلایل ملحق شدن به جمع استیضاح کنندگان عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی فارغ از محدودیت‌های منابع مالی کشور، از ظرفیت‌های موجود در حل مشکلات و پیشبرد اهداف عمرانی کشور استفاده نمی‌نماید.

هاشمی در ادامه دلایلش توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی در موارد بسیاری تبدیل به عامل بی‌نظمی، ازهم‌گسیختگی، افزایش نارضایتی و بعضاً عامل توقف در عمران کشور گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: عدم وجود شناخت و نبود برنامه و همچنین بی‌ارادگی و بی‌انگیزگی جاری یافته در شاکله مدیریتی این وزارتخانه استراتژیک، از عوامل بارز و عینیت یافته در بروز این معضلات بخش عمرانی شناخته می‌شود.

 

 

پایگاه خبری «نماینده» متن کامل نامه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را منتشر می نماید:

 

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیت

همان‌طور که استحضار دارید این‌جانب به دلیل سابقه و همچنین شناخت از ساختار اداری، مأموریت‌ها و امکانات اجرایی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ذی‌ربط، بالأخص وزارت راه و شهرسازی، اقدامات وظیفه‌ای خود را در قالب مذاکره، جلسه، مکاتبه، نظارت‌های میدانی، مصاحبه، تهیه طرح و کمک به تصویب مقررات لازم و بکارگیری دیگر امکانات مانند استفاده از ابزارهای نظارتی مانند تذکر و نطق، معمول داشته‌ام تا مشکلات فراروی دستگاه‌های اجرایی حوزه عمرانی خصوصاً وزارت راه و شهرسازی مرتفع گردد که متأسفانه در حد مناسب مؤثر واقع نشده و دغدغه‌های موجود افزایش یافته و این موضوع در بررسی سؤالات و تقاضاهای نمایندگان به‌ویژه استیضاح و تحقیق و تفحص در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل و ساختمان به‌خوبی از طرف نمایندگان محترم مشهود و تشدید گردیده و به دلیل ضعف عمده در تعامل وزیر مربوط با مجلس شورای اسلامی، اقناع متقاضیان از توضیحات وزیر در جلسات رسیدگی به موارد استیضاح، حاصل نگردید و با توجه به اصرار متقاضیان استیضاح بر ضرورت طرح موضوع در صحن علنی مجلس، نتایج بررسی، جمع‌بندی و به هیئت‌رئیسه ارسال شد؛ اما با گذشت مدتی پس از بررسی استیضاح و ارجاع موضوع، موارد مورد دغدغه این‌جانب نه‌تنها کاهش نیافت بلکه افزایش هم پیدا کرد که برخی از آن‌ها به شرح زیر جهت استحضار و اقدام لازم اعلام می‌گردد:

 

در بخش مسکن

عدم وجود اراده و استمرار ضعف جدی در تدوین و عملیاتی نمودن برنامه‌های مسکن، بالأخص عدم توازن در تکمیل و تحویل پروژه‌های مسکن مهر، به طوری که بررسی به اعتراضات گسترده نشان می‌دهد که عدم پاسخ به نیاز جامعه و مطالبات مردمی به امری مستمر تبدیل شده تا جایی که وزارتخانه ضمن عدم توان ارائه پاسخ به گزارش ماده ۴۹ کمیسیون در بخشی مسکن، قرائت‌شده در صحن علنی مجلس و عدم ارائه برنامه مسکن پس از گذشت دو سال از دولت یازدهم، با توقف مسکن مهر، متقاضیان مسکن بالأخص جوانان را در بلاتکلیفی قرار داده است و این در حالی است که مشکلات ساخت‌وساز در حاشیه شهرها نیز تشدید یافته و نابسامان شده است.

 

در بخشی نظام مهندسی و کنترل ساختمان

متأسفانه عدم انجام وظایف قانونی در حوزه نظام مهندسی (موضوع تبصره ۱ ماده ۴ قانون نظام مهندسی ساختمان) و از طرفی برخورد نامطلوب با طرح اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی ساختمان و تشدید مشکلات عمومی مردم و سازمان نظام مهندسی ساختمان و بروز و شیوع اشکالات جدی در وضعیت نظام مهندسی استان‌ها منجر به درخواست تحقیق و تفحص از سازمان ذی‌ربط شده بود. در همین راستا از وزیر محترم خواسته شد که با متخلفین در نظام مهندسی برخورد شود که ایشان در واپسین ایام ثبت‌نام دوره جدید مدیریت نظام مهندسی، دستور رسیدگی و برخورد متخلفین را صادر نمودند، لیکن بعد از گذشت مدتی حدود دو برابر مهلت تعیین‌شده، اقدام مؤثری صورت نگرفت و اخیراً بر اساس نظریه غیرمنتظره‌ای طیف گسترده‌ای از داوطلبان شرکت در انتخابات نظام مهندسی آن‌هم در آخرین روز بررسی صلاحیت محروم شدند، که شائبه برخورد بخشی با موضوعات قانونی و رویه‌های جاری کشور را تشدید می‌نماید که با توجه به اعتراضات گسترده نمایندگان محترم مجلس، تذکرات داده شد اما وزیر محترم هیچ توجهی ننموده و حتی وقت مذاکره نیز اختصاص ندادند. درحالی‌که این مهم به کرات از طریق وزیر و معاون محترم پارلمانی پیگیری شده بود.

 

در بخش حمل‌ونقل

عقب‌ماندگی شدید در عرصه حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی، بالأخص نسبت به کشورهای رقیب منطقه، عدم همکاری وزارتخانه در این زمینه اعم از هوایی، ریلی و کاهش میزان و کیفیت خدمات داخلی در حوزه‌های مختلف و نادیده گرفتن اصول تأمین ایمنی و نیاز پروازهای داخلی و مشکلات حمل‌ونقل ریلی اعم از عدم توسعه و ارتقای شبکه ریلی و بروز تخلفات مالی، حقوقی و مدیریتی گسترده و گزارش نهادهای نظارتی، کارشناسان این حوزه را به‌شدت نگران و جامعه را معترض نموده است. در این خصوص مکاتبات کمیسیون به شرح پیوست قابل اشاره است. در حوزه تأمین مالی و اجرای پروژه‌های عمرانی کشور تقریباً توقف کامل به وجود آمده درحالی‌که ظرفیت‌های فوق‌العاده بزرگی در تأمین منابع موردنیاز وجود دارد. بوروکراسی شدید وزارتخانه و نبود اراده در شناسایی و جذب منابع و سرمایه و عدم برنامه مشخص که بعضاً نمایندگان محترم مجلس کارشکنی‌های جهت‌دار توسط این دستگاه را مورد تأکید قرار داده‌اند، مورد اعتراض رسمی نمایندگان محترم قرار گرفته است.

 

در حوزه عمومی، اداری و ساختاری

حذف نیروهای کاردان، باسابقه و تفویض غیررسمی اختیارات حاکمیتی قائم به شخص وزیر، بالأخص در حوزه انتصابات، به افراد خاص، تمرکز امور مدیریتی را از حوزه وزیر خارج و منشأ بروز اعتراضات داخلی گسترده و بی‌انگیزگی در بین مدیران ارشد وزارتخانه شده است. عدم توجه وزیر محترم به مطالبات مردمی منجر به تحصن‌ها و اعتراضات رسانه‌ای و مجازی و عدم التفات به شأن مجلس، نظرات ریاست محترم مجلس و دغدغه‌های مقام معظم رهبری که بعضاً در نحوه بررسی دستور معظم له در حل مشکل اراضی شمال و شرق تهران عینیت یافته است. البته وقت‌کشی در روند رسیدگی به تذکرات و حل مشکلات و معضلات که تبدیل به یک رویه در وزارت راه و شهرسازی شده است یکی از مهم‌ترین علل نارضایتی نمایندگان محترم مجلس می‌باشد.

 

با این وصف، اکنون به این نتیجه رسیده‌ام که وزارت راه و شهرسازی فارغ از محدودیت‌های منابع مالی کشور اولاً از ظرفیت‌های موجود در حل مشکلات و پیشبرد اهداف عمرانی کشور استفاده نمی‌نماید و به‌نوعی فرصت‌سوزی‌هایی که منشأ تبعات جبران‌ناپذیر برای آینده کشور، تلقی می‌گردد. ثانیاً وزارت راه و شهرسازی در موارد بسیاری تبدیل به عامل بی‌نظمی، ازهم‌گسیختگی، افزایش نارضایتی و بعضاً عامل توقف در عمران کشور گردیده که عدم وجود شناخت و نبود برنامه و همچنین بی‌ارادگی و بی‌انگیزگی جاری یافته در شاکله مدیریتی این وزارتخانه استراتژیک، از عوامل بارز و عینیت یافته در بروز این معضلات بخش عمرانی شناخته می‌شود. این‌جانب با همراهی اعضای محترم کمیسیون و در جهت عمل به‌منظور و هدف مقام معظم رهبری در ایجاد فضای همدلی و هم‌زبانی در تمام جلسات کمیسیونی و فردی و همچنین در مکاتبات رسمی، همواره بر اعلام آمادگی برای کمک‌های تقنینی، حمایتی و نظارتی برای حل مشکلات تأکید نموده‌ام، اما هیچ‌گاه اقدامی از جانب وزارتخانه مذکور در استفاده از فرصت‌های پارلمانی اعلام‌شده مشاهده نمی‌شود، لذا علیرغم اینکه تاکنون به جهت رعایت بی‌طرفی (که بعضاً با شائبه حمایت بنده از وزیر در روند بررسی تقاضای استیضاح موجب دلخوری متقاضیان محترم نیز می‌گردید)، صرفاً بر اساس مفاد آیین‌نامه داخلی و نظرات ریاست محترم و هیئت‌رئیسه محترم مجلس به مدیریت فرایند بررسی استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی پرداخته و در این زمان رسیدگی به تقاضای استیضاح جناب آقای دکتر عباس آخوندی از مرحله بررسی کمیسیونی خارج گردیده است، از منظر مسئولیت نمایندگی مردم و همچنین وظیفه‌ای که وفق اصل ۸۴ قانون اساسی در مقابل ملت شریف دارم و به دلیل عدم مشاهده همراهی و تعامل وزیر محترم در رفع موانع و حل مشکلات موجود، بر خود لازم میدانم با تائید ضرورت استیضاح مذکور که از نیازهای به‌حق و مورد مطالبه جامعه نیز می‌باشد حمایت نمایم. لذا بدین‌وسیله وفق ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی، ضمن تقاضای الحاق، به لیست استیضاح‌کنندگان وزیر محترم راه و شهرسازی، درخواست اجرای مؤثر و به‌موقع مفاد آیین‌نامه داخلی در نحوه اعلام وصول و بررسی تقاضاهای استیضاح را دارم.

سیدمهدی هاشمی
نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
و رئیس کمیسیون عمران

نظرات مخاطبان 0 23

  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۱:۵۳مهدي 0 11

    ممنون جناب مهندس هاشمي
    نماينده شجاع و وظيفه شناس ملت ايران
    اي كاش عزل وزير به سرانجام برسد و پايان نابساماني در حوزه مسكن و راه را شاهد باشيم
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۳:۳۲احمد 0 4

    ازاقای هاشمی نماینده باایمان ودلیربی نهایت سپاسگزاریم ازخداوندمنان طول عمررا برای شمامسالت منماییم
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۳:۵۹علی 0 7

    بالاترین دلیل برای استیضاح آقای آخوندی این است که چندین هزار نفر از کارکنان جهاد کشاورزی هنوز بلاتکلیفند و ایشان توجهی به نظرات رهبری ندارند و باید ایشان عزل شود.این نظر همه تعاونیهای 25 گانه است که شاید بشود گفت که صد هزار نفر رای دارند
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۵:۲۸مجید امینی 0 6

    با سپاس از آقای هاشمی وتمامی نمایندگان موافق استیضاح امیدوارم تغییرات بنیادین در حوزه راه و مسکن صورت گیرد
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۵:۵۰سلیمان 0 6

    عدم توجه به دستور مقام معظم رهبری و سر کار گذاشتن ایثار گران به مدت طولانی گناهی نا بخشودنی و حق الناس است 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۶:۱۶علی 0 7

    جناب آقای هاشمی تقاضا داریم که در روز استیضاح از ایشان درخواست نمایید درخصوص زمینهای شمال وشرق تهران به صراحت توضیح دهند وکلیه نمتیندگان محترم به استیضاح رای مثبت دهنده تا یک وزیرنالایق از کابینه اخراج گردد
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۱۶:۲۰ 0 6

    با سلام
    خدا را شاکرم که بالاخره صدای اعضای تعاونی های شمال و شرق شنیده شد.از نمایندگان محترم تقاضا دارم این مطلب را تا رسیدن به نتیجه همچنان مورد توجه قرار دهند 
    با تشر فراوان
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۲:۰۳ 0 7

    امیدواریم این استیضاح زمینه رفع مشکل 20 ساله مردمی نجیب و صبور را فراهم کند، افرادی که بیش از 20 سال است منتظر رسیدن به حق مسلم خود هستند؛ زمینهای خریداری شده با سند منگوله دار که هنوز نه مجوز ساخت می دهند نه اجازه فروش!
                                
  • ۱۳۹۴-۰۶-۳۱ ۲۳:۵۸م.م 0 7

    با سلام . خواهشمندم به موضوع زمین های در ارتفاع که 20 سال پیش خریداری شده و با سند منگوله دار هست رسیدگی فرمایید. سند منگوله دار یعنی تضمین دولت و اعتماد ما به دولت.. خواهشمندم ما را به دولت و حکومت بی اعتماد نکنید. بعد از این چطور به اسناد دولتی میشود اعتماد کرد؟ 
    با سپاس 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۸:۱۰محمد و همسر 0 7

    این آقای آخوندی تابحال حق عده بسیاری از رنج دیدگان را به هیچ انگاشته
    امیدواریم با استیضاح وی و آمدن وزیر جدید، لااقل تکلیف مالکان مستاجر زمینهای مرادآباد و سوهانک مشخص شود
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۰۹:۰۰فلفل 0 5

    آقا با مواردی مثل مسکن مهر ، زمینهای تعاونی های وزارت کشاورزی و ....  که عده زیادی از مردم رو درگیر کرده و هیچ جواب منطقی هم براش ارائه ندادن نظر آقای سیدمهدی هاشمی در این مورد کاملا درسته ... 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۰:۲۳سید مصطفی میر حسینی 0 6

    اینجانب اعلام میدارم خیلی زودتر از اینها باید استیضاع این وزیر صورت میگرفت و سریعا تعویض گردد چون لطمات جبران ناپذیری به کشور و نارضایتی مردم را بوجود آورده است . با تشکر از جناب آقای هاشمی و دیگر نمایندگان دلسوز مردم . ممنونم . با تشکر
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۱:۱۰عباس 0 7

    جناب مهندس هاشمی
    
    جسارت شما ما را یاد جسارت سنگر سازان بی سنگر دفاع مقدس انداخت. همانهایی که مدت نردیک به 30 سال است به واسطه بی انصافی های وزارت مسکن هنوز هم بی سنگر مانده اند. انشالله به حول و قوه الهی با مساعدت مجلسی های محترم مشکل 30 ساله زمین های شمالی تهران نیز حل شود.
    
    یکی از اعصاء تعاونی جهاد کشاورزی
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۱ ۱۲:۴۴مرتضی احترامی 0 4

    باسلام ودرود به روح امام وآرزوی سلامتی برای جناب آقای مهندس هاشمی، واقعاً عملکرحضرتعالی باعث گرید  امتی اعم ازبسیجیان/ایثارگران/ورزمندگان دفع مقدس ، جان دوباره بگیرند، باسپاس
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۲ ۰۱:۲۴مجیدمحمدی 0 3

    با سلام خدمت نمایندگان دلیروخدا ترس وبا وجدان انشااللاه در راهی که در پیش گرفته اید موفق وپیروز وسربلند باشید ویاور مظلومان من اللاه التوفیق
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۱خوانساری 0 4

    با سلام ، بی کفایتی، سیاسی کردن مسکن مهر وپشت کردن به خانواده های کم درآمد در این طرح وپیچاندن مالکین زمینهای شمال از اقدامات محسوس این وزیر است . با تشکر از اقدام دیر هنگام آقای هاشمی و درخواست جهت برکناری حتمی  او از وزارت
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۲ ۰۹:۳۸بهرام 0 0

    با سلام خدمت دوستان 
    فعل خواستن توانستن است را در این حرکتی که توسط مسئولین محترم تعاونی ها صورت گرفت ملاحظه می فرمائید. به هر حال از نمایندگان محترمی که در این وادی همراه مردم بودند تشکر می کنیم و انشاءالله در انتخابات آینده آن دسته از نمایندگانی که به ناحق از آقای آخوندی حمایت کرده اند مورد عنایت بیشتر قرار خواهند گرفت و خواهند دید که اگر حمایت مردمی نداشته باشند نه تنها خودشان بلکه دار و دسته شان هم نخواهند توانست به مجلس را یابند. به هر حال سنگر سازانی که در طول دفاع مقدس سنگر ایمنی برای شما ها ایجاد کرده اند بیش از 20 سال هست در این وادی در حال جنگ با شما ها هستند و بنا به توصیه مقام معظم رهبری باید حق پایمال شده ما ادا شود. بنا به پیشنهاد دوستان در روز استیضاع همگی ما جهادگران به اتفاق سایر دوستان در جلوی درب مجلس پیام رسان ناحقی های سالیان اخیر و گوشزد نمودن آن به نمایندگان محترم مجلس خواهیم بود
    با تشکر
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۴ ۱۱:۱۳مجتبي آذري 0 3

    به اميد اينكه اين استيضاح باعث محقق شدن خواسته اعضاي تعاوني مسكن سوهانك و مراد آباد و ساير تعاوني ها بعد از گذشت 20 سال گردد.و دولت و مجلس راضي به سرگرداني اعضاي توني مسكن در 20 ساله بعدي و تحصن آنها در مقابل مجلس و....نباشند.برخي از اعضا در اين 20 سال اخير از دنيا رفتند:لا اقل مانده اعضا قبل از فوت طعم عدالت را بچشند.به اميد آن روز
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۴ ۱۳:۴۹حسین 0 3

    درود بر شما که عدم حل مشکلات مالکان زمنیهای مراد اباد و سوهانک شمال تهران را در متن سوالات استیضاح گنجانده اید که نشان از بی کفایتی وزیر نالایق در حل ان و عدم اهتمام وی به دستور صریح مقام عظمای ولایت در زمینه حل سریع مشکل زمنیها دارد.
    امید است بعد از استیضاح امار موافقان و مخالفان استیضاح را ارایه دهید تا مالکان بیست و پنج هزار خانواری اراضی شمال تهران درا نتخابات اتی در اسفندماه، نماینده بار خاطر را از یارشاطر تفکیک قایل شوند.
    
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۴ ۱۴:۴۴میرقاسمی 0 1

    جناب اقای مهندس هاشمی
    با سلام وعرض ادب 
    ترا بخدا به فریادمان برس. نگذار اینجور اشخاص در مسند وزارت با بی گفایتی البته برای ما (برای بستگان خودش شدیدا از اب کره میگیرد) نان مارا اجر کرده وحاصل عمر مادی مارا بر فنا کند .متشکرم ازدر خواست استیضاح نمودن ایشان از طرف شما.
                                                      متشکرم
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۵ ۲۱:۴۳سلیمیان 1 0

    جناب اقای مهندس هاشمی
    با سلام وعرض ادب
    از شما تقاضا داریم که مشکل رمینهای شمال تهران را حل کنید واین وزیر بی کفا یت را عزل کنید
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۷ ۰۱:۱۶عابدی 0 0

    جناب اقای مهندس هاشمی
    با سلام وعرض ادب
    خواهشا در روز استیضاح از ایشان درخواست نمایید درخصوص زمینهای شمال وشرق تهران به صراحت توضیح دهندواین وزیر بی کفا یت را حتما عزل کنید
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۰:۱۴منصور اسفندیاری 0 0

    جناب اقای مهندس هاشمی
    با سلام وعرض ادب
    از شما تقاضا داریم که مشکل زمینهای مراد آباد تهران را حل کنید.  این زمین ها متعلق به ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی می باشد. طبق فرموده رهبری خانواده شهدا چشم و چراغ کشور هستند. اینجانب فرزند شهید، برادر شهید، برادر جانباز و سنگر ساز بی سنگر می باشم. لطف فرموده مشکل زمین های فوق که متعلق به خانواده شهدا و ایثارگران می باشد حل نمایید.
                                

نظر شما