شناسهٔ خبر: 110907 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

قاتل اسرائیل را بشناسید + عکس

اسرائیل به سوریه حمله می‌کند موشک مدرن برد بلند سوخت جامد «سومار»با برد ۲ هزار کیلومتر، جمهوری اسلامی ایران را در میان قدرت‌های برتر تکنولوژی موشکی جهان قرار می دهد.

به گزارش «نماینده»   موشک سومار، یک موشک کروز دوربرد سطح ‌به‌ سطح (زمین به زمین) سوخت جامد دو مرحله ای ساخت ایران است که اولین تصاویر رونمایی و شلیک موفقیت آمیز این موشک در ۱۷ اسفند سال ۱۳۹۳ با حضور سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در رسانه ها منتشر شد.

 

لحظه شلیک موشک کروز سومار
 

سردار دهقان در مراسم رونمایی از این موشک اعلام کرد: «در آینده ای نزدیک سطوح بالاتری از این موشک‌ها با برد و دقت بالا، قدرت تخریب کنندگی و تاکتیکی را تحویل نیرو های مسلح خواهیم داد و این امر دائم، مستمر و پایدار خواهد بود».
 

 

 حرکت موشک سومار

رونمایی این موشک واکنش های بسیاری در سطح جهان و منطقه ایجاد کرد در همین رابطه، شبکه خبری راشاتودی با اشاره به قابلیت‌های این موشک، نوشت که رونمایی از سومار، «موجب واکنش هراسان اسرائیل که در مجاورت» ایران قرار دارد، خواهد شد همچنین در این راستا روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در مقاله ای در یک فضای شوک آور با غیر معمول خواندن این موشک  به بررسی مشخصات و ویژگی های این موشک منحصر به فرد ایرانی پرداخت و ادعا نمود این موشک  رونمایی شده  ایرانی به نام سومار با موشک روسی کروز مدل «خا-۵۵»   داری ویژگی مشابه ای است  و در صورتی که این موشک مانند نمونه روسی خودعمل کند، این موشک‌های ایرانی با برد ۲۵۰۰ کیلومتر می تواند به جنوب اروپا برسد.

 

نمایش موشک سومار در نمایشگاه

در این گزارش روزنامه صهیونیستی درباره موشک ایرانی سومار بر این موضوع تاکیده شده بود که «این موشک ایرانی‌ها را قادر می‌سازد تا اهدافی نه فقط در خاورمیانه، بلکه در شرق و جنوب اروپا را هدف قرار دهند». همچنین این گزارش به نقل از «تال اینبار» رئیس مرکز فضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا اضافه می کند «رونمایی این موشک «بسیار غافلگیرکننده» است زیرا ایران با آن می‌تواند بخش‌های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد».

ویژگی ها و مشخصات موشک «سومار»

درباره ویژگی ها و مشخصات این موشک ایرانی تاکنون چیزی اعلام نشده اما همانطور که اشاره شده برخی از کارشناسان با بررسی ظاهری و شباهت ظاهری این موشک با کروز خا-۵۵ ساخت روسی (شوروی) بر این موضوع تاکید داشتند که سومار نیز مشخصاتی مشابه با آن دارد؛ برخی منابع اطلاعاتی در غرب ادعا کرده اند که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵؛ تعداد ۱۲ موشک کروز خا -۵۵ روسی را از اوکراین خریداری کرده و با روش مهندسی معکوس توانسته است موشکی با ویژگی ها خا-۵۵ با نام سومار بسازد.
 

 

سردار دهقان در مراسم رونمایی این موشک درباره ویژگی های آن اعلام کرد که طراحی و ساخت این موشک که توسط صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است در راستای هوشمندسازی تسلیحات و تجهیزات موردنیاز نیروهای مسلح و ارائه نسل جدیدی ازسلاح های پیشرفته‌است.

 

بنابراین باید گفت در طراحی و ساخت موشک سومار از فناوری های پیچیده و نوین در حوزه های ناوبری، پیش رانش و سازه به عنوان ویژگی های متمایز به کار برده شده است که در اختیار داشتن چنین سلاحی گامی بلند در ارتقاء توان دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.
 

 

طول موشک سومار ۶ متر و  وزن آن ۱۲۱۰ کیلوگرم است، که این  وزن و اندازه به صورت کاربردی قابلیت حمل و شلیک آسان را برای فراهم می کند.

سومار باسیستم  ناوبری از راه دور هدایت می‌شود که خود این مسئله نیز به عنوان یک مزیت کاربردی در این موشک مورد توجه است.
هرچند شاید سومار به عنوان یک  موشک کلاس کروز در سرعتی کمتر از صوت حرکت می‌کند و این سرعت کم  انهدام آن‌ها را ساده‌تر می سازد، اما با توجه به ویژگی ها و شاخص های کاربردی سومار باید تصریح کرد اندازه نسبتا کوچک آن و قابلیت حرکت در ارتفاع پایین، شناسایی آن‌ها را برای دشمن بسیار دشوار می کند.

این موشک دارای قابلیت رادارگریزی است.
 



 موشک «سومار» و ارتقاء توان بازدارندگی ایران

دراختیار داشتن موشک کروز سومار با چنین ویژگی ها و شاخص های منحصر به فردی جمهوری اسلامی ایران را در میان قدرت‌های برتر تکنولوژی موشکی  در سطح بین المللی قرار می دهد، زیرا موشک کروز ایرانی با بردی بیش از ۲ هزار کیلومتر نوع جهش رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه را ایجاد خواهد کرد که در نهایت دست  برتر در این رقابت با جمهوری اسلامی ایران است.

منابع اطلاعاتی غربی به این موضوع اعتراف و باور دارند که فناوری، ساخت، طراحی  و در اختیار داشتن  موشک سومار، جمهوری اسلامی ایران  را در جمع اصلی‌ترین کشورهای صاحب تکنولوژی موشکی در جهان قرار داده است.

سومار موشکی است که رونمایی و شلیک موفقیت آمیز آن موجب واکنش و هراس رژیم صهیونیستی شده است؛ پایگاه خبری-تحلیلی «آویتیشن ویک» در گزارشی با اشاره  به این دستاورد دفاعی ایران اعلام می کند «سومار عامل نگرانی اسرائیل است و سیستم دفاع موشکی اسرائیل باید برای مقابله با این نوع از موشک اماده شود».

نظر شما