شناسهٔ خبر: 110830 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گیلان سالمندترین استان در کشور/ تهران بیش از هزار سالمند بالای ۱۰۰ سال دارد

بازنشسته رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه گیلان سالمندترین و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است، گفت: افزایش سالمند در کشور چالش نیست بلکه موفقیت بهداشتی به شمار می‌رود.

به گزارش «نماینده»، پریسا طاهری در نشست خبری که به مناسبت سالروز جهانی سالمند برگزار شد، اظهار داشت: بحث سالمندی موضوع جدیدی نیست ولی در جهان تغییراتی ایجاد شده که بحث سالمندی را دچار چالش کرده است.

وی با اشاره به آمارهای اعلام شده از سوی بهداشت جهانی گفت: تا سال ۲۰۱۵، ۹۰۰ میلیون سالمند در جهان زندگی می‌کنند که طبق پیش‌بینی‌ها این آمار تا سال ۲۰۵۰ به ۲ میلیارد نفر به سالمند خواهد رسید.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: تغییرات سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ نشان از دو برابر شدن آمار سالمندان دارد و همچنین در حال حاضر تعداد سالمند از کودک زیر ۴ سال پیشی گرفته که این آمار در سال ۲۰۵۰ به صورتی خواهد شد که تعداد سالمندان از افراد زیر ۱۴ سال نیز پیشی خواهد گرفت.

طاهری اظهار داشت: در حال حاضر از ۹۰۰ میلیون سالمند جهان ۶۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه و کم‌درآمد مستقر هستند که تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۸۰ درصد می‌رسد.

وی بیان داشت:‌طبق آمارها در سال ۲۰۲۵ در ایران ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند شده و تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۲۱.۷ تا ۲۴ درصد می‌رسد.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۵، بیست و پنجمین سالی است که بهداشت جهانی روز سالمند را گرامی‌ می‌دارد، گفت: در ایران نیز سعی شده به موضوع سالمندان توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای انجام گرفته در ایران تعداد سالمندان کشور از ۶.۲ درصد جمعیت در سال ۱۳۳۵ به ۸.۲ درصد در سال ۹۰ رسیده است. همچنین بر اساس سرشماری سال ۹۰ از ۷۵ میلیون و ۱۴۹ و ۶۶۹ نفر جمعیت کشور بیش از ۶ میلیون نفر آن سالمند بوده‌اند، همچنین ۴.۱۷ درصد سالمندان خانم و ۴.۰۲ درصد آنها مرد هستند. بنابر این جمعیت سالمندی وجه‌ای زنانه پیدا کرده است.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه افزایش سالمند در کشور چالش نیست بلکه موفقیت بهداشتی به شمار می‌رود، افزود: در صورتی که به مسئله سالمندان توجه نکنیم موضوع تبدیل به چالش خواهد شد، در حال حاضر امید به زندگی در آقایان ۷۲ سال و در خانم‌ها ۷۴ سال است.

طاهری گفت: گیلان سالمندترین استان کشور و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان به شمار می‌رود. همچنین تهران ۹.۰۵ درصد سالمند دارد و استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از همه استان‌ها جوان‌تر و استان‌های گیلان، مرکزی، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، همدان، اصفهان، سمنان، تهران، زنجان، اردبیل، کرمانشاه و یزد از سایر استان‌ها سالمندتر هستند.

وی در رابطه با سالمندان پایتخت افزود: تهران بیش از ۱۲ میلیون جمعیت دارد که حدود یک میلیون و ۱۰۲ هزار نفر آن سالمند هستند، همچنین بیش از هزار سالمند بالای ۱۰۰ سال در تهران زندگی می‌کنند.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: تقسیم‌بندی سالمندان بر اساس سن، زبان، شرایط بیولوژیک و ساکولوژیک است و وزارت بهداشت چندین برنامه کلان جهت حمایت از سالمندان دارد.

طاهری با اشاره به اینکه زمانی خاطره‌ها از امیدها بیشتر می‌شود می‌توان گفت سالمندی آغاز شده است، افزود: وزارت بهداشت موظف به برنامه‌ریزی برای سلامت جسمی و روانی سالمندان است. بر همین اساس برنامه مراقبت ادغام‌یافته مشتمل بر ۱۵ بیماری برای سالمندان از برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن سالمند ابتدا توسط غیر پزشک معاینه و در صورتی که عوامل خطر در آن مشاهده شد به پزشک ارجاع داده می‌شود.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برنامه‌های کلان جهت حمایت از سالمندان بر اساس طرح نظام سلامت اجرا می‌شود و بیشتر تمرکز در حاشیه شهرها دارد همچنین همه دانشگاه‌های علوم پزشکی این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.

وی بیان داشت:‌ پر فشاری، دیابت، مشکلات بینایی شنوایی، چربی خون، اختلال حافظه، اختلال خواب، افسردگی، واکسیناسیون و سل سالمندان از برنامه‌های یاد شده بررسی می‌شود، گفت: برنامه اصلاح سبک زندگی به شیوه سالم همچنین رصد کردن سالمندان جهت جلوگیری از مرگ زودرس از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

وی از ایجاد سند ملی تحول نظام سلامت و منزلت سالمندان مبتنی بر الگوی ایرانی ـ اسلامی خبر داد و گفت:‌ این سند در سال ۹۱، ایجاد شده و ورژن دوم آن در حال نهایی شدن است.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت آلزایمر را از بیماری‌های دوران سالمندی برشمرد و گفت: فردا روز جهانی آلزایمر است که این روز نزدیک روز سالمندان بوده و لازم است به این مسئله در سالمندان توجه شود.

طاهری اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۱۵، ۴۶.۸ میلیون نفر آلزایمری روی کره زمین زندگی می‌کنند که این میزان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳۱ میلیون نفر خواهد رسید. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در هر دو تا سه ثانیه یک نفر مبتلا به آلزایمر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در ایران هر ۷ دقیقه یک نفر مبتلا به اختلال حافظه و شناخت (دمانسی) می‌شود،   گفت: در حال حاضر ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر در کشور دچار مشکل دمانس که شایع‌ترین آن آلزایمر است هستند.

طاهری خاطر نشان کرد: ابتلا به آلزایمر برای فرد هزینه‌های بالایی به همراه دارد و علاوه بر اینکه شرایط زندگی برای فرد مبتلا مشکل می‌شود خانواده وی نیز با دغدغه‌ای همراه می‌شوند که لازم است توجهات بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

نظر شما