شناسهٔ خبر: 110807 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

در مناظره شریعتمداری و خرازی مطرح شد؛

برجام دست ما را بسته است/با امضای برجام، آمریکا با ما «پسرخاله» نشده است

شریعتمداری و خرازی مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: در نقاط مختلف برجام زمینه هایی برای تضعیف اقتدار ما وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، برنامه نگاه یک شب گذشته با حضور حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان از شبکه اول سیما پخش شد.

سید محمدصادق خرازی در  این برنامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اساساً نفوذ در ادبیات سیاسی چه معنایی دارد؟ گفت: رهبر معظم انقلاب دو واژه حضور و نفوذ نظام سلطه و همچنین دغدغه هایشان را بیان فرمودند.

وی با اشاره به اینکه حضور و نفوذ در سیاست خارجی به طور متعارف معنی پیدا می کند گفت: در حضور، کشوری به طور عادی می تواند مناسبات فرهنگی، ‌ سیاسی و اقتصادی را تعریف کند و اگر مناسبات، پیشرفته تر باشد اتحاد راهبردی در ابعاد امنیتی و نظامی ایجاد می شود اما نفوذ از این جهت است که کشوری برخوردار از ایدئولوژی برای اثبات ایدئولوژی خود اقدامی کند و نفوذ و هژمونی و روح سلطه خود را در کنار حضورش تعریف کند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه ادامه داد: ایالات متحده آمریکا در هر جای  جهان، نفوذ و حضور خود را توأمان انجام می داده است چرا که آمریکا خود را صاحب ادبیات ایدئولوژیک می داند.

خرازی گفت: سه کشور صاحب ادبیات ایدئولوژیک هستند که یکی از این کشورها آمریکاست که صاحب ایدئولوژی لیبرال دموکراسی است و آن را تبلیغ می کند؛ کشور دوم جمهوری فرانسه است که ادبیات توأم با نظام لائیسیته را توسعه می دهد و کشور سوم جمهوری اسلامی ایران است که ایدئولوژی مقاومت را در دوران معاصر تعریف کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: قبل از اینکه بگوییم نظام سلطه یا استکبار جهانی چگونه حضور و نفوذ خود را گسترش می دهد باید شناخت دقیقی از پیچیدگی های نظام سلطه داشته باشیم و اگر این شناخت توأم با اخلاق، منطق و مناسبات منطقی در شأن ملت ایران باشد جای نگرانی نیست اما اگر قرار باشد به یک سری شعارهای ابتدایی بسنده شود و مخالفان، غزل مخالفت و سطحی نگرها هم با نگاه ابتدایی خود نگاه کنند کاری از پیش نمی رود.

خرازی گفت: قبل از اینکه بخواهیم به این موضوع بپردازیم که چه گروه ها و تفکراتی به دنبال این هستند باید به دنبال اقتدار و اعتلای هویت ملیمان باشیم و همه را در یک سبد نگاه کنیم و سپس وارد کارزار فکری، تبلیغاتی و روانی شویم.

در بخش دیگری از این برنامه حسین شریعتمداری روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مقام معظم رهبری مکرراً به بحث نفوذ پرداخته اند؟ گفت: باید از نقشه راه دشمن شناخت داشته باشیم و باید ابتدا جغرافیای موقعیتی را که در آن حضور داریم ترسیم کنیم.

وی افزود: نظام ما بر اسلام و اسلام ظلم ستیز و اسلام ناب تأکید دارد و در مقابل قدرت استکباری است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: طبیعی است که نظام سلطه براندازی ما را به عنوان هدفی راهبردی دنبال کند و خودشان هم بر این موضوع تأکید دارند.

شریعتمداری گفت: مقام معظم رهبری در دو ماه اخیر پنج بار بر کلمه نفوذ تأکید داشتند و پیش از این هم امام راحل تأکیدات فراوانی در این باره داشتند.

وی افزود: نفوذ، ورود پنهان برای تخریب است و دو نوع دارد.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا گفت: یک زمان نفوذ برای عملیات تروریستی است که در این حالت عامل نفوذی تا موقعی که به هدفش برسد از خودش پالس و نشانه ای بروز نمی دهد و مرکز مقابله با این نوع نفوذ، مراکزی همچون سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی است.

شریعتمداری افزود: نوع دوم؛ نفوذی است که برای تغییر ساختار صورت می گیرد که اهمیت این نفوذ از نفوذ نوع اول بسیار بیشتر است چرا که در نوع دوم، نیروی نفوذی پنهان نیست و کم کم خودش را به هدف نزدیک می کند و این نوع نفوذ با بصیرت قابل کشف است.

در برجام زمینه هایی برای تضعیف اقتدار ما وجود دارد

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: در نقاط مختلف برجام زمینه هایی برای تضعیف اقتدار ما وجود دارد.

حسین شریعتمداری افزود: ما اقتدار منطقه ای و داخلی داریم و این اقتدار ماست که اقتدار حریف را در عرصه های مختلف به چالش کشید.

در ادامه برنامه مجری پرسید: ریشه امید آمریکایی ها برای کنترل رفتار ایران در بحث برجام چیست و تغییر رفتار ایران که آمریکایی ها از آن دم می زنند به چه معناست؟

سید محمدصادق خرازی فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سؤال گفت: اگر مذاکرات ۱۲ سال گذشته ایران را با دولت های غربی به طور روزشماری تعریف کنیم در می یابیم که آنها از روز نخست به دنبال چه و با چه ادبیاتی بودند و دستاوردهایی که فکر می کردند به دست خواهند آورد با آنچه که امروز به جمع بندی رسیده اند تفاوت ماهوی دارد.

وی با اشاره به اینکه بدون تردید آمریکایی ها به دنبال مهار و کنترل ایران هستند افزود: باید بدانیم که آنها پسرخاله نشده اند که بتوانیم با آنها وارد نرم متعارف شویم و این نوعی ساده نگری است.

خرازی گفت: آمریکایی ها هنوز در بخشی از هیئت حاکمه شان در مواجهه با ایران ادبیات براندازی را دارند.

وی به نوعی پیچیدگی در نظام سیاسی آمریکا اشاره کرد و افزود: کسانی در این نظام قائلند که ایران دارای قدرت منطقه است و کسانی دیگر ایران را خطر جهان می دانند و کسانی هم در آمریکا معتقدند که می توان با ایران انقلابی در چارچوبی متعارف همزیستی مسالمت آمیز داشت.

سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: بر همین اساس اگر بخواهیم در مذاکرات هسته ای، روزشماری را ترسیم کنیم باید بدانیم که آمریکایی ها تهدید کردند و ادبیات تهدید و جنگ داشتند و یک روزی ادبیات آنها سیاسی، حقوقی و تکنیکی بود و تحولات سیاسی که رخ داد، ادبیات نظامی داشتند و پس از مدتی به دلیل افزایش قدرت بازدارندگی ایران در خاورمیانه، آنها ناچار شدند با همین ایران انقلابی، توقعاتشان را تعدیل کنند.

خرازی افزود: البته این به منزله پایان کار نیست چرا که روح سلطه گری آمریکایی ها همچنان وجود دارد و بدون تردید آمریکایی ها در پی استقرار ادبیات خود هستند.

وی گفت: در این شرایط اگر قوی، قدرتمند و هوشیارانه عمل کنیم دشمنان به اهدافشان نخواهند رسید اما اگر در نوع شناختمان از جهان ساده انگاری کنیم ضربه خواهیم خورد.

خرازی افزود: بالأخره همه جریان ها در آمریکا باهم کار می کنند و وزارت خارجه، سیا، پنتاگون، کنگره آمریکا، سنا و مطبوعات این کشور هر کدام مأموریت خاص خود را دارند بدین ترتیب که بخش های نظامی و امنیتی ناچارند ایران را تهدید بدانند تا بتوانند بازار اسلحه شان را در منطقه حفظ کنند.

وی گفت: عقلای آمریکایی هم نیت خیری ندارند و همه در یک سیستم کار می کنند و آن سیستم به جمع بندی رسیده که ایران قدرت مهم منطقه ای است و کشوری نیست که هر طور بخواهند با آن برخورد کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: ادبیات آنها در یک سال گذشته این گونه بوده است؛ کسینجر می گوید که ایران از قدرت مهم منطقه ای برخوردار است و آمریکا چاره ای جز کنار آمدن با ایران و شنیدن حرف های ایرانی ها ندارد؛ برژینسکی هم می گوید آمریکا در خاورمیانه سه هزار میلیارد دلار هزینه کرد اما به دلیل بازدارندگی ایران، برنده اصلی در منازعات عراق و افغانستان، ایران بوده است.

خرازی گفت: اعتراف آنها را نباید به معنای تغییر سیاست های ایالات متحده دانست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا می تواند برجام عاملی برای نفوذ آمریکایی ها باشد؟ افزود: این موضوع به عملکرد ما بستگی دارد و اگر نقاط ضعف برجام را برطرف کنیم و در مباحثات خود جدی باشیم می توانیم روزنه های نفوذ را ببندیم اما اگر ساده انگاری کنیم مشکلات فراوانی خواهیم داشت.

در ادامه این برنامه حسین شریعتمداری فعال سیاسی اصولگرا گفت: اینکه رجزخوانی آمریکایی ها صرفاً برای مصرف داخلی است یا برای خود جایگاهی دارد نیازمند ملاحظه دقیق در خصوص برجام است.

وی افزود: آقای خرازی می گوید که این اقتدار، ما را به برجام رساند اما من اعتقاد دارم که این برجام در پی تضعیف اقتدار ماست و برای این باید به برجام حساس بود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در نقاط مختلف برجام برای تضعیف اقتدار ما زمینه هایی وجود دارد گفت: آقای خرازی معتقد است که دیدگاه های مختلفی در آمریکا وجود دارد اما وقتی بحث کنگره را دنبال می کنید می بینید هدف آنها مشترک و تضعیف اقتدار ایران و نهایتاً تغییر رفتار و ساختار ایران است اما درگیری آنها در مواقعی هم جدی می شود.

وی افزود: اوباما و جان کری و خانم ژرمن در کنگره به جمهوریخواهان توضیح می دهند که آنچه شما دنبال می کنید ما هم دنبال می کنیم.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برجام تکیه گاهی برای نفوذ آمریکایی هاست؟ گفت: بله زمینه ای برای کاستن اقتدار ماست.

شریعتمداری افزود: چرا آقای اوباما با صراحت می گوید که ساختار ایران پس از ۱۰ سال تغییر می کند؟ متأسفانه در خود برجام نیز زمینه هایی از این موارد وجود دارد.

وی گفت: این سخن آقای خرازی که گفت جناحی در آمریکا به دنبال تحمل انقلاب اسلامی هستند قبول ندارم چرا که سیاست گذاران اصلی آمریکا با ما درگیری ماهوی دارند.

شریعتمداری افزود: ما در نظاممان بر اسلام ناب تکیه داریم؛ اسلامی که ظلم ستیز است و در برابر پرخوری مرفهان بی درد و کلان سرمایه داران عیاش نمی تواند تحمل کند و اگر این گونه نباشد اصلاً اسلام نیست.

وی گفت: مادامی که اسلام در حاکمیت ما باشد و ظلم را نپذیرد و دیگران را هم به عدم سلطه پذیری دعوت کند، نظام سلطه در مقابل ما خواهد بود.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا افزود: برخی می گویند به خاطر برخوردهای تندمان بود که آمریکا با ما درگیر شد که این بحثی ساده اندیشانه است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه ماهیت ما و آمریکایی ها باهم درگیر است گفت: در دو حالت درگیری پایان می یابد؛ یکی اینکه در حاکمیت از اسلام ناب دست بکشیم و دوم اینکه آمریکا از خر شیطان پیاده شود.

در ادامه این برنامه صادق خرازی هم گفت: اگر واقعاً نگران نفوذ دشمن از طریق برجام هستیم یکی از مهمترین موارد، دلسرد کردن آحاد ملت ایران است.

وی با طرح این سؤال که آیا نباید نگران قطعنامه های پی در پی شورای امنیت باشیم افزود: این قطعنامه ها نه تنها قدرت بازدارندگی ایران را کاهش داد بلکه زیر بنای قدرت ملی ما را هم تحت تأثیر قرار داده است.

خرازی گفت: اینکه ما نگران نفوذ از طریق برجام باشیم قابل درک اما مهمتر از آن فضایی است که با پدیده های تلخی مانند تحریم و قطعنامه های شورای امنیت روبرو بوده ایم.

وی افزود: زمانی برخی ها ادبیاتی به کار می بردند که قطعنامه ها کاغذپاره ای بیش نیست لذا عقل حکم می کند که به طور جدی نگران باشیم اما باید ببینیم گزینه دیگری را هم داریم و آیا در این مصاف باید فقط به فکر اتفاقات آینده باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اینکه آقای شریعتمداری گفتند که در نظام سیاسی ایالات متحده همه یکدست هستند قبول ندارم چرا که ۷ سال پس از دوران دفاع مقدس به واسطه مسئولیتم در آمریکا زندگی کردم و همه چیز را در آمریکا نمی توان سیاه سفید دید.

خرازی گفت: البته کسانی که در دستگاه های مهم راهبردی آمریکا نشسته اند در عمق خود به کاهش قدرت ایران نگاه می کنند.

وی افزود: نکته دیگری که آقای شریعتمداری گفت نوع نگرش ما به اسلام ناب محمدی است؛ بله ما هم می دانیم که اسلام ناب محمدی نمی تواند در برابر نظام سلطه بی تفاوت باشد و بر اساس این اسلام باید دغدغه هر مستضعفی که نیاز به کمک دارد برطرف کنیم و این درست است اما بحث جنگ فقر و غنا و بحث مرفهان بی درد در ادبیات انقلابی شناخته شده است و قابل حذف نیست اما برداشت انتزاعی از ادبیات انقلابی اشتباه است.

خرازی گفت: همان گونه که باید دغدغه نفوذ استعمار را داشت، باید دغدغه زندگی و رفاه اجتماعی مردم را هم به عنوان حاکمیت و دولت در نظر داشته باشیم و باید امکانات و زندگی مردم و پیشرفت کشور و تحقق عدالت و تجلی آزادی را هم در نظر بگیریم.

وی افزود: دو تفکر در نوع نگرش به اسلام حاکم بوده است؛ برخی معتقد بودند که باید منتظر حضرت حجت بود تا ایشان بیایند و مسائل را حل و فصل کنند و در دوره اخیر هم کسانی بودند که این شعارهای تلخ را دادند اما عده ای معتقدند که حکومت جزو وظایف حاکم مسلمین است و معتقدند آن اسلامی که بخواهد اقامه حکومت کند اسلامی است که به همه جوانب توجه داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: اسلام عدالت، اسلام زندگی، اسلام رفاه، اسلام زیبایی ها، اسلام نشاط، اسلام مبارزه، اسلام قیام و قعود، اسلام عدالت اجتماعی و اسلام آزادی مجموعه ای از اینهاست.

خرازی افزود: ما نمی توانیم فقط بگوییم بسم الله القاسم الجبارین و این بخشی از اسلام و هویت اعتقادی ماست اما بسم الله الرحمن الرحیم هم وجود دارد.

وی گفت: در نگاه اسلامی مان نباید دچار برداشت های انتزاعی شویم.

برجام دست ما را بسته است

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: برجام نه تنها زمینه هایی برای نفوذ دارد بلکه اساساً برای تضعیف قدرت جمهوری اسلامی و اقتدار آن تدارک و تدوین شده است.

شریعتمداری در واکنش به سخنان خرازی مبنی بر کاغذپاره خواندن مصوبات شورای امنیت در دولت قبل خاطرنشان کرد: اولین فردی که مصوبات شورای امنیت را علیه ملت ایران کاغذپاره می دانست، امام راحل بود که این مهم در صحیفه نور آن بزرگوار درج شده است.

وی گفت: آیا قطعنامه های صادر شده علیه ایران قانونی بود؟ که اگر غیرقانونی بوده است، قابل اجرا نبود و چیزی که قابل اجرا نیست چیزی جز ورق پاره است؟

شریعتمداری تصریح کرد: در قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه های قبلی نه تنها لغو نشده بلکه تجمیع شده است، مثلاً در ماده ۳۷ برجام و بندهای ۱۱ و ۱۲ هر لحظه بخواهند می توانند قطعنامه های قبلی را برگردانند.

وی تأکید کرد: اتفاقاً در قطعنامه ۲۲۳۱ مشکلاتی وجود دارد که در قبلی ها نبود.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا گفت: قطعنامه ۱۹۲۹ نیز اواخر خرداد ماه سال ۸۹ تصویب و در حمایت از فتنه گران صادر شد و خانم کلینتون نیز در پاسخ به روزنامه واشنگتن پست در آن زمان می گوید بالأخره باید تحریم ها به مردم فشار وارد کند و آنان نیز در ایران واکنش نشان دهند، اما پرسش این است که چه کسانی از آمریکایی ها خواستند که فشار را علیه ایران بیشتر کنند.

شریعتمداری افزود: لدین از سیاستمداران آمریکایی اخیراً افشا کرد که در ایران به اوباما برای فشار بیشتر به ایرانی ها نامه نوشته اند به گونه ای که یکی از آنها درخواست می کند که خزانه داری آمریکا زمینه فشار و تحریم را فراهم کند.

وی گفت: ساختار تحریم ها با وجود قطعنامه ۲۲۳۱ باقی مانده و به هم نخورده است اما برخی تحریم ها برداشته می شود در حالی که در مجموع این قطعنامه به عنوان یکی از راه های نفوذ همانند مکانیزم ماشه عمل می کند.

شریعتمداری ادامه داد: توافق وین با ملحقاتش به عنوان یک معاهده دو جانبه تعریف شده است که یک سویش ایران و سوی دیگرش ۱+۵ و اتحادیه اروپاست، بنابراین مطابق کنوانسیون ۱۹۶۹ وین، توافق دو جانبه قابلیت تحفظ ندارد بنابراین یا باید آن را کاملاً قبول یا کاملاً رد کنیم یعنی نمی توان شرط گذاشت بنابراین دست ما را بسته اند.

وی افزود: اگر ما در ادامه کار شکایتی داشته باشیم باید سراغ کمیسیون مشترکی برویم که در آن ۸ رأی از جمله از ایران و ۱+۵ و اتحادیه اروپا وجود دارد که معلوم نیست نتیجه اش چیست.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا گفت: در کنگره آمریکا برجام بررسی شد اما این کنگره باید بسیار احمق باشد که چنین معاهده ای را رد کند.

در ادامه برنامه سفیر اسبق ایران در فرانسه سخنان شریعتمداری را قابل مناقشه دانست و گفت: برداشت ها در حقوق بین الملل جدی و در عین حال متفاوت است.

خرازی افزود: اینکه ما برای اثبات حرف خود به سراغ کسانی که فاسق هستند برویم و به عنوان یک استدلال از سخن آنها استفاده کنیم نقض غرض است و اخلاق صحیحی نیست که بگوییم فلان مقام آمریکایی که اصولاً قبولش نداریم چنین مطلبی را بیان کرده است و ما به آن استدلال می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لدین و همفکران نئوکانش هم در پی براندازی جمهوری اسلامی هستند و برای آنها فرقی بین اصلاح طلب و اصولگرا نیست اما اینکه از صحبت آنها وام بگیریم شایسته نیست.

خرازی با بیان اینکه باید در بررسی مسائل حقوقی حقوقدانان برجسته را معیار قرار دهیم، ادامه داد: آیا غیر از برجام کنونی، گزینه دیگری در اختیار داشتیم؟ مگر دوستان قبلی راه هایی را نرفتند، بالأخره بر روی بند بند برجام نظارت شده است.

وی با اشاره به سخنان شریعتمداری درباره فتنه نیز گفت: فتنه دو روی سکه دارد که یک رویش انحراف است بنابراین چرا نمی گوییم که انحراف با سیاست خارجی ما چه کرد و آقایی که به اوباما، صدراعظم آلمان، سارکوزی و پاپ نامه نوشت و بوش نیز به نامه اش پاسخ نداد، یک نوع سیاست خارجی است اما اکنون سیاست خارجی دیگری وجود دارد که مشکل را حل می کند و مورد تأیید مقام معظم رهبری است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به اظهارات مدیرمسئول کیهان درباره معاهده نامیدن برجام افزود: توافق وین را نمی توان بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۹ تحلیل کرد بلکه معتقدیم درباره این توافق حق تحفظ و نظر وجود دارد اما نمی توان از نکات فوق العاده مثبت برجام گذشت، نکاتی که حتی در مخیله دوستان نبود.

خرازی ادامه داد: مشکل اینجاست که دولت فعلی دست به این کار زده است در حالی که اگر دولت قبل اقدام به این کار می کرد چندین جشن هسته ای گرفته می شد.

مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در ادامه گفت: اگر فاسقی خبری آورد باید درباره اش تحقیق شود اما موضوع در اینجاست که مستندات موجود است و اگر بپذیریم فتنه خط قرمز است باید گفت که در جریان فتنه عده ای دست به وطن فروشی زدند تا جایی که نتانیاهو آنها را سرمایه اصلی خود می دانست.

خرازی نیز در پاسخ گفت: نتانیاهو و دیگر مسئولان رژیم صهیونیستی می گفتند دولت تندرو احمدی نژاد نعمتی برای اسرائیل است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در ادامه گفت: اتفاقاً دولت نهم و دهم خدماتی داشت اما در نقطه ای انحراف پیدا کرد و این انحراف از آنجا بود که مسیرش همانند مسیر اصلاح طلبان بود.

شریعتمداری خطاب به خرازی گفت: مسیر شما در عرصه فرهنگ، اقتصاد و سیاست خارجه چه تفاوتی با آنها داشت؟

خرازی نیز در پاسخ گفت: اگر ادعای انحراف اصلاحات وجود دارد باید با ادله و نگاه منصفانه باشد.

وی افزود: البته شما به ما درس می دهید و راهنمایی می کنید و مبارزاتی داشتید و انسان عزیزی هستید اما روش ما باهم تفاوت دارد.

شریعتمداری نیز در پاسخ گفت: ما هم حتماً به راهنمایی نیاز داریم.

خرازی در ادامه با تأکید بر اینکه باید شکرگزار روح مقدس امام راحل و وجود نازنین مقام معظم رهبری باشیم گفت: بی انصافی است اگر نسبت به رهبری و نظام اسلامی و ملت ایران تفسیر رأی و مصادره به مطلوب کنیم چرا که رهبری متعلق به آحاد مردم و افتخار دنیای اسلام و مقاومت را در موقعیت بی نظیری قرار داده است.

وی افزود: ما نباید در تشریح مواضع مقام معظم رهبری خطی عمل کنیم چرا که ایشان متعلق به همه است.

خرازی گفت: مردم امروز ایران فطن هستند و از فتنه به دورند و با هیچ دوره نیاکان ماقبل خود همچون مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت قابل مقایسه نیستند و امروز دارای هوش فکر و تحلیلند.

سپاه ستون فقرات امنیت ملی ماست

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: همه قدرت ها آمده اند تا معادلات خاورمیانه را به نفع خود بر هم بزنند که در این میان برخی رفقا و رقبای ما نیز در این منطقه ناشی گری کردند.

خرازی افزود: به عنوان نمونه، دولت ترکیه که یک زمانی قابل احترام و از اسلام گراها بود، دست به اشتباهات استراتژیک زد و خیانت های آنها غیرقابل بخشودنی است چرا که می خواهند روح مقاومت را بگیرند که در چنین شرایطی افکار و اندیشه های نظام سلطه بر منطقه مسلط می شود.

وی گفت: همه کنشگران سیاسی کشور باید ارج گذار نگاه انقلابی باشند و این نگاه؛ ملاطفت هایی دارد که قابل توصیف نیست اما در بحث مقاومت و روح انقلابی گری و ایستادگی باید فراجناحی فکر کنیم.

مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در ادامه با اشاره به سخنان اشتاین مایر از جامعه شناسان غربی درباره افول دکترین مرتبط با حکومت ها پس از مدتی گفت: او معتقد است که تنها دکترین امام خمینی قابل افول نیست و تأکید می کند که سخنانش از تجربه است.

شریعتمداری تأکید کرد: فرمایشات صریح مقام معظم رهبری نباید تفسیر به رأی شود اما در عین حال قابل استناد است.

وی گفت: اصلی ترین خط نفوذ دشمن؛ مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی است به گونه ای که دشمن می تواند عوامل خود را در این مراکز به ویژه تصمیم سازی نفوذ دهد.

شریعتمداری افزود: هم اکنون فردی که در کانون های تصمیم ساز حضور دارد با صراحت گفته است که ما با جامعه ای دینی طرف هستیم که به اسلام اعتقاد کامل دارند، بنابراین برای اثرگذاری نباید هویت واقعی خود را افشا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شخص دیگری نیز که پا به فرار به پاریس می گذارد و بدترین اهانت ها را به امام و مقام معظم رهبری می کند بعد از مدتی به داخل بر می گردد و با مسئولی عکس می گیرد که این یکی از راه های نفوذی هاست.

این روزنامه نگار و فعال سیاسی اصولگرا گفت: مهاجرانی و رمضان پور (معاون فرهنگی وزیر وقت ارشاد در دوران مسجد جامعی) و همچنین حدود ۸ تا ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس ششم اکنون در خارج از کشور و فراری اند، بالأخره آنها زمانی مسئولیت داشتند.

شریعتمداری  رسانه را یکی دیگر از راه های نفوذ دشمن دانست و افزود: رسانه های دشمن معمولاً ستاد پشتیبانی نفوذند که البته زمانی یونسی وزیر وقت اطلاعات گفته بود که آنها را شناسایی کرده و به سراغشان می رود اما پیگیری نکردند.

وی گفت: یکی دیگر از راه های نفوذ دشمن ضربه زدن به خاکریزهایی همچون شورای نگهبان، سپاه، بسیج و تندرو معرفی کردن نیروهای انقلابی است در حالی که فردی که مسئولیت می پذیرد مدیون نیروهای انقلابی است.

فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در ادامه گفت: اگر ما به آرمان ها و انقلاب پشت پا زدیم قابل نقد هستیم و اگر کسانی با شعار امام خواهی جلو آمدند اما مردم دیدند که شعارشان با عملشان متفاوت است نیز از آنان فاصله می گیرند.

خرازی افزود: سپاه ستون فقرات امنیت ملی ماست و یکی از افتخاراتم عضویت در سپاه بود که آن را با هیچ دوره ای عوض نخواهم کرد.

وی تأکید کرد: اگر کسانی درباره سپاه رفتار مناسبی ندارند اشتباه می کنند و اگر برخی نیز اشتباهی به دشمن گرا می دهند، همه اصلاح طلبان آن را رد می کنند، به ویژه که اکنون دشمن موقعیت ویژه زعامت ولی امر مسلمین را هدف قرار داده و اندیشه های انقلابی را نشانه رفته است.

خرازی گفت: کسی که در پاریس دست به آن کار می زند اصلاح طلب نیست بلکه ضد انقلاب است و کسی که پشت پا به امام و رهبری می زند اصلاح طلب نیست.

وی ادامه داد: در بحث خودی و غیرخودی باید به گونه ای عمل کنیم که باعث جدا شدن و دلخوری دلبستگان به امام و رهبری نشود.

سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: زمانی دشمن با حذف فیزیکی بزرگانی همچون شهید مطهری، رجایی و بهشتی به انقلاب ضربه می زد و اکنون با ترور شخصیت روی می آورد مثلاً بسیاری از کسانی که قلبشان با رهبری است شاید در زندگی یک برداشت انتزاعی داشته باشند و دچار یک اشتباه و بی سلیقگی شوند در حالی که رهبر انقلاب فرموده بودند که سران فتنه در خارج از کشورند بنابراین باید نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران را تقویت و پاسداری کرد.

خرازی در بخش دیگری از سخنانش افزود: آمریکایی ها  هزینه زیادی می کنند تا بگویند دموکراسی خواه و طرفدار آزادی بیانند اما قضیه مصر، لیبی و تونس چه می گوید و در سوریه چه اتفاقی افتاده است، چرا به مردم بحرین بی تفاوتند و در یمن ارتش اجاره ای و کور مردم را زیر و رو می کند بنابراین چنین رفتارهایی نشان می دهد که آنها کارهای خود را در قالب ادعای دموکراسی خواهی و آزادی بیان بزک می کنند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز در ادامه گفت: اخیراً در مجلس ژاپن تصویب شد که این کشور از این پس حق دخالت در بیرون از ژاپن را دارد اما آمریکایی ها نیز اعلام کردند ژاپن در شرایط جدید می تواند حافظ منافع غرب در دریای چین باشد.

خرازی نیز در ادامه یادآور شد: در سال ۱۹۹۱ آقای ولایتی در نیویورک با وزیرخارجه ژاپن دیدار می کند و آن مقام ژاپنی خطاب به ولایتی می گوید که من به بچه های ایرانی افتخار می کنم که در سازمان ملل هیچ اعتنایی به آمریکا و بقیه نمی کنند اما ما در مناسبات مان هزار نوع وابستگی به آمریکا داریم.

شریعتمداری نیز گفت: یکی از راه های نفوذ دشمن؛ شکار میانجی است یعنی سراغ یکی از مسئولان می رود و پس از شکارش کاری می کند که آن میانجی از نظام فاصله بگیرد که در آن صورت دیگر میانجی حرف دشمن را خواهد زد.

وی افزود: یکی دیگر از راه های دشمن فرزندان مسئولان است یعنی همان مسئله ای که برای فرزند زبیر اتفاق افتاد، چرا که زبیر به اهل بیت نزدیک بود و با حضور و ورود فرزندش به صحنه از اهل بیت فاصله گرفت، و در انقلاب اسلامی نیز کسانی برای دفاع از اسلام ازجمله آیت الله مشکینی، خزعلی و گیلانی به وظیفه خود (در برابر رفتار فرزندان) عمل کردند.

خرازی نیز گفت: یکی از راه های شکار این است که همراهان انقلاب و رهبری را تهمت بزنند و بدنام کنند و از صمیم دل به همه دوستان می گویم که مراقب باشند سخن رهبری را درباره دشمن شناسی جدی بگیرند، بنابراین خودی را نرنجانیم و از طرفی اجازه ندهیم غیرخودی که از در بیرون رفته از پنجره وارد سفره انقلاب شود.

شریعتمداری نیز گفت: رهبران اصلی فتنه آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستند اما بالأخره آنها در داخل عواملی دارند که شناخته شده اند.

وی در پایان گفت: میزان حال فعلی افراد و این مسئله ای بسیار مهم است.

نظر شما