شناسهٔ خبر: 110253 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

پیام تسلیت مسئولان و شخصیت های سیاسی در پی درگذشت آیت الله خزعلی

آیت الله خزعلی تعدادی از مسئولان و شخصیت های سیاسی در پی درگذشت آیت الله خزعلی پیام تسلیتی صادر کردند.

به گزارش «نماینده»، آیت الله خزعلی یار دیرین امام(ره) صبح امروز بر اثر عارضه ریوی در منزل شخصی‌شان، جان به جان آفرین تسلیم کردند.

ابوالقاسم خزعلی در اول فروردین ماه ۱۳۰۴ در بروجرد به دنیا آمد. ایشان از تدوین کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی (نماینده سمنان در مجلس خبرگان قانون اساسی)، عضو سابق شورای نگهبان برای ۲۰ سال، عضو مجلس خبرگان رهبری از ابتدا تاکنون و مسئول بنیاد بین‌المللی غدیر بود.

در پی درگذشت آیت الله خزعلی تعدادی از مسئولان وشخصیت های سیاسی با صدور پیام های جداگانه درگذشت این عالم مجاهد را تسلیت گفتند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت‌الله خزعلی را تسلیت گفت.

متن کامل پیام تسلیت لاریجانی به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم جلیل‌القدر، خطیب توانمند، حافظ قرآن و مبارز انقلابی حضرت آیت‌الله شیخ ابوالقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تأسف و تأثر گردید.

آیت‌الله خزعلی از شخصیت‌های ممتاز و برجسته انقلاب و نظام بودند که در روشنگری اهداف قیام در زمان مبارزه با حکومت ستم‌شاهی تلاش فراوانی داشتند و در طول سال‌های متمادی عمر خویش همواره همراهی ارزشمند برای امام و رهبری بودند.

ایشان دروس دینی و حوزوی را در نزد اساتید بزرگی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی، مرحوم قوچانی، آیت‌الله هاشم قزوینی و حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفتند و اهتمام فراوانی در نشر و گسترش معارف دینی داشتند. منابر آن مرحوم به ویژه در بیان مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیش از انقلاب علاقه‌مندان فراوانی را به خود جذب می‌کرد که نتیجه آن اگر چه باعث به زندان رفتن و تبعید پیاپی ایشان شد اما در آگاهی‌بخشی انقلابیون بسیار مؤثر بود.

مرحوم آقای خزعلی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز خدمات فراوانی به کشور عرضه داشتند که عضویت در شورای تدوین قانون اساسی، شورای نگهبان از جمله آن می‌باشد.

اینجانب این ضایعه را به پیشگاه حضرت بقیه‌الله‌الاعظم، مقام معظم رهبری، روحانیت معزز، ملت شریف ایران و بیت مکرم حضرت آیت‌الله خزعلی تسلیت گفته و برای آن عالم بزرگوار غفران الهی و برای بازماندگان و دوستداران صبر و اجر از درگاه خداوند مسئلت می‌کنم.

** پیام تسلیت فلاحیان

همچنین حجت‌الاسلام علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات و عضو مجلس خبرگان رهبری، درگذشت آیت‌الله خزعلی دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر و عضو مجلس خبرگان را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت وی آمده است: رحلت عالم مجاهد، مفسر بزرگ قرآن و نهج البلاغه، فقیه عالقدر، مبارز نستوه و یار صدیق امام و رهبری حضرت آیت الله خزعلی که عمری را در راه آرمان های انقلاب و خدمت به مردم شریف ایران به سر برد موجب تاسف و تاثر فراوان شد.

فلاحیان در این پیام تاکید می‌کند: آن فقید سعید در دوران مبارزه به عنوان یکی از شاگردان به نام حضرت امام نقش ممتازی در روشنگری نسبت به اقدامات رژیم گذشته داشت، در این راه رنج تبعید و زندان را به جان خرید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایشان در عرصه های مختلفی همچون مجلس خبرگان قانون اساسی، شورای نگهبان و بنیاد بین المللی غدیر نیز به خدمت پرداخت.

«فقدان این عالم بزرگوارکه در نشر ارزش ها و معارف اسلام و اهل بیت (ع) تلاشی بی وقفه داشت، مصداق " إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة، لا یسدها شیء " است.»

در پایان این پیام آمده است: اینجانب درگذشت ایشان را به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم و رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، مردم مومن و انقلابی، حوزه های علمیه و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و از خدواند متعال غفران و علو درجات آن مرحوم را مسئلت دارم.

** پیام تسلیت شورای نگهبان

شورای نگهبان در بیانیه‌ای رحلت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت شورای نگهبان به‌مناسبت درگذشت عضو سابق فقهای این شورا به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء

درگذشت فقیه انقلابی و عالم مجاهد حضرت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی موجب تأثر و تألم فراوان گردید.

حضرت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی از یاران صدیق امام خمینی(ره) و رهبری و از مبارزان پیشگام علیه نظام طاغوتی پهلوی بودند.

این فقیه گرانقدر پس از پیروزی انقلاب همواره در کنار حضرت امام (ره) حضور داشتند و با پذیرفتن مسئولیت‌های متعدد از جمله عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری خدمات شایانی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه کردند.

آن مرحوم در دوره زعامت رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی، حضرت‌ آیت‌ الله خامنه‌ای‌ همواره‌ مردم‌ را به‌ پیروی‌ از ولایت‌ مطلقه‌ فقیه‌ و شناخت‌ هوشمندانه‌ توطئه‌های‌ دشمن‌ و نیز مبارزه‌ با خط‌ نفاق‌ تشویق‌ می‌کردند.

شورای نگهبان، ضایعه درگذشت این فقیه و عالم ربانی را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، حوزه‌های علمیه، تمام ارادتمندان و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن عالم فقید از بارگاه خداوند متعال علو درجات را مسئلت دارد.

** آیت الله خزعلی عالمی فاضل، مجاهدی صبور و سیاستمداری صادق بود

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیۀای درگذشت آیت‌الله خزعلی را تسلیت گفت.

در این اطلاعیه تسلیت و ترحیم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون»

ارتحال عالم مجاهد و پارسا، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی «رضوان‌الله‌علیه» موجب تأثر و تألم شدید تمامی ارادتمندان، نیروهای انقلابی، طلاب، روحانیت، حوزه های علمیه و داغدار شدن مردم مؤمن و قدرشناس ایران گشت.

این عالم بزرگوار از جملۀ پیشگامان  مبارزان راه انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام راحل  و رهبری عزیز  بود، که در همۀ عرصه‌های مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت و شجاعت تمام نقش‌‌آفرینی کرد.

این انسان بزرگ ومتقی، همیشه در موضع عالم دینی فاضل  و مجاهدی صبور، سیاستمداری صادق و  انقلابی صریح ظاهر شد و همۀ توانایی های خود را در کفۀ حق و حقیقت نهاد و تمام وجود خود را وقف اسلام و انقلاب و ولایت فقیه و خدمت به خلق خداکرد.

بارزترین جنبه سیاسی شخصیت آیت‌الله خزعلی حضور مستمر و شایان در نهضت اسلامی امام خمینی(ره) بود.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان اطلاعیۀ ترحیم خود، ضمن اعلام تسلیت به تمامی عاشقان و دوستداران و ارادتمندان ایشان به ویژه به بیت مکرم ایشان و مردم عزیز ایران اسلامی و آرزوی علو درجات برای این فقید سعید را از آستان احدیت مسألت کرده و ازملت وفادر و قدرشناس ایران اسلامی دعوت می کند تا با حضور پرشور خود، در مراسم های تشییع، ترحیم و بزرگداشت این عالم مجاهد، از خدمات صادقانه و شخصیت علمی و سیاست مدار صادق ایشان تجلیل کرده و برای شادی روح و علو درجات آن مرحوم دعا کنند.

**پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه در پی درگذشت آیت‌الله خزعلی

آیت الله آملی لاریجانی با صدور پیامی درگذشت آیت الله خزعلی را تسلیت گفت.

متن کامل پیام آیت‌الله صادق آملی لاریجانی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«انالله و اناالیه راجعون»

ارتحال عالم مجاهد، مبارز و انقلابی مرحوم آیت‌الله شیخ ابوالقاسم خزعلی که عمر پر برکت خود را در راه خدمت به اسلام، آرمان‌های امام راحل (ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سپری کرد و از یاران صدیق امام خمینی «ره» و مقام معظم رهبری «دام ظله» بود موجب تأسف و تأثر گردید.

این عالم بزرگوار در طول حیات پربرکت خود در حلقه نخست روحانیون مبارز علیه رژیم ستمشاهی پیش از انقلاب بود و پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره منشاء خدمات صادقانه و فراوان به نظام بود.

درگذشت این عالم جلیل‌القدر و مبارز خستگی ناپذیر را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم «عج»، مقام معظم رهبری «دام ظله» و خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، ضمن آرزوی علو درجات برای آن مرحوم برای بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

نظر شما