شناسهٔ خبر: 110109 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

واکنش وزارت بهداشت به مرگ دختر دانشجو

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت، در واکنش به مرگ دختر دانشجو بر اثر تزریق داروی تقلبی در یکی از بیمارستان های تهران، تاکید کرد: هنوز تقلبی بودن این دارو ثابت نشده است.

به گزارش«نماینده»، سید سجاد رضوی در خصوص خبر فوت دختر دانشجو در یکی از بیمارستان های تهران به علت تزریق داروی ب کمپلکس گفت: علت فوت بیمار در پزشکی قانونی در حال بررسی است و تاکنون هیچ گونه مدرک مثبتی دال بر تقلبی بودن دارو پیدا نکرده ایم.

وی افزود: به محض شنیدن این خبر از طرف وزارت بهداشت و بازرسی این وزارتخانه از کلینیکی که تزریق انجام شده و بیمارستانی که بیمار بعد از آن به آنجا مراجعه کرده و نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران که این بیمارستان تحت پوشش آن است، پیگیری های لازم انجام شد.

رضوی با بیان اینکه دارو از مجاری قانونی تهیه شده بود، افزود : هیچ ادله ای بر تقلبی بودن دارو وجود ندارد حتی با خانواده بیمار متوفی هم که تماس گرفته شد هیچگونه بحثی بر تقلبی بودن دارو بیان نکردند.

وی با بیان اینکه در مورد اخیر هیچگونه سندی دال بر تقلبی بودن داروی تجویز شده وجود ندارد، گفت: بازرسی وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال پیگیری این موضوع هستند ولی علت دیگری از جمله بیماری ویروسی، مننژیت یا بیماری هایی که در این فصول شایع هستند برای فوت این بیمار مطرح است که باید همگی بررسی شود.

مشاور وزیر بهداشت گفت: اگر دارو هم مشکل داشته باشد قابل پیگیری است چرا که تمام داروهای کشور از مراجع قانونی تهیه می شود و شناسنامه دار است و اگر خارج از شناسنامه باشد کاملا از طریق پوکه مشخص می شود که این قاچاق است و قابل اثبات ولی فعلا در مورد اخیر به قاچاق و تقلبی بودن دارو به هیچ عنوان نرسیده ایم.

رضوی با تاکید بر شایع بودن مصرف داروی ب کمپلکس و اینکه نباید برای مردم نگرانی ایجاد شود افزود: از این بابت از صدا و سیما به خاطر پیگیری موضوع ممنون هستم چرا که مصرف این دارو بسیار شایع است.

وی با بیان اینکه سیستم دارویی کشور یکی از ایمن ترین سیستم های دارویی در منطقه به شمار می رود گفت: ما در پی احقاق حق مردم به وزارت ارشاد و مراجع قانونی از این خبرگزاری و سایت شکایت کرده ایم و آنها باید در وهله نخست صحبت های ما را به طور کامل چاپ و منتشر کنند.

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت در تشریح روند درمانی دختر دانشجو گفت: بیمار جای دیگری غیر از بیمارستان تزریق خود را انجام داده و در ساعت بعد مشکلات تنفسی پیدا کرده بود و وقتی به بیمارستان مراجعه می کند ، اقداماتی برای او انجام می دهند که آن هم باید بررسی شود.

وی افزود: به هر حال پیگیری های اولیه ما نشان می دهد بیمارستان پیشنهاد بستری شدن به دختر دانشجو می دهد اما به دلایلی بستری نمی شود و نصف شب با حال عمومی بد مراجعه می کند و بیمارستان نیز بیمار را سریع به آی سی یو منتقل می کند.

رضوی با بیان اینکه قبل از حصول نتیجه نهایی اسم بیمارستان و منطقه را نخواهیم آورد، گفت: وزارت بهداشت پس از بررسی هایی که انجام خواهد داد نتیجه را به قوه قضائیه اعلام می کند تا در صورت تایید قصور با متخلف یا متخلفان برخورد جدی صورت گیرد و در این کار قوه قضائیه با کسی شوخی ندارد.

وی با بیان اینکه اگر مشخص شود دارو تقلبی یا قاچاق بوده به صراحت به مردم اعلام خواهیم کرد، گفت: مشخصا درباره داروی ب کمپلکس سازمان غذا و دارو وارد عمل شده و در حال بررسی تقلبی بودن یا نبودن آن است اما سیر بیماری و وضعیت متوفی نشان می دهد که داروی ب کمپلکس نمی تواند باعث مرگ بیمار شود چرا که اگر دارو همان لحظه شوک آنفلاکسی بدهد همان جا یا نیم ساعت یا حداکثر یک ساعت بعد شوک صورت می گیرد و اگر دارو تقلبی باشد اصلا اثر نمی کند یا در محل تزریق دارو آبسه ای به وجود می آید.

رضوی با بیان اینکه ما هیچ موردی را رد نمی کنیم و باید بررسی شود افزود: بحث تقلبی بودن داروی ب کمپلکس یکی از آخرین و ضعیف ترین دلایل مرگ بیمار است.

نظر شما