شناسهٔ خبر: 110016 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پزشکی که بانی ساخت کلینیک امام رضا(ع) در آفریقا شد

پزشک پزشک بدون مرز مازندرانی می‌گوید: مسئولان کشور بوروندی برای قدردانی از کارهایم هدیه‌ای در نظر گرفته بودند که رقم مناسبی بود اما آن را نپذیرفتم و با اصرار آنان ساخت کلینیکی به نام امام رضا(ع)را در آنجا خواستار شدم.

به گزارش «نماینده»، تعهد در چهره اش نمایان است و تنها چند لحظه کوتاه که با او به سخن می‌نشینی دغدغه نوع دوستی را به وضوح مشاهده می‌کنی.

برایش نوع دوستی و مهربانی، رنگ و بو و جنس دیگری دارد که شاید با روند روزمرگی امروز ما چندان سازگار نیست.

فلسفه فکری او با کمک به انسان و انسانیت عجین گشته و ابراز می‌کند که تنها راهی که می‌شد پیام مودت و محبت ایرانیان را انتقال داد و به هجمه‌های سنگین تبلیغاتی دشمنان به صورت عملی لبخند زد، اقدام عملی او و همه افرادی است که شبیه  او فکر می‌کنند.

از دریچه زندگی که بخواهی او را بنگری باید همانند همه همکاران خود باشد و بی دغدغه به بازدیداز افرادی که به او مراجعه می‌کنند بپردازد، اما او صلح را پسندید و به مصداق همه احادیث اسلامی و کلام الهی برای انتشار پیام صلح اسلام و سرزمینش، دل به سفر سپرد و مارکوپولوی ایران شد.

گویا می‌خواهد در خدمت‌رسانی به مردم محروم جهان، پیام انقلاب اسلامی ایران را با رنگ و بوی اسلام شیعی، در جهانی که اسلام هراسی را بانگ می‌زند، به گوش جویندگان معرفت برساند.

او سید ناصر عمادی متخصص پوست در جامعه پزشکی ایران از شهرستان قائم‌شهر مازندران است که سفیر سلامت ایران نیز می‌توان او را نام نهاد.

نشست تسنیم با دکتر سید ناصر عمادی، بهانه ای شد تا بدانیم او که لقب دکتر بدون مرز را به همراه دارد با چه هدف و انگیزه‌ای خدمات پزشکی حاصل سال‌ها رنج خود را در اختیار محرومان در آفریقا و بوروندی و دیگر سرزمین‌ها قرار می‌دهد.

 از چه زمانی فعالیت‌های صلح دوستانه و بدون مرز خود را آغاز کرده اید؟

از سال ۲۰۰۸ به این نتیجه رسیدم که هر جایی انسان نیازمندی وجود داشته که محتاج کمک باشد باید کار و اقدامی صورت دهم و بر اساس باورهای دینی ما کمک به همنوعان در سراسر جهان تاکید شده است. علاوه بر این انسان خیر و داوطلب می‌تواند اعتبار برای مردم و مملکت بیاورد و بنابراین به عنوان یک پزشک فعالیت خود را آغاز کرده ام.

تاکنون در کدام کشورها حضور پیدا کرده اید؟

به عنوان یک انسان احساس کردم که باید در کشورهای دیگر حضور پیدا کنم و تخصص خود را ارائه کنم و به نظرم این نوعی وظیفه است. برخوردی راحت دارد و با سادگی و بی پیرایه پاسخ می‌دهد از او می پرسم تاکنون مسئولان کشور نیز اقدامات شما را به صورت جدی رصد کردند.

بله پارسال از طرف وزیر بهداشت و درمان حدود یکماه در کشور بوروندی حضور یافتم. کشوری مسیحی‌نشین که متخصص پوست در آنجا نایاب است و در آن کشور با حدود ۱۰ میلیون جمعیت فقط یک متخصص پوست حضور دارد که به صورت خصوصی فعالیت‌های پزشکی ارائه می‌کند.

حضور تیمی متخصص از ایران که در کشور مسیحی نشین گمنامی مانند بوروندی فعالیت بشردوستانه پزشکی ارائه کند، آنقدر در دید مسئولان آن کشور برجسته شد که به پاس ارائه خدمت پاداشی در نظر گرفته بودند که رقم مناسبی با تبدیل به ریال ایرانی بود اما آن را نپذیرفتم و با اصرار آنان ساخت کلینیکی به نام امام رضا(ع) را خواستار شدم.

به آنان توضیح دادم که امام رضا (ع) امام شیعیان در دین اسلام است و ملجا و پناهگاهی امن برای همه آرزومندان و دلسوختگان و درماندگان ایرانی محسوب می‌شود.

کمی از فعالیت‌های پزشکی خود صحبت کنید؟

از سال ۲۰۰۸ که فعالیت خود را در آفریقا شروع کرده‌ایم، گمان نمی‌کردم که به پاس خدمت رسانی سفیرانی از برخی کشورها به مازندران بیایند. می‌شود گفت کشورهای آفریقایی از بسیاری از خدمات پزشکی محروم هستند و ارائه خدمات ایران در آن کشورها نمود جالبی داشت. در برخی از کشورها حتی به عنوان پزشک مریض شدم اما به کار خودم ادامه دادم. شیوع بیماری‌های پوستی و ایدز در افریقا خطری جدی برای جامعه آفریقایی است.

در بازدید از یک مکان در آفریقا در اثر شیوع ایدز نوه‌ها و پدربزرگ‌ها در آن مکان زندگی می‌کردند و همه پدران و مادران در اثر بیماری‌ها و عفونت‌های ناشی از ایدز مرده بودند. در آفریقا ایدز خانواده‌ها را درگیر خود کرده است و انتقال این ویروس به اعضای خانواده، از مادر به جنین و انتقال از فرد به فرد مهم‌ترین معضل سلامتی و بهداشتی است.

 هم‌اکنون مشغول انجام چه فعالیتی هستید؟

هم اکنون طرحی در کشور در حال اجرا است و زمینه تزریق واکسن هپاتیت به منظور جلوگیری از وقوع این بیماری مشغول تحقیقات هستیم. در طول هفته‌ای که گذشت از برخی روستاهای کیاسر تا حوالی مرز استان سمنان بررسی انجام داده ایم و تیمی از پزشک عمومی و اطفال، بنده را همراهی کرده اند.

 بیشترین مراجعات شما مربوط به چه نوع بیماری پوستی است؟

در زندگی شهری بیشترین مراجعت به علت آکنه یا جوش صورت است که ارتباط به نوع تغذیه و غذای مصرفی دارد و عموما فست‌فودها جوش در صورت را افزایش می‌دهند.

علاوه بر این به علت تنوع آب و هوایی مازندران و رطوبتی بودن منطقه با ایجاد بیماری‌های قارچی در تابستان بر روی پوست و خارش و اگزما در زمستان‌ها مواجه هستیم.

در مناطق ییلاقی وضعیت را چگونه یافتید؟

چند عمل در بروز واکنش‌های پوستی موثر است که فصل، فرد و عادات و روش زندگی مهم‌ترین عوامل در بروز واکنش‌های پوستی است. در مناطق ییلاقی معمولا لک صورت بسیار شایع است و باید حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده شود و دقت نکردن در زمینه استفاده از کرم‌های ضد آفتاب سبب بروز سرطان پوست می‌شود.

نظر شما