شناسهٔ خبر: 109943 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

آمار تکان‌دهنده قاچاق ۱۵ میلیارد دلاری ۸کالا

قاچاق43 قائم مقام وزیر صنعت گفت: براساس آمارستاد مبارزه با قاچاق کالا سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲.۷ میلیارد دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، ۱.۵ میلیارد دلار رایانه و قطعات و ۱.۵ میلیارد دلار لوازم یدکی به کشور قاچاق می شود.

به گزارش «نماینده»، مجتبی خسرو تاج در ششمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد:براساس آمارستاد مبارزه با قاچاق کالا سالانه ۳ میلیارد دلار طلا، ۲.۷ میلیارد دلار پوشاک، ۲ میلیارد دلار لوازم خانگی، ۹۱۲ میلیون دلار سیگار، ۱.۵ میلیارد دلار رایانه و قطعات، ۱.۵ میلیارد دلار لوازم یدکی، ۱.۱ میلیارد دلار لوازم آرایشی و ۱.۸ میلیارد دلار گوشی، ‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این آمار تنها مربوط به آمار رسمی و کشف شده بوده که بخشی از آن نیز مشاهده و ضبط نمی‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تعرفه یکی از دلایل قاچاق است به طوری که سود بازرگانی واردات پوشاک ۷۵ درصد است و وقتی این کالا در اولویت ۱۰ قرار می‌گیرد تعرفه واردات آن به ۱۵۰ درصد می‌رسد که در مقابل آن  قاچاق کالا که ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر هزینه در پی ندارد، واردات غیررسمی را افزایش می‌دهد.

وی  با بیان اینکه قاچاق کالا موجب  تضییع حقوق دولت و نگرفتن عوارض گمرکی می‌شود تصریح کرد: در بخش قاچاق موبایل و لوازم آرایشی مسایل فنی و استاندارد‌های لازم آنها رعایت نمی‌شود و گاهی به مصرف کننده آسیب می رساند و به تولید داخل ضربه می‌زند.

خسرو گفت: چرا کالای قاچاق کشف شده مجدد در بازار توسط سازمان اموال تملیکی عرضه می‌شود در حالی که ماهیت مبارزه  با قاچاق برای جلوگیری از ضربه زدن به تولید داخل است.

این مقام مسئول گفت: مجازات‌های امروز قاچاق برای قاچاقچیان بازدارنده نیست و آنها با ریسک کمی می توانند اقدام به واردات غیر قانونی کنند.

خسروتاج یاد آورشد : موبایل، ‌لپ‌تاپ، ‌ تبلت، سیگار، پوشاک، لوازم آرایشی از جمله مواردی است که آیین‌نامه‌های آن تدوین شده تا برخوردهای لازم در زمینه توزیع نیز انجام شود.

بنا بر این گزارش  در این نشست روسای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اتاق تهران هر کدام چند دقیقه ای صحبت کرده و به بیان مشکلات خود پرداختند که از آن جمله می توان به ریاحی رئیس کیمسیون اقتصاد و سلامت اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد. وی از عدم وجود شرایط لازم برای حضور بخش خصوصی در واردات دارو گلایه کرد. همچنین در این نشست محمد رضا مرتضوی رئیس کانون صنایع غذایی کشور و دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به مشکلات قاچاق کالا درکشور، خاطراتی را از زمان جنگ باز گو کرد.

گفتنی است روز گذشته مجتبی خسرو تاج با نگارش نامه ای سر گشاده به سازمان امور مالیاتی از سیاست‌های این سازمان در خصوص در یافت مالیات اصناف تولیدی تازه تاسیس گلایه کرد.

نظر شما