شناسهٔ خبر: 109718 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تشریح سیاست اقتصادی دولت درباره نرخ سود بانکی از زبان نجفی

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت آخرین سیاست‌های قوه مجریه را پیرامون کاهش نرخ سود بانکی تشریح کرد.

به گزارش «نماینده»، محمدعلی نجفی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره درخواست برخی از مدیران بانک‌ها نسبت به کاهش نرخ سود بانکی و اقدام دولت در این رابطه گفت: همواره این بحث وجود داشته که نرخ سود بانکی باید با تورم هماهنگ باشد و در واقع یک رابطه‌ای بین این دو برقرار است.

وی افزود: وقتی با تلاش دولت تورم مهار شده و الان زیر ۱۵ درصد است طبیعی است که نرخ سود بانکی با این نرخ تورم هماهنگ باشد.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصریح کرد:‌ از طرف دیگر کمبود نقدینگی و سرمایه‌گذاری در بازار نیز آن طوری نیست که بانک‌ها بتوانند با نرخ سود کمتری جذب سرمایه کنند. بنابراین می‌توان گفت در درازمدت اگر تورم به همین میزان کنترل شود و گام به گام کمتر شود و بر اساس برنامه دولت تورم به زیر ۱۰ درصد برسد می‌تواند در یک فضای معمولی و طبیعی اقتصادی نیز سود بانکی هم کاهش یابد.

نجفی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، ‌ گفت: بسیاری از مدیران بانک‌ها مخالف کاهش نرخ سود بانک‌ها هستند زیرا احساس می‌کنند اگر نرخ سود بانکی کم شود میزان سپرده‌ها هم در بانک‌ها تحلیل می‌رود که به ضرر بانک‌هاست.

وی تاکید کرد: همچنین این مدیران معتقدند اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد به تبع آن نیز نرخ تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران داده می‌شود کاهش می‌یابد.

مشاور رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان کم کردن نرخ سود بانکی وجود ندارد اما در درازمدت این امکان وجود خواهد داشت.

نجفی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت تصمیمی بر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامی انجام داده یا خیر، ‌ گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت فرمودند دلایل کارشناسی این اقدام برای من روشن نیست چه بسا توضیحاتی که به ایشان داده شود دلایل کارشناسی را بپذیرند ولی به هر حال اینکه دولت پیرامون تفکیک این وزارتخانه اقدامی انجام داد یا خیر، مطلع نیستم اما در اخبارها شنیدم در مجلس پیرامون این موضوع بحث‌هایی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما