شناسهٔ خبر: 109541 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

آخرین خبرها از حادثه مسجدالحرام

مدیر عملیات حج ۹۴ گفت: تاکنون ۵ ایرانی بر اثر حادثه بیت الله الحرام کشته شده اند.

به گزارش «نماینده»، محمدی ضمن بیان این مطلب، گفت: از هفت نفر دیگر از زائران ایرانی هنوز اطلاعاتی بدست نیامده و جزو مفقودان هستند و تلاش برای یافتن اطلاعات در مورد آنها در مراکز درمانی سعودی ادامه دارد.  

به گفته وی از میان ۳۲ زائر زخمی ایرانی این حادثه، ‌ بیست نفر از مراکز درمانی ایران مرخص شده اند و ۱۲ نفر دیگر برای ادامه درمان در این مراکز بستری هستند.  

زائران مجروح ایرانی می توانند به ادامه اعمال حج بپردازند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حال مصدومان ایرانی حادثه دیروز مکه خوب است گفت: نیازی به انتقال این افراد به داخل ایران برای ادامه مداوا نیست و می توانند به ادامه اعمال حج شان بپردازند.

دکتر سید حسن هاشمی درخصوص اقدامات انجام شده حادثه دیروز مکه افزود: خوشبختانه از همان لحظات اولیه، سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران و هیات پزشکی حج و هلال احمر اقدامات بسیار خوبی صورت دادند.

وی اضافه کرد: این اقدامات، هم درجهت شناسایی حجاج ایرانی مصدوم شده بوده است و هم اینکه احتمالا ممکن بود کسانی از بین رفته باشند.

دکترهاشمی با بیان اینکه همکاران ما در همه بیمارستان های مکه مستقر شده بودند و خدمات هم ارائه شده است گفت: طبق آمارهایی که ارائه کردند، ما یک نفر فوتی داشتیم که مشخصاتش در سایت سازمان حج و زیارت موجود است و بقیه افراد هم که بیش از ۲۰ نفر هستند اکثرا مرخص شده اند.

وزیر بهداشت گفت: همه اقداماتی که نیاز بوده است از نظر پزشکی در دوره نقاهت مصدومان انجام شود، انجام گرفته و یا درحال انجام است.

دکتر هاشمی افزود: ما در همان ساعات اولیه به وزارت امور خارجه و سفیر خودمان در عربستان اعلام کردیم که هم تیمی فنی و هم تیم بیمارستانی برای پذیرش مصدومان آماده پرواز هستند.

هاشمی درپاسخ به اینکه آیا نیازی به انتقال مصدومان ایرانی به داخل کشور نیست و آیا می توانند به ادامه اعمال حج شان بپردازند، افزود: بله، آنها می توانند به ادامه اعمال حج شان بپردازند.

وی گفت: از میان مصدومان ایرانی، سه چهار نفری بودند که عمل جراحی برایشان لازم بود یا شکستگی داشتند که آنها هم اقدامات درمانی برایشان انجام شده است.

هاشمی افزود: من از دیروز پیگیر بوده ام که اگر کسی واقعا جراحت یا مصدومیتی دارد که بایستی مراقبت های ویژه ای برایش انجام شود، به داخل ایران منتقل کنیم که خوشبختانه طبق گزارشی که سفیر، رئیس سازمان حج و زیارت و رئیس هیات پزشکی به من دادند نیازی به انتقال نیست و تقریبا اکثر مصدومان ایرانی مرخص شده اند و مصدومیتشان سطحی بوده است.

آمادگی ایران برای پذیرش مصدومان حادثه مسجد الحرام

وزارت بهداشت برای اعزام تیم‌های تخصصی و پذیرش مصدومان کشورهای اسلامی حادثه مسجد الحرام اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه درخصوص مصدومان ایرانی نیاز به اقدام خاص پزشکی نبوده است، گفت: درباره دیگر مسلمانان عزیز از کشورهای اندونزی، هند و پاکستان هم که تعداد درگذشتگان یا مفقودان ساعت به ساعت در حال افزایش است اعلام کرده ایم، هم برای پذیرش در بیمارستان ایران آمادگی داریم و هم آماده ایم تا تیم های پزشکی مان را برای کمک جراحی یا درمان مصدومان اعزام کنیم.

وزیر بهداشت با بی سابقه خواندن طوفان و بارندگی اخیر در مکه گفت: درتماسی هم که با وزرای سه کشور اندونزی، پاکستان و هند داشتیم با ابراز تسلیت اعلام کردیم برای هرگونه کمک و ارائه خدمات پزشکی آماده ایم.

در طوفانی که ساعت ۱۷ دیروز به وقت محلی در مکه روی داد یک جرثقیل سقوط کرد که شماری از زائران کشورهای هند، پاکستان و اندونزی جان باختند و شماری دیگر نیز زخمی شدند.

به گزارش شبکه الاخباریه سعودی، این جرثقیل به علت طوفان شدیدی که سرعت آن بیش از هشتاد و سه کیلومتر در ساعت بود، سقوط کرد.

این گزارش می افزاید: این جرثقیل مشغول به کار نبوده و خارج از سرویس بوده است.

خالد فیصل امیر منطقه مکه دستور تشکیل کمیته ای فوری برای تحقیق در این حادثه و اعلام فوری نتایج آن را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری «میدل ایست پانوراما» ، جرثقیل ساقط شده در مسجد الحرام متعلق به شرکت محمد بن سلمان پادشاه عربستان سعودی است.

این جرثقیل متعلق به شرکت «نسما» وابسته به محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی است.

شرکت وابسته به پسر پادشاه عربستان با اعمال فشار بر دیگر شرکت ها آنها را از مناقصه طرح توسعه مسجد الحرام کنار گذاشته بود.

اداره هواشناسی مکه درباره وقوع طوفان و بارش شدید باران هشدار داده بود، اما شرکت نسما این هشدار را نادیده گرفته بود.

جرثقیل سقوط کرده در مسجد الحرام بزرگترین جرثقیل نصب شده بود که از پیش از ماه مبارک رمضان تاکنون بدون استفاده باقی مانده بود، اما شرکت نسما به علت هزینه زیاد برچیدن آن را به تعویق انداخته بود.

شبکه سی ان ان در گزارشی اعلام کرد : عربستان سعودی میلیاردها دلار در زیرساخت ها سرمایه گذاری کرده است تا به جمعیت کثیری که در مناسک حج شرکت می کنند خدمات برساند.

هم اکنون یک پروژه عظیم توسعه مسجد الحرام در دست اجراست که قرار است محوطه این مسجد را بیش از چهار هزار متر مربع توسعه دهد.

در آن صورت این مسجد می تواند دو میلیون نفر را همزمان در خود جا دهد.

سعودی ها همچنین سرگرم ساختن بزرگراه و پل و زیرگذر در اطراف مسجد الحرام هستند.

مراسم حج در چند سال گذشته عمدتا بدون حادثه قابل توجهی برگزار شده است اما در سال ۲۰۰۶ در حادثه ای دست کم ۳۶۳ نفر زیر دست و پا کشته شدند. در سال ۲۰۰۴ نیز در حادثه ای مشابه بیش از ۲۵۰ نفر از زائران حج جان باختند.

مراسم حج در زمان مقرر برگزار می شود      

یک مقام عربستانی اعلام کرد: مراسم حج که قرار است ۲۱ و ۲۲ سپتامبر آغاز شود به رغم حادثه مکه در زمان مقرر برگزار می شود.

سقوط جرثقیل در مسجد الحرام عصر جمعه به جان باختن بیش از ۱۰۰ نفر منجر شد.  

این مقام عربستانی که خواست نامش فاش نشود با بیان اینکه «این حادثه به هیچ وجه مراسم حج را تحت تاثیر قرار نخواهد داد» اعلام کرد تعمیر مسجد الحرام احتمالا چند روز زمان می برد.

این مرگبارترین حادثه در مکه در چند سال اخیر است.

حدود ۸۰۰ هزار نفر تا کنون برای شرکت در مراسم حج وارد عربستان شده اند.  

مقامات عربستانی تاکنون اطلاعاتی درباره افراد کشته شده و ملیت آنها منتشر نکرده اند در حالی که شمار زیادی از آنها خارجی هستند.  

اعلام نتایج تحقیق درباره حادثه مکه

پادشاه عربستان گفت نتایج تحقیق درباره علل سقوط بالابر در مسجد الحرام در مکه مکرمه که به کشته شدن صد وهفت نفر منجر شد، به محض مشخص شدن اعلام خواهد شد.

نظر شما