شناسهٔ خبر: 109535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

واشنگتن پست:

کنگره از تحویل مهمات پیشرفته به اسرائیل برای مقابله با ایران حمایت کند

واشنگتن پست/2 یک روزنامه آمریکایی با اشاره به ناکامی کنگره در متوقف کردن توافق هسته‌ای نوشت که کنگره می‌تواند از تحویل مهمات پیشرفته به اسرائیل به‌منظور استفاده احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت کند.

به گزارش «نماینده» روزنامه واشنگتن پست در مطلبی درباره توافق هسته‌ای ایران نوشت: بحث در کنگره پیرامون توافق هسته‌ای ایران به نظر نتایج چندان رضایتبخشی نخواهد داشت. سنا اطمینان حاصل کرده که توافق هسته‌ای با ایران توسط کنگره متوقف نخواهد شد. مسئله‌ای که اکنون ذهن بسیاری را به خود مشغول ساخته است اقدامات پس از توافق هسته‌ای با محوریت ممانعت از حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای است. کنگره می‌تواند مشخصا اعلام کند که اوباما یا جانشین بعدی وی برای اقدام نظامی سریع علیه ایران در صورت تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از حمایت کامل برخوردار است.

اقدامات بعدی می‌توانند در جهت ممانعت از استفاده ایران از میلیاردها دلار پولی شوند که به واسطه رفع تحریم‌ها در اختیار ایران قرار می‌گیرد و برخی نگران دستیابی حزب‌الله، اسد و گروه‌های دیگر به این پول هستند. ایران اعلام کرده که طبق توافق آمریکا در آینده نمی‌تواند دوباره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را بازگرداند. اما کنگره می‌تواند مشخصا اعلام کند که که این تحریم‌ها می‌توانند درپی خطاهای غیرهسته‌ای ایران مانند تحویل سلاح به حزب‌الله دوباره بازگردانده شده و اعمال شوند.

موضوع دیگر تاکید بر حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی است. قرارداد امنیتی 10 ساله میان این دو متحد قدیمی سه سال دیگر به پایان می‌رسد و لزوم تمدید آن به شدت احساس می‌شود. کنگره می‌تواند از تحویل مهمات پیشرفته به اسرائیل به منظور استفاده احتمالی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت کند.

نگرانی اصلی مخالفان توافق هسته‌ای در ایران دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای و گسترش هژمونی خود در خاورمیانه است. کنگره هرچند به این مسئله واقف است که قادر به توقف این توافق نیست اما با اقدامات مذکور به دنبال راه‌حل احتمالی برای این تهدیدات است.

در 14 جولای (23 تیرماه) ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از نزدیک به دو سال مذاکره به توافقی درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران دست یافتند.

سنای آمریکا نیز نتوانست درباره برجام رأی‌گیری کند و مجلس نمایندگان نیز در رأی‌گیری نمادین روز جمعه به دو طرح در مخالفت با برجام رأی‌ داد که البته تأثیری در سرنوشت اجرای تفاهم هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نخواهد داشت.

نظر شما