شناسهٔ خبر: 109453 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شمخانی: عراق بر بحران های تروریستی پیروز خواهد شد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت؛ عراق بر بحران های تروریستی پیروز خواهد شد و با پیشرفت و توسعه روز افزون به جایگاه منطقه ای خود بازخواهد گشت.

  به گزارش «نماینده»، سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق بعد از ظهر امروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

شمخانی در این دیدار با اشاره به زمینه های مشترک و گسترده فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و عراق، گسترش روابط میان مجلس ایران و پارلمان عراق را مهم و عاملی در مسیر تعمیق پیوندهای مستحکم میان دو کشور و ظرفیتی عظیم در برابر تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای دانست.

وی با اشاره به تکثر قومی و مذهبی در کشور عراق، اختلاف سلیقه و رای در موضوعات سیاسی واجتماعی را تجلی دموکراسی و چند صدایی در جامعه این کشور عنوان کرد و افزود: مقابله با تلاش سازمان یافته دشمنان عراق که با استفاده از افراطیون مذهبی و بازماندگان رژیم بعث بدنبال ایجاد شکاف سیاسی و مذهبی هستند، نیازمند افزایش هوشیاری رهبران سیاسی این کشور است

شمخانی بر ضرورت تلاش مضاعف به منظور گسترش خدمات عمومی برای مردم رنج کشیده عراق و همچنین تسریع در بازسازی مناطق آزاد شده از وجود تروریسم تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران چون گذشته آماده همکاری نزدیک با دولت و بخش خصوصی عراق به منظور ایجاد و توسعه زیرساختهای اصلی خدمات عمومی ورفاهی دراین کشور است.

دریابان شمخانی مسیر طی شده در مذاکرات هسته ای و ارتقاء قدرت سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را فرصتی جدید برای توسعه همکاریهای همه جانبه با کشورهای منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: مبارزه با تروریسم و رفع خطر فوری داعش در کنار هم افزایی ظرفیتهای منطقه ای برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی، مهمترین اولویت عراق و سایرکشورهای منطقه است.

 دبیر شورای عالی امنیت ملی عدم جدیت غربی ها و ائتلاف ادعایی آنان بر علیه داعش را ریشه اصلی شکل گیری بحران آوارگان عنوان کرد و افزود: امروز با توسعه موج فزاینده آوارگان به کشورهای غربی، افکار عمومی جهانی بیش از گذشته با رنج و مرارت مردم مظلوم سوریه و عراق آشنا شده است.

وی با اشاره به حضور و تردد امن تروریستهای داعش از کشورهای خارجی به سوریه و عراق وبهره برداری گسترده انان از منابع مالی و فروش نفت این کشورها افزود: اراده ای مشکوک در تلاش است تا با مدیریت جریان تروریستی داعش، ظرفیتهای ناامنی، بی ثباتی و بحران را در منطقه حفظ نماید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت؛ عراق در نهایت بر بحران های تروریستی پیروز خواهد شد و با پیشرفت و توسعه روز افزون به جایگاه منطقه ای خود بازخواهد گشت.

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق در این دیدار با تقدیر از حمایت های مستمر جمهوری اسلامی ایران از دولت. ملت عراق بر لزوم افزایش مناسبات و همکاری ها میان دو کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش محوری ایران در ایجاد امنیت و ثبات در منطقه افزود: ما در تلاشیم که با افزایش ارتباطات هدفمند با ایران ثبات منطقه ای و توسعه اقتصادی در عراق را افزایش بدهیم.

الجبوری گفت: تلاش عراق حذف زمینه های رشد و یارگیری گروه های تکفیری است و در این مسیر سعی دارد از تمام ظرفیت های سیاسی و توانمندی های نظامی و امنیتی خود استفاده نماید.

 

    نظر شما