شناسهٔ خبر: 109265 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان

سمپاشی روی برگ برنده

رهبر انقلاب

«نماینده»؛ محمد صرفی/ بیانات چهارشنبه گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اقشار مختلف مردم از سراسر کشور حاوی نکات بسیار و قابل تاملی است که هر کدام به نوبه خود جای بررسی و تعمق دارند. یکی از این نکات تاکید حضرت آقا بر «حفظ روحیه‌ انقلابی‌گری بخصوص در جوان‏ها» بود. ایشان در این خصوص به چند نکته کلیدی پرداختند؛ ۱- این روحیه انقلابی در جوانان است که در مواقع خطر به داد کشور رسیده و آن را حفظ کرده و از خطرات نجات می‌دهد. ۲- روحیه انقلابی جوانان به همراه دو عامل اقتصاد قوی و مقاوم و علم پیشرفته و روزافزون پایه‌های اصلی اقتدار ملی است. ۳- مسئولین باید این روحیه را گرامی بدارند. ۴- دشمن به دنبال تضعیف و از بین بردن این روحیه است. ۵- عده‌ای در داخل کشور - به صورت مکتوب و شفاهی- با زدن برچسب‌هایی مانند افراطی به این جوانان، در راستای هدف دشمن حرکت می‌کنند.
پیش از پرداختن به چرایی تاکید رهبر انقلاب بر لزوم حفظ و تکریم روحیه انقلابی‌گری در جوانان کشور، نکته قابل تامل نوع نگاه ایشان به جوانان است. اغلب شخصیت‌ها، جریانات و گروه‌های مختلف با سلایق گوناگون در کشور در قالب‌های گوناگون از جوانان می‌گویند و بر نقش تاثیرگذار آنان در امور مختلف تاکید دارند. دقت در این مواضع و اظهارنظرها نشان می‌دهد متاسفانه این ماجرا از دو آفت عمده رنج می‌برد؛ نخست آنکه بسیاری از این مواضع از مرز تعریف و تمجید فراتر نرفته و هیچ نمودی در صحنه عمل پیدا نمی‌کند و می‌توان گفت دم زدن آنان از جوانان بیشتر تعارفی کلامی است تا اعتقادی قلبی و فکری. این نوع نگاه در میدان عمل به بهانه‌های مختلفی مانند نداشتن تجربه، ندیدن واقعیت‌ها (برای سرکوب آرمان‌گرایی) و...جایی برای حضور جدی جوانان قائل نیست.
دوم آنکه نگاه عده‌ای نیز به جوانان تاریخ مصرف دارد. ایام انتخابات یکی از بارزترین ایام ظهور این نگاه کاسب‌کارانه به جوانان است. نیروی جوان به دلایل مختلف از جمله داشتن انرژی بالا و انگیزه و پشتکار فراوان برای رسیدن به هدف، عاملی تعیین‌کننده در میدان انتخابات است و هیچ گروه و سلیقه‌ای نمی‌تواند از این ظرفیت عظیم چشم‌پوشی کند. نگاه مصرفی و موسمی، جوان را ابزاری سیاسی می‌داند که تنها در چند ماه منتهی به انتخابات به کار می‌آید و پس از آن باید تا انتخاباتی دیگر بایگانی شود.
اما مروری بر مواضع و عملکرد حضرت آقا -پیش و پس از پیروزی انقلاب- به روشنی نشان می‌دهد نگاه ایشان به جوانان ناشی از یک باور عمیق و اعتقاد عملی است. ارتباط مداوم و دوطرفه با طیف‌های مختلف جوانان کشور در ادوار مختلف پشتوانه این مدعاست. نوع حضور معظم‌له در دفاع مقدس و ارتباط با رزمندگان و فرماندهان جنگ که قریب به اتفاق آنان از جوانان بودند، یکی از نمونه‌های بارز این ارتباط است. پوشیدن لباس رزم و به جان خریدن خطر با حضور در خط مقدم جبهه نشان می‌دهد این ارتباط و نگاه، نه از بالا به پایین، بلکه همگامی و همراهی عملی بوده است. امروز نیز که کشور در عرصه‌های مختلفی مانند هسته‌ای، موشکی، علمی مانند فناوری‌های نانو و... پیشتاز است، حاصل اعتماد و میدان دادن ایشان به جوانان است.
رهبر انقلاب به درستی نیروی جوان را تعیین‌کننده سرنوشت و آینده نه تنها کشور بلکه جهان می‌دانند و ردپای این نگاه را می‌توان در نامه تاریخی ایشان به جوانان اروپا و آمریکای شمالی یافت که می‌نویسند؛ «من شما جوانان را مخاطب خود قرار می‌دهم؛ نه به این علت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ ملت و سرزمینتان را در دستان شما می‌بینم و نیز حس حقیقت‌جویی را در قلب‌های شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم.» و جوانان غرب را به مطالعه و جستجو درباره کشف حقیقت و شناخت اسلام به دور از سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی دعوت می‌کنند.
اما یکی از مهم‌ترین نکات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان، هشدار و اخطار درباره افراطی خواندن جوانان انقلابی و حزب‌اللهی است. ریشه‌های این برچسب‌زنی‌ها کجاست و اهداف آن چیست؟ به این تیترها از رسانه‌های معروف غربی دقت کنید؛ فایننشال تایمز: نسل نرمال ایرانی، هافینگتون پست: چگونه جوانان ایران به دنبال تغییر از طریق راهی جدید هستند، دیلی میل: تغییر چهره ایران؛ چگونه به آرامی و از درون تصویر ایران به عنوان ملتی اسلامی و تندرو، توسط جوانان لیبرال که بیشترین جمعیت را دارند در حال پاک شدن است، تلگراف: ایران بیش از این نمی‌تواند جوانان را تحت فشار بگذارد، سی ان ان: جوانان ایرانی آماده‌اند تا مرگ بر آمریکا را کنار بگذارند، بی‌بی‌سی: جوانان ایرانی؛ نیرویی برای تغییر، پایگاه پی. آر. بی (Population Reference Bureau): جوانان، حقوق زنان و تغییر سیاست در ایران و ...
اینها تنها گوشه‌ای از ویترین نگاه غرب به جوان ایرانی است. خلاصه همه اینها را می‌توان در چند خط از گزارش شماره ۳۶ انستیتو صلح آمریکا دید. این گزارش پس از تجزیه و تحلیل کمی و کیفی جمعیت جوان در جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه جوانان ایرانی در میان ۵۷ کشور اسلامی فعال‌ترین جوانان سیاسی هستند، تاکید می‌کند؛ تاثیر نسل جوان ایرانی بر روی سیاست، اقتصاد و جامعه ایران در ۲۵ سال آینده برای تصمیم‌سازان سیاسی آمریکا بسیار مهم است. آنان این موضوع را در تصمیم‌های پیچیده خود درباره متعادل کردن (بخوانید از بین بردن) برنامه هسته‌ای و رویدادهای سیاست داخلی ایران به شدت در نظر دارند.
این روزها که کشور با مسئله توافق وین و برجام مواجه است، تلاش دشمن برای تغییر از درون بار دیگر رنگ و جانی تازه به خود گرفته است. تصمیم‌سازان (اندیشکده‌ها) و تصمیم‌گیران (سیاستمداران) آمریکایی نیز از بیان این موضوع هیچ ابایی ندارند که برجام تنها قطعه‌ای از پازل رویایی آنان با جمهوری اسلامی است و هدف نهایی آنان تغییر رفتار و در نهایت تغییر ساختار یا همان براندازی است. اینجاست که اوباما به عنوان پرچمدار فعلی این حرکت که عمری چند دهه‌ای دارد، در مصاحبه اخیر خود با پایگاه «میک» در پاسخ به این پرسش که جوان ایرانی که امروز ۲۰ ساله است، وقتی ۴۰ ساله شد با وجود توافق هسته‌ای، چه وضعیتی خواهد داشت، می‌گوید: «باید در داخل ایران تغییراتی هرچند تدریجی رخ بدهد که براساس آن، این نگرش شکل بگیرد که سر دادن شعار مرگ بر آمریکا یا انکار هولوکاست توسط رهبران ایران یا تهدید اسرائیل به نابودی، یا دادن سلاح به حزب‌الله که در فهرست تروریستی قرار دارد، سبب می‌شود ایران از نظر بخش بزرگی از جهان به کشوری مطرود تبدیل شود. من می‌توانم این تضمین را بدهم که به محض اینکه رژیم ایران این لفاظی‌ها و اینگونه رفتارها را متوقف کند، ایران به لطف مساحت، استعداد و منابعش فورا شاهد گسترش نفود و قدرت خود از نگاه جهانی خواهد بود. امیدواریم که چنین اتفاقی رخ بدهد. رسیدن به این نقطه نیازمند تغییر در سیاست و حاکمیت ایران و شکل‌گیری ذهنیت متفاوت در نوع تعامل با بقیه جهان و نوع تعامل با کشورهایی از قبیل ایالات متحده است. شاید این نسل جدید باشد که بتواند این مسئله را محقق کند.»
این نگاه کاخ سفید به جوان ایرانی و آینده جمهوری اسلامی است. دشمن خواب تغییر ایران را می‌بیند و می‌داند تنها راه تعبیر این خواب نیز جوان ایرانی است. پس اغوا می‌کند و می‌فریبد که اگر می‌خواهی آینده‌ای روشن داشته باشی باید دست از استکبارستیزی برداری!   جوان مطلوب کاخ سفید، دو دهه پیش آن بود که در آشوب ۱۸ تیر زیرپوش رنگ شده سردست گرفت، روی جلد تایم رفت و از آنجا به ملاقات رئیس‌جمهور  شیطان بزرگ در کاخ سفید. جوان مطلوب امروز او هم آن چند نفر بالا نشینی هستند که تی‌شرت‌های منقش به پرچم آمریکا را بپوشند و شب توافق به خیابان بریزند و بزنند و برقصند که؛ خر برفت و خر برفت! رسانه‌های غربی هم در بوق و کرنا کنند که ببینید این است نسل آینده ایران!
آن جریان، گروه و شخصی که در داخل کشور جوان حزب‌اللهی، انقلابی و استکبارستیز را افراطی و تندرو و ...می نامد، در حال تکمیل پازل دشمن است و البته چاره‌ای جز این ندارد! امروزه جوانان در معرض انواع و اقسام بمباران‌های تبلیغاتی دشمن قرار دارند و با آنکه دوران انقلاب، دفاع مقدس و حضرت امام(ره) را درک نکرده‌اند اما حتی بیش از جوان دهه ۶۰ پای کار انقلاب و نظام هستند. چنین جوانانی را با هیچ روشی نمی‌توان از میدان به در کرد و تنها راه باقیمانده برای دشمن خارجی و پادوی داخلی آن، زدن برچسب افراطی و تندروست تا انقلابی‌گری و استکبارستیزی معادل این برچسب‌ها شده و به خیال خودشان این روحیه به دیگران سرایت نکند!
جوانان انقلابی برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در نبرد طولانی با استکبار هستند و  نباید از این برچسب‌زنی‌ها و سم‌پاشی‌ها ابایی داشته باشند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سال ۹۱ عنوان کردند تنها چیزی که چارچوب حرکت جوان انقلابی را مقید می‌کند اخلاق اسلامی و قانون است و لاغیر.

نظر شما