شناسهٔ خبر: 109254 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مشاور آیت الله جنتی مطرح کرد؛

بیانات رهبری فصل‌الخطاب پاسخ به شبهات علیه شورای نگهبان

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان، بیانات مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب پیرامون شبهات و تردیدها علیه شورای نگهبان دانست و ابراز امیدواری کرد مسئولان در انتخابات امسال با محور قرار دادن فرمایشات رهبری و تبیین صحیح حق‌الناس بودن رای مردم انتخابات خوبی برگزار کنند.

به گزارش «نماینده»، عباسعلی کدخدایی مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در خصوص جایگاه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی و صیانت نظارت استصوابی از حق‌الناس بودن رای مردم اظهار داشت: دلایل هجمه به شورای نگهبان به خصوص در سال‌های اخیر به خوبی روشن است و کسانی که انجام وظیفه قانونی شورای نگهبان را برنمی‌تابند، ایرادات و شبهاتی را در افکار عمومی ایجاد می‌کنند.

کدخدایی ادامه داد: باید توجه کرد که دشمن اصلی جمهوری اسلامی، استکبار جهانی است که نظام سیاسی جمهوری اسلامی را برنمی‌تابد چرا که این نظام با مبانی آنها مخالفت اساسی دارد و از این رو دشمنان خارجی شبهاتی را ایجاد می‌کنند که در داخل افراد ساده‌لوح و بدخواه با آنها همراهی کرده و سعی دارند بر این هجمه‌ها بیفزایند.

سخنگوی سابق شورای نگهبان تصریح کرد: کسانی که در گذشته دارای مسئولیت بودند نیز گاهی شبهاتی را علیه شورای نگهبان مطرح می‌کنند لذا مقام معظم رهبری بیاناتی در جهت تبیین ارکان نظام مطرح کردند که باید از معظم‌له قدردانی کرد اما بحث شورای نگهبان همانطور که امام گفتند یک بحث مربوط به بود و نبود جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه دو حق را می‌توان در ارتباط با رابطه مردم و شورای نگهبان تبیین کرد، اظهار داشت: قبل از انتخابات سال ۹۲ مقام معظم رهبری اشاره‌ای داشتند مبنی بر اینکه رای مردم حق‌الناس است و بر لزوم مراقبت دستگاه‌های ذیربط در این زمینه تاکید کردند.

*شورای نگهبان در انتخابات دو حق برای مردم قائل است

کدخدایی با اشاره به نقش نهادهای مختلف در انتخابات از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور خاطرنشان کرد: پس از این صحبت رهبری ما با این موضوع مواجه شدیم که مسئولان سابق یا افراد ساده‌لوح، حق‌الناس بودن رای مردم را صرفا صیانت از رای مردم در روز رای‌گیری عنوان کردند در حالی که ما در انتخابات دو حق برای مردم قائل هستیم.

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان بر همین اساس افزود: حق اول این است که مردم حق داشته باشند در روز رای‌گیری رای خود را آزادانه به هر کسی که می‌خواهند بدهند و حق دوم این است که مردم حق دارند از مسئولان ذی‌صلاح و شایسته برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: طبق قانون اساسی این صلاحیت را مراجع مختلفی از جمله شورای نگهبان بررسی کرده و افراد دارای صلاحیت را اعلام می‌کنند اما اگر فردی دارای صلاحیت نباشد و به مردم معرفی و وارد چرخه انتخابات شود و مردم نیز به چنین فردی رای دهند از جهت عقلی وضعیت آن مقام و نهاد مشخص است.

کدخدایی با بیان اینکه حق قانونی، عقلی و منطقی این است که از ورود افراد فاقد صلاحیت به نظام در انتخابات جلوگیری شود، اظهار داشت: بنابراین اینکه مردم مسئولان شایسته داشته باشند و به آنها رای دهند حق مردم است.

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان ادامه داد: بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نظارت استصوابی بخشی از همان حق‌الناس است یک امر عقلی و منطقی است اما این بعد از حق مردم را برخی از ساده‌لوحان در یکی دو سال اخیر نادیده گرفته‌اند و با نگاهی مقطعی آن چه به نفع خودشان بوده است را تبلیغ کرده‌اند.

وی با اشاره به موضع‌گیری‌ها علیه نظارت استصوابی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود دقیقا این نکته را تبیین کردند و از این رو دیگر جایی برای تردید و شبهه باقی نمی‌ماند به ویژه برای مسئولانی که بر سر کار هستند و در انتخابات نقش خواهند داشت. باید به هر دو بعد دقت کنند که صیانت از رای مردم و اطمینان از ورود افراد صالح به چرخه انتخابات حق‌الناس است.

*بیانات رهبری فصل‌الخطاب پاسخ به شبهات علیه شورای نگهبان است

کدخدایی در ادامه با اشاره به انتخابات سال ۸۸ یادآور شد: در سال ۸۸ فتنه‌ای بی‌جهت ایجاد کردند و رهبری نیز مجددا تاکید کردند که دفاع از رای مردم و عدم ابطال انتخابات در سال ۸۸ بخشی از حق‌الناس بود.

مشاور عالی دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: هیچ گاه نمی‌توان بی‌جهت یک انتخابات سالم را به دلیل اینکه زید یا عمرو رای نیاورده است، ابطال کرد. از این رو تمام انتخابات جمهوری اسلامی کاملا سالم و طبق معیارهای بین‌المللی جزو بهترین انتخابات بوده است که فارغ از اینکه چه کسی رای آورده همواره از نتایج مبارکی برخوردار بوده است.

وی در پایان بیانات مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب پیرامون شبهات و تردیدها علیه شورای نگهبان دانست و ابراز امیدواری کرد مسئولان در انتخابات امسال با محور قرار دادن فرمایشات رهبری و تبیین صحیح حق‌الناس بودن رای مردم انتخابات خوبی برگزار کنند که خیر و مصلحت کشور را در پی داشته باشد.

نظر شما