شناسهٔ خبر: 109067 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

همرده آمریکا در تولید هلیم بودیم، زنگنه ما را تبدیل به واردکننده آن کرد!

زنگنه/2 عضو کمیسیون انرژی با اشاره به جریان ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر ممنوعیت تولید گاز هلیم گفت: ایران در تولید گاز هلیم در کنار کشورهایی مثل آمریکا قرار داشت اما با ابلاغیه آقای وزیر جلوی تولید و صادرات گاز هلیم گرفته شده و به وارد کننده گاز هلیم تبدیل شدیم.

به گزارش «نماینده»، سید شکر خدا موسوی در خصوص واردات بنزین به کشور گفت: بی شک پای برخی آقازاده ها در واردات بنزین در میان است.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: سازمان محیط زیست به بهانه اینکه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ناشی از آلودگی بنزین های تولید داخل است افکار عمومی را برای واردات بنزین علی رغم خودکفایی تولید در آن آماده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت نفت سطح تولید بنزین در پالایشگاه اراک را کاهش داد لذا برای تامین بنزین مورد نیاز داخل دلالان برای واردات فعال شدند.

وی اظهار داشت: در نتیجه کشوری که به تازگی در تولید بنزین خود کفا شده بود مجددا به وارد کننده بنزین تبدیل شد و روزانه میلیون ها لیتر بنزینی که دارای حداقل استاندارد های جهانی نبود، وارد کردیم.

موسوی با انتقاد از میزان واردات بنزین گفت: نباید دلارهای آزاده شده که کشور برای آن بهای زیادی پرداخت کرده است صرف واردات بنزین شود.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به عملکرد ضعیف وزیر نفت گفت: ایران در تولید گاز هلیم در کنار کشورهایی مثل آمریکا قرار داشت اما با ابلاغیه آقای وزیر جلوی تولید و صادرات گاز هلیم گرفته شده و به وارد کننده گاز هلیم تبدیل شدیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه ها در وزارت نفت در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد گفت: وزارت نفت به عنوان کلیدی ترین وزارتخانه کشور متاسفانه اساس کار خود را بر واردات گذاشته است.

موسوی گفت: متاسفانه وزارت نفت در طول دو سال گذشته هیچ اقدامی برای خودکفایی در تولید بنزین و افزایش تولید پالایشگاه ها انجام نداده است.

عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه توسعه میادین مشترک و میادین پارس جنوبی نیز پیشرفت کندی دارد گفت: متاسفانه توسعه ۵۰ درصد از میادین پارس جنوبی متوقف است و تنها ۵۰ درصد ظرفیت های پارس جنوبی فعال است.

وی گفت: در دولت قبل ۹۲ درصد پروژه ستاره خلیج فارس آماده شده بود اما در طول ۲ سال گذشته در دولت یازدهم حتی ۸ درصد این پروژه ها آماده نشده است.

موسوی گفت: ۱۶ دکل از ۲۲ دکلی که در پارس جنوبی مشغول به کار است متعلق به چینی ها است.

عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: به هیچ وجه شرایط وزارت نفت با نگاه و استراتژی کشور مبنی بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی انطباق ندارد.

نظر شما