شناسهٔ خبر: 109021 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دانشجو:

انتهای بحث سکه‌ها مانند بورسیه‌هاست/مثل شاگرد تنبل‌ها فقط کارنامه دیگران را در دوسال گذشته خط خطی کردند

کامران دانشجو/2 وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتهای بحث سکه‌ها هم مانند بورسیه‌هاست، روسیاهی به زغال می‌ماند.

به گزارش «نماینده»، پس انتشار خبری با مضمون افزایش ۴۰۰ درصدی حقوق وزرای دولت یازدهم نسبت به دولت دهم، بانک معاون نهاد ریاست‌جمهوری خبر از ۱۴۳۰ سکه‌ای داد که در طول سه سال توسط وزارت علوم دولت دهم خریداری و توزیع شده است.

این خبر واکنش‌هایی را نیز از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس دربرداشت و این عمل را نمایی از رفتار قاجاری مطرح کردند.

در پی این اتفاقات گفت‌‌وگویی با کامران دانشجو وزیر علوم دولت دهم ترتیب داده و با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

دانشجو در این نشست ضمن تکذیب خرید و توزیع ۱۴۰۰ سکه در دوران مدیریت خود، تأکید کرد که انتهای بحث سکه‌ها هم مانند بورسیه‌هاست و روسیاهی به زغال می‌ماند.

وی تأکید کرد که رفتار قجری، کاخ‌نشینی، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری از هر که سر بزند تناسبی با سیستم کشور ندارد و پرسید آیا بخشیدن  ۱۴ هزار و ۳۰۰ سانتریفیوژ به اجنبی‌ و دشمن قسم‌خورده، بدون اینکه تحریم‌ها لغو شود، نمی‌تواند بیشتر به رفتار قجری باشد؟

آیا بخشیدن غنی‌سازی ۲۰ درصد و تن‌دادن به برخی خواسته‌های ناحق اجنبی و از دست‌دادن بخش عظیمی ازآنچه به قیمت خون شهدایی چون علیمحمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد، احمدی‌روشن و تهرانی‌مقدم برای ایرانی‌ها به‌دست‌آمده بود بدون اینکه تحریم‌ها لغو شود، بیشتر شبیه رفتار قجری نیست؟

متن این گفتگو بدین شرح است:

اخیراً بعدازآنکه شما در مصاحبه‌ای با فارس اعلام کردید حقوق وزرای دولت یازدهم نسبت به دولت دهم ۴۰۰ درصد افزایش داشته است، معاون نهاد ریاست جمهوری در عکس‌العملی گفته بیایید و بگویید با ۱۴۳۰ سکه‌ای که وزارت علوم در طول سه سال از دولت گرفته چه کرده‌اید؟

دانشجو: اول لازم به توضیح است که همان‌طور که از فحوای صحبت‌های اینجانب در مصاحبه‌ای که با شما داشتم معلوم بود بحث من در خصوص حق مدیریت وزرا و مقایسه این حق مدیریت در دولت یازدهم با دولت دهم بود و نه حقوق وزراء، عرض کرده بودم که وزاری دولت دهم چهار میلیون تومان حق مدیریت می‌گرفتند ولی به اعضاء هیأت علمی که مسئولیت وزارت را داشتیم مابه‌التفاوت حقوقمان که از دانشگاه می‌گرفتیم تا سقف چهار میلیون تومان را می‌دادند مثلاً به اینجانب تا ۹ ماه آخر دولت دهم فقط ماهی ۸۰۰ هزار تومان می‌داند.

در ادامه توضیح دادم که آن‌طور که رسانه‌ها و سایت‌ها اعلام کرده بودند حق مدیریت وزرای دولت یازدهم به ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که در مقایسه با چهار میلیونی که دولت دهم می‌داد حق مدیریت در دولت یازدهم حدود ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، وگرنه حقوق که مشخص است از محل مأموریت وزرا که محل اصلی استخدام آن‌هاست داده می‌شود که نمی‌تواند به‌این‌ترتیب افزایش یابد.

درهرصورت منظور من حق مدیریت وزرا بود که به نقل‌قول از رسانه‌ها عرض کردم تا ۱۸ میلیون تومان یا همان ۴۰۰ درصد نسبت به دولت دهم افزایش داشته است.

بحث ۱۴۳۰ سکه چیست؟

دانشجو: بله من هم این مطلب را به نقل از ایشان در رسانه‌ها خواندم. چند موضوع به نظرم می‌رسد که با احترام به ایشان عرض می‌کنم.

خوب بود ایشان در مورد این تعداد سکه‌های ادعایی، می‌فرمودند که اولاً سکه‌ها از کجا خریداری و دریافت شده است و ثانیاً چه کسانی یا چه مجموعه‌هایی آن را دریافت کرده‌اند و ثالثاً در چه سال‌هایی و چه تاریخ‌هایی آن را دریافت کرده‌اند.

چون بنده که نمی‌دانم موضوع چیست ولی در هر صورت این تعداد سکه‌ای که ایشان گفته‌اند نه تنها در طول سه‌سال بلکه در طول چهارسال مسئولیت اینجانب یعنی از نیمه دوم شهریور ۸۸ تا نیمه اول شهریور ۹۲ در ستاد وزارت علوم خریداری نشده است و موضوع کذب محض است.

* انتهای بحث سکه‌ها هم مانند بورسیه‌هاست، روسیاهی به زغال می‌ماند

این را هم اضافه کنم که به نظر اینجانب صرفاً یک عددی را گفتن درست نیست و آخرش می‌شود مثل موضوع بورسیه‌ها و اطلاعات غلطی که در جامعه سم‌پاشی کردند. البته در این مورد هم بالاخره حقیقت مشخص خواهد شد و سیاهی آن برای زغال خواهد ماند.

به فرض اینکه تعداد سکه‌هایی که گفتند البته فقط صرف فرض، درست باشد، هر کس که گرفته یا هر مجموعه یا مجموعه‌هایی که این‌ها را دریافت کرده‌اند باید مشخص شود برای چه منظوری دریافت کرده‌اند. کجا مصرف شده است و چگونه با ذی‌حسابی توانسته‌اند تسویه کنند.

مگر می‌شود اسناد تسویه وجود نداشته باشد و عزیزان دولت یازدهم تابه‌حال چیزی نگفته باشند!؟ اگر غیر از این بود و خلاف یا فسادی وجود داشت تابه‌حال حتماً عزیزان که از هر فرصتی برای سیاه نمایی دولت نهم و دهم استفاده می‌کنند آن را عنوان کرده بودند. در هر صورت باز هم تأکید می‌کنم در ارتباط با اینجانب موضوع کذب محض است.

کاملاً واضح و مشخص است که این مسئول محترم نهاد ریاست جمهوری در عکس‌العمل توأم با عصبانیت و دست‌پاچگی به بحث اینجانب که به نقل از رسانه‌ها در خصوص افزایش ۴۰۰ درصدی حق مدیریت وزرای دولت یازدهم وارد شده است.

اگر سکه‌ای بوده و غیره، چرا در طول دو سال گذشته نگفته بودند. اگر بگویند که نمی‌خواستند دولت قبلی و وزیر علوم دولت قبلی تخریب شود که می‌تواند طنز روز باشد.

یعنی شما از چندوچون این ۱۴۳۰ سکه مطلع نیستید؟

دانشجو: بله منظورم همین است. یعنی صرفاً به فرض صحت مطلب عنوان‌شده، نمی‌دانم این عدد از کجا آمده و اصلاً واقعیت دارد یا چه کسانی یا مجموعه‌هایی آن را به گفته ایشان از دولت دریافت کرده‌اند. همانطور که عرض کردم یک تعداد سکه را به‌صورت مبهم و ناقص اعلام‌کردند، نمی‌تواند جز عکس‌العمل سراسیمه و توأم با عصبانیت از آن مصاحبه اینجانب با فارس چیز دیگری باشد.

برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها هم در همین راستا مطلبی از قول جعفرزاده نماینده مجلس شورای اسلامی آورده بودند بر این مبنی که برخی دولتمردان گذشته رفتار قجری داشته‌اند، نظر شما چیست؟

دانشجو: من تعجب می‌کنم که این عزیز چرا خودش را در بازی وزارت علوم و حرف‌های مبهم مسئولی از نهاد ریاست‌جمهور قرار می‌دهد و بازی این‌ها را می‌خورد. مگر مسئله «بورسیه‌ها و ما ادراک ...» را فراموش کرده‌اند؟

توصیه من این است که تا واقعیت موضوعی مشخص نشده است خصوصاً در مورد وزارت علوم، کسی خودش را بازیچۀ دست این‌ها قرار ندهد.

* علی‌رغم تمام تلاش‌ها نتوانستند خدشه‌ای به پرونده ۸ ساله وزارت علوم وارد کنند

چرا که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون عزیزانمان دنبال سیاه‌نمایی کارهای دولت قبلی و به‌ویژه وزارت علوم آن دوره بوده‌اند که البته با عملکرد هشت‌ساله این وزارت در تمامی زمینه‌ها از تولید علم‏، فناوری، تحقیقات گرفته تا عمرانی و ساخت فضاهای آموزشی، فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی و غیره، علی‌رغم تمام تلاش‌ها و شایعه‌پراکنی‌های غیرمنصفانه‌ای که صورت گرفته، نتوانسته‌اند خدشه‌ای به پرونده روشن و پرافتخار این وزارتخانه در این دورۀ هشت‌ساله وارد کنند.

البته باز هم تلاش خواهند کرد و ما هم انتظار دیگری نداریم، اما شأن نماینده مجلس شورای اسلامی اجّل بر ورود به مباحث مبهم و ناقص و غلط است.

مطمئن باشید در این خصوص هم سرانجامی بهتر از «و ما ادراک بورسیه ...» وجود نخواهد داشت و همان‌طور که عرض کردم سیاهی روی زغال می‌ماند.

بالاخره ایشان در مورد «رفتار قجری» برخی دولتمردان گذشته صحبت کردند و برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها اسم شما را آوردند و گفتند «برخی‌ها مانند قجری‌ها سکه را در سینی در جشن‌ها پخش می‌کردند...».

دانشجو: در مورد سکه‌ها که عرض کردم کذب است. اما در مورد «رفتار قجری» باید عرض کنم که من هم آن را خواندم و علی‌رغم میل باطنی شاید بد نباشد به چند مورد اشاره و چند سؤال را نیز مطرح کنم.

اولاً چرا ایشان گفته اینجانب به نقل از رسانه‌ها در مورد افزایش ۴۰۰ درصدی حق مدیریت وزاری دولت یازدهم نسبت به دولت دهم آن‌قدر عصبانیت ایجاد کرده است که برخی چنین بی‌محابا همه را متهم می‌کنند؟ بالاخره یا حق مدیریت به ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده یا نکرده است. این را می‌توان از اسناد مربوط به پرداختی‌های نهاد ریاست جمهوری به وزرا و معاونین رئیس جمهور در هر دو دولت استخراج کرد و به حقیقت موضوع رسید.

این موضوع که رسانه‌ها نقل کردند یا صحت دارد یا ندارد که اگر صحت ندارد قاعدتاً باید همان موقع که از سوی رسانه‌ها اعلام شده بود ایشان و امثالهم واکنش نشان می‌دادند. نه حالا که اینجانب آن را با حق مدیریت وزرای دولت نهم و دهم مقایسه کرده‌ام و افزایش حدود ۴۰۰ درصدی را با یک حساب سرانگشتی عنوان کرده‌ام.

آقای جعفرزاده نماینده مردم شریف، مسلمان، غیور و ولایتمدار رشت هستند و احترام به ایشان یک وظیفه است و نگرانی از «رفتار قجری» دولتمردان هم بسیار مسئولانه و ارزشمند و قابل‌احترام است اما آیا اگر افزایش ۴۰۰ درصدی حق مدیریت وزرا حقیقت داشته باشد، این کار بیشتر به رفتار قجری شباهت ندارد؟

آیا سرمایه‌های ۱۰۰۰ میلیارد تومانی، ۴۰۰ میلیاردی و ۲۰۰ میلیارد تومانی برخی از دولتمردان دولت یازدهم که رسانه‌ها نوشتند ـ اگر حقیقت داشته باشد ـ نشانی از رفتار قجری ندارد؟

آیا در حق مدیریت حدود ۴۰ میلیون تومانی یک مدیر ردۀ سه دولتی برای دو ماه کار هیچ نشانی از رفتار قجری مشاهده نمی‌شود؟ و بذل و بخشش دوران قاجار را به یاد نمی‌آورد؟

آیا در اینکه افرادی خود را ژنرال بدانند و دیگران را سرباز وظیفه، آمریکا را کدخدا بنامند که به تبع آن بقیه کشورها رعیت محسوب شوند، منتقدان را با عصبانیت بی‌سواد خطاب و بورسیه‌های متعهد و فرهیخته را با کنایه تمسخر کنند، هیچ شباهتی به رفتار قجری دیده نمی‌شود؟

آیا در ظلم مستمری که در دو سال گذشته به بورسیه‌ها و خانواده‌های مظلومشان شده است و مختل‌کردن آرامش زندگی هزاران نفر و از آن بدتر حالا که حقایق برهمگان روشن شده است باز هم اصرار بر حرف باطل قبلی به‌جای عذرخواهی و دلجویی از آن‌ها، نمی‌توان رفتار قجری مشاهده کرد؟

آیا در هزینه‌کردن میلیاردها تومان برای استخر شنا و دکوراسیون و مبلمان دفتر کار و کاخ‌نشینی به بهانه‌های متفاوت و اشرافی‌گری علنی برخی از خواص و... نمی‌توان هیچ رگه‌ای از رفتار قجری مشاهده کرد؟ آیا در آن زمان تحریم‌های ظالمانه که نماینده محترم به آن اشاره کرده‌اند وجود نداشت و اقتصاد مقاومتی سیاست اداره کشور نبود؟

اگر ۱۴۳۰ سکه که با فرض صحت می‌شود قدری بیش از یک میلیارد تومان دغدغه تحریم‌های ظالمانه و اقتصاد مقاومتی و شرایط سخت اقتصادی کشور را در افرادی به جوش می‌آورد قاعدتاً این‌گونه ولخرجی‌ها که باید دل این عزیزان را بیشتر به درد می‌آورد.

آیا کار گذاشتن دو دستگاه کولر گازی در جایگاه ساخته‌شده موقتی برای اینکه سخنران محترم و نزدیکان چنددقیقه‌ای که آنجا هستند، هوای گرم آزارشان ندهد انسان را به یاد رفتار قجری نمی‌اندازد؟

اگر به قول جنابعالی ۱۴۳۰ سکۀ طلا را در سینی ریختند و در جشن‌ها و مجالس بین ایرانی‌ها پخش‌کردند و بخشیدن آن به هموطنان صحت داشته باشد که البته حتماً رفتار نادرستی است، رفتاری قجری است، آیا بخشیدن  ۱۴ هزار و ۳۰۰ سانتریفیوژ به اجنبی‌ها و خصوصاً دشمن قسم‌خورده ایرانی‌ها، بدون اینکه تحریم‌ها لغو شود، نمی‌تواند بیشتر شبیه رفتار قجری باشد؟

آیا بخشیدن غنی‌سازی ۲۰ درصد و تن‌دادن به برخی خواسته‌های ناحق اجنبی و از دست‌دادن بخش عظیمی ازآنچه به قیمت خون شهدایی چون علیمحمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد، احمدی‌روشن و تهرانی‌مقدم برای ایرانی‌ها به‌دست‌آمده بود بدون اینکه تحریم‌ها لغو شود، بیشتر شبیه رفتار قجری نیست؟

چرا این رفتارها کسی را به یاد  رفتار قجری نمی‌اندازد؟

* رفتار قجری، کاخ‌نشینی، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری از هر که سر بزند تناسبی با سیستم کشور ندارد

درهرصورت رفتار قجری، کاخ‌نشینی، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری از هر که سر بزند تناسبی با سیستم کشور ما ندارد. اما نمی‌شود «نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» بود. رفتار قجری چه از وزرای دولت نهم و دهم که تمام سرمایه‌های آن‌ها روی هم و سرجمع شاید به‌اندازه سرمایه یکی از دولتمردان دولت یازدهم هم نباشد اگر سر بزند و چه از دولتمردان دولت یازدهم و چه از دولتمردان دولت‌های نهم به قبل، هیچ‌کدام با منش نظام و انقلاب اسلامی همخوانی ندارد.

کاخ‌نشینی، تجمل‌گرایی، اشرافی‌گری و وادادگی در مقابل دشمن یادآور رفتار قجری است و با گفتمان امام و رهبری هیچ‌ سنخیتی ندارد. حالا از هر دولتی یا هر دولتمردی سر بزند فرق نمی‌کند.

آقای جعفرزاده گفته بودند «... ممکن است مدعی شوند که این سکه‌ها را برای اهدا به ایثارگران خریداری کرده‌اند».

دانشجو: همان‌طور که عرض کردم موضوع خریداری ۱۴۳۰ سکه در ارتباط با به اینجانب که از اصل کذب است، اما ساحت ایثارگران ازاین‌گونه مباحث مبرّا است.

ایثارگران و جانبازان، که آقای جعفرزاده هم یکی از همین عزیزان است آن‌قدر نگاهشان و مناعت تبعشان بالاست که در قبال معامله‌ای که با خداوند متعال کرده‌اند نه از وزارت علوم و نه از هیچ وزارتخانه دیگر یا مسئولی چنین انتظاری ندارند.

این وصله‌ها به تن پاک زخم‌خورده این عزیزان ولایتمدار جور در نمی‌آید و حتی صحبت‌کردن در این مورد را هم اهانت تلقی می‌کنند. پس بهتر است چنین حرف‌هایی زده نشود.

جعفرزاده گفته‌ که «... چنین تخلفاتی در قالب تحقیق و تفحص در قوه مقننه پیگری می‌شود».

دانشجو: این عزیز که قبل از تحقیق و تفحص و به‌صرف یک اطلاعات مبهم و خام، بدون هیچ‌گونه بررسی هم داستان شده‌اند و متهم کرده‌اند، هم قاضی و حکم صادر کرده‌اند. درهرصورت اگر جلوگیری از تخلف و فساد مدّنظر باشد راه آن یا همان تحقیق و تفحص است یا ارائه مدارک و مستندات به قوۀ قضائیه، نه جاروجنجال به راه انداختن و موضوع را رسانه‌ای کردن، بعد هم متهم‌کردن و حکم قجری‌بودن افراد را صادر کردن.

این کارها بیشتر شبیه دست‌پاچه‌شدن و سراسیمگی است، بیشتر شبیه همان سیاست دو سال گذشته دولت یازدهم و افراد و رسانه‌های همسو با اصلاح‌طلبان، یعنی سیاست سیاه‌نمایی دولت نهم و دهم است.

* می‌خواهند اذهان عمومی را از مسائل اساسی منحرف کنند

بیشتر شبیه این است که برخی می‌خواهند اذهان مردم از موضوع یا موضوعاتی مثل اشتغال و قول‌هایی که داده شده بود، مسائل معیشتی و از کار افتادن بیش از پنجاه درصد از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط که حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباحی مقدم فرمودند، گرانی اقلام مورد نیاز و ضروری مردم و نیز مسائلی مانند زمزمه‌های چرا می‌گویید مرگ بر آمریکا، نفوذ فرهنگ غرب و ناهنجاری‌های فرهنگی ایجادشده در جامعه، افت رشد علمی کشور و مسائل مهم دیگر پرت شود و فقط سرگرم موضوعات و مسائل مبهمی مثل بورسیه‌ها، تورم نقطه به نقطه، مشکلات مسکن مهر یا کلی‌گویی‌های مبهم و غیرملموس دیگر باشند.

گویا سیاست این است که همه‌چیز را در دولت نهم و دهم سیاه جلوه دهند تا دیگر کسی جز افراد درون دایرۀ مدّنظر خودشان جرأت نکند حرفی بزند یا به صحنه ورود پیدا کند. اما این یک خیال خام است.

افراد خارج از دایرۀ مدّنظر اصلاح‌طلبان، هم در صحنه خواهند بود، هم حرف حق را می‌زنند و هم انتقاد منطقی می‌کنند. دغدغه دین و دین‌مداری را پیگیری می‌کنند و گفتمان امام، انقلاب و رهبری را دنبال خواهند کرد و هر کجا انحرافی ببینند تمام‌قد جلوی آن خواهند ایستاد، حالا هر انگی که می‌خواهند، بزنند.

* طی دو سال گذشته مثل شاگرد تنبل‌ها به جای نشان دادن کارنامه خود، کارنامه دیگران را خط خطی کردند

دو سالِ گذشته که این‌طوری گذشت، هر چه توانستند سیاه‌نمایی کردند و به‌جای نشان‌دادن کارنامه خودشان کارنامه دیگران را مثل شاگرد تنبل‌ها خط‌خطی کردند و هر انگی را زدند، دو سال بعد هم خواهد گذشت ولی مردم ما واکسینه می‌شوند، آبدیده می‌شوند و خط امام با همان شاخص‌هایی که حضرت آقا فرمودند ادامه خواهد یافت و آینده از آنِ مستضعفان و مردمی خواهد بود که تا پای جان جلوی شیطان بزرگ استقامت می‌کنند و اجازه نخواهند داد استکبارستیزی نظام حالا به هر بهانه‌ای و با هر ادبیاتی از آن گرفته شود. چرا که، موتور پویایی نظام را همین حفظ استکبارستیزی و «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوت» بودن جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.

* مردم مشخص می‌کنند که چه افرادی لیاقت به‌دست گرفتن امور اجرایی و شرف خدمتگزاری دارند

گفته‌اند «باید با آن‌ها برخورد شود تا هوس بازگشت به حکومت را نداشته باشند...».

دانشجو: البته طرف فاز انتهایی عرایض اینجانب ایشان که از جانبازان عزیز ایران اسلامی هستند نبود. درهرصورت ما که مثل برخی‌ها سودای حکومت را در سر نداریم اما ملت ایران رفتار قجری، اشرافی‌گری، کاخ‌نشینی و وادادگی در مقابل اجنبی، تکبر و غرور و تشنه قدرت‌بودن را از بالای دست گرفتن شعارهای انقلاب و از جنس خودشان بودن، عزت و ایستادگی و ثبات‌قدم داشتن و خدمتگزاری و شیفته خدمت بودن را تشخیص می‌دهند و همین ملت سرافراز است که انتخاب خواهد کرد که چه افرادی در شأن مجلس شورای اسلامی نظام جمهوری اسلامی خواهند بود و کدامین افراد لیاقت به‌دست گرفتن امور اجرایی و شرف خدمتگزاری به این ملت غیور، عزتمند و استکبارستیز را بعد از دو سال آینده خواهند داشت.

نظر شما