شناسهٔ خبر: 108879 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نامه

کمپین نخریدن خودرو به دنبال کاهش قیمت است یا افزایش کیفیت؟

خودرو43 اگرچه خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند و معتقدند راه اندازی کمپین نخریدن خودرو تاثیری بر بازار نداشته اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از کاهش ۱۵ درصدی شماره‌گذاری خودروهای صفر در پنج ماهه امسال خبر داده است.

به گزارش «نماینده»، طی یک ماه گذشته کمپین نخریدن خودروهای صفر به موضوع اصلی صنعت کشور تبدیل شده و این موضوع با واکنش های فراوانی از سوی مسئولان، کارشناسان و نمایندگان مجلس همراه بوده است.

این کمپین در شرایطی راه اندازی شده است که مردم معتقدند قیمت خودروهای داخلی بسیار بالا است و این در شرایطی است که کیفیت این خودروها در سال های اخیر افت کرده است و تناسبی میان این دو موضوع وجود ندارد.

اما در سال های اخیر یکی از دلایلی که قیمت خودرو را افزایش داد افزایش هزینه های تولید به واسطه افزایش قیمت دلار بود. در سال ۱۳۹۱ قیمت دلار از هزار تومان به ۳ هزار تومان رسید و همین موضوع باعث شد قیمت خودرو نیز افزایش یابد. هم اکنون نیز خودروسازان معتقدند قیمت دلار ۳۴۰۰ تومان است و در این شرایط هزینه های تولید خودرو روند افزایشی داشته و نمی توان قیمت خودرو را کاهش داد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در همین رابطه از درخواست ادامه‌دار خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو خبر داده است. احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه شورای رقابت خودروسازان را برای افزایش قیمت خودرو معطل گذاشته است، اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی از ابتدای سال درخواست خود را برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت فرستاده‌اند و راه‌اندازی کمپین و جوهایی که در رسانه‌ها به وجود آمده نمی‌تواند تاثیری در خواسته به حق تولیدکنندگان برای افزایش قیمت داشته باشد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو گفت: پنج ماه از ارائه مدارک و مستندات افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت می‌گذرد و هنوز تکلیف قیمت‌ها مشخص نشده است در حالی که طولانی شدن این فرآیند هر روز تولید و بازار را با آسیب‌های جدیدی مواجه می‌کند.

او با بیان اینکه خودروسازان پیگیر افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت هستند، گفت: با توجه به اینکه قیمت اغلب مواد مصرفی و صنایع وابسته خودرو افزایش پیدا کرده، هیچ توجیهی برای ثبات قیمت خودرو منطقی نیست. بارها درخواست خود را مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو به رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مطرح کرده‌ایم اما با چنین تعللی مواجه شده‌ایم.

نعمت‌بخش با بیان اینکه کمپین علیه خودروسازان اثر آنچنانی در فروش خودرو نداشته است، گفت: باید این را در نظر گرفت که اگر در شرایط فعلی تولیدات خودروسازان کیفیت لازم را ندارند این به بحث تحریم‌ها برمی‌گردد که دست‌مان به قطعات فرانسوی یا دیگر کشورهای اروپایی نمی‌رسید و به ناچار از طریق کشور ثالث خریداری می‌کردیم.

نعمت‌بخش افزود: افزایش بیش از ۱۰ درصدی نرخ ارز نسبت به سال گذشته هزینه نهایی تولید داخلی خودرو را بالا برده و از آنجایی که یکی از مواد اولیه مورد نیاز خودرو ورق‌های فولادی و فولادهای آلیاژی است، وزارت صنعت، معدن وتجارت در راستای حمایت از صنعت فولاد کشور تعرفه وارداتی این فلزات را از ۴ و ۶ درصد به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسانده است، از سوی دیگر قیمت فولادهای آلیاژی تولید داخل هم افزایش یافته است و موازات با آن با سیاستگذاری دولت قیمت حامل‌های انرژی و حقوق و دستمزد کارگر هم بالا رفته است. به همین دلیل خودروسازان برای ایجاد کیفیت در محصولات‌شان چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند.

اگرچه خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند و معتقدند راه اندازی کمپین نخریدن خودرو تاثیری بر بازار نداشته اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از کاهش ۱۵ درصدی شماره‌گذاری خودروهای صفر در پنج ماهه امسال خبر داده است.

سردار تقی مهری در جلسه کمیته هماهنگی طرح‌های ویژه ترافیکی که در مقر مرکزی ستاد پلیس راهور برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره نتایج کمپین خرید خودرو صفر ممنوع و تاثیر آن بر شماره‌گذاری خودروهای داخلی، خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهایی که پلیس دارد در پنج ماهه امسال شماره گذاری خودروی نوشماره کاهشی ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و در حوزه نقل و انتقالات نیز کاهشی ۹.۷ درصدی نسبت به پارسال داشتیم.

در این شرایط باید به این موضوع توجه کرد که کاهش قیمت خودرو مستلزم کاهش هزینه های تولید است و با توجه به قیمت ارز چنین موضوعی در شرایط کنونی امکان پذیر نیست. اما موضوعی که باید بیش از کاهش قیمت خودرو به آن توجه کرد افزایش کیفیت خودروهای داخلی است که همواره باانتقادهای فراوانی همراه بوده است.

در همین رابطه آمارهای رسمی نشان می دهد کیفیت شش خودروی لیفان X۶۰، ام‌وی‌ام ۱۱۰، پژو ۲۰۶، رانا، سایپا ۱۳۱ پارس خودرو و پارس تندر تولیدی در مرداد ماه امسال کاهش یافته است.

اما در رابطه با کیفیت پایین خودرو نیز مسئولان خودروسازی کشور وعده داده اند که طرح های ویژه ای را برای این موضوع در دستور کار قرار داده اند. مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مشتریان بابت کیفیت پایین محصولات این شرکت عذرخواهی کرده است.

وی با اشاره به برنامه های جامع سایپا برای ارتقا کیفیت محصولات این شرکت گفت: برنامه های ویژه ای برای ارتقا کیفیت در حوزه تولید و خدمات پس از فروش خودروهای خود داریم.

جمالی همچنین از تولید محصولات با کیفیت در گروه سایپا خبرداد و گفت: تلاش شده تا با تولید محصولات با کیفیت در رنج های مختلف قیمت، مشتریان محترم شرکت را از محصولاتمان راضی کنیم.

در این شرایط که کمپین نخرین خودروی صفر واکنش های فراوانی را به همراه داشته است باید دید سرانجام وضعیت صنعت خودروسازی کشور تغییر مسیر خواهد داد و یا اینکه در مسیر گذشته گام بر می دارد.

نظر شما