شناسهٔ خبر: 108838 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اقدام قانونی برای عرضه اجباری خانه‌های خالی به بازار

مسکن43 رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که باید فروشندگان مسکن را مجبور به عرضه ملک در بازار کرد، گفت: سازمان نظام مهندسی هنوز شناسنامه فنی ساختمان را به‌عنوان زیرساخت اساسی اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان اجرایی نکرده است.

به گزارش «نماینده»، حسام عقبایی اظهار کرد: حدود ۳۰۰ هزار خانه خالی در تهران داریم که با ورود به بازار به افزایش عرضه و تقاضا کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: معتقدم با رویکرد تعزیراتی و جریمه‌ای خیلی نمی‌توانیم در اقتصاد موفق باشیم، اقتصاد نیازمند نظارت است و همه جای دنیا تحت کنترل است. اما باید فرصت سرمایه‌گذاری و ایجاد رقابت برای افزایش تولید را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که عرضه کننده مجبور به فروش شود و این را هم باید از طریق رقابت و افزایش تولید انجام دهیم و احتکار خانه برای محتکران توجیه نداشته باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه با بیان این‌که قانون پیش‌فروش ساختمان ایرادات زیادی دارد، افزود: ایرادات فراوانی به این قانون وارد است و به همین دلیل مردم نمی‌توانند در دفترخانه‌ها آنرا اجرا کنند.

عقبایی با تاکید بر این‌که عملا امکان اجرایی شدن قانون پیش‌فروش مسکن وجود ندارد، اظهار کرد: زیرساخت‌های اجرای این قانون مهیا نیست، چون اولین بحثی که در پیش‌فروش ساختمان وجود دارد شناسنامه فنی واحد است.

وی با بیان این‌که سازمان نظام مهندسی هنوز آنرا  تعریف نکرده است، تاکید کرد:شناسنامه فنی ساختمان را ۹۵ درصد از املاک کشور ندارند، شناسنامه فنی ساختمان برای واحدهای بالای ۲۰۰۰ متر است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش‌تر با بیان این‌که  تا پایان سال قطعا سونامی قیمت مسکن نداریم به تسنیم گفته بود: پیش‌بینی می‌کنیم بازار مسکن در سال ۹۴ وضعیتی رو به رشد را خواهد داشت. هنوز توقع نداریم که به رونق به بازار مسکن رسیده‌ایم اما امید داریم این اتفاق روی دهد.

وی با اشاره به این‌که در مجموع دولت برای سال ۹۴ برنامه محرکه‌ی اقتصادی خاصی که بتواند یک شوک نه در حوزه قیمت بلکه در حوزه افزایش معاملات را به وجود آورد، ندارد افزود:‌ از این رو پیش‌بینی ما این است که در هفت ماهه باقیمانده سال مردم در خصوص سرمایه‌گذاری در مسکن یا انجام معاملات به دلیل بحث توافق انتظار می‌کشیدند تا ببینند بازار چه می‌شود، بخشی از این منتظران در حوزه اقتصاد مسکن قاعدتا به بازار مسکن ورود پیدا می‌کنند.

نظر شما