شناسهٔ خبر: 108641 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

قانون تعیین تکلیف وضعیت حق‌التدریس‌ها، محدودیت جغرافیایی ندارد

حجت اله درویش پور 4 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وضعیت حق‌التدریس‌های تهران باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: بی‌شک در برخی از درس‌ها یا مقاطع در تهران کمبود معلم وجود دارد و اتفاقی غیر از این، بعید به نظر می‌رسد.

به گزارش «نماینده» حجت الله درویش‌پور درباره وضعیت معلم‌های حق‌التدریس آموزش و پرورش تهران، گفت: معلمان رسمی در اولویت‌ تدریس در آموزش و پرورش محسوب می‌شوند اما اگر کمبود نیرو وجود داشت باید حتمااز حضور معلمان حق‌التدریس بهره برد، البته بعید است تمام واحدها و پایه‌های درسی مدارس شهر تهران با حضور نیروهای رسمی اشباع شده باشند و دیگر نیازی به حضور نیروهای حق‌التدریس نباشد.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی با تاکید دوباره مبنی بر اینکه بعید است شهر تهران ظرفیت اضافه تدریس نداشته باشد، افزود: قانونی که چندی پیش در مجلس تصویب شد شامل حق‌التدریس‌ها می‌شود اما این قانون منوط بر نبود نیروی رسمی و نیروی رسمی مازاد در استان‌ها است به این معنا که در صورت نبود معلم رسمی باید مازاد تدریس‌ها به معلم‌های حق‌التدریس داده شود، درواقع هدف مجلس ساماندهی نیروهای قراردادی، ساعتی و استخدام‌‌نشده بود.

وی با بیان اینکه وضعیت حق‌التدریس‌های تهران باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: احتمالا باید در برخی از درس‌ها و پایه‌های تحصیلی کمبود معلم وجود داشته باشد در غیر این صورت می‌توان از این دست معلمان در شهرهای نزدیک تهران استفاده کرد، هر چند به نظر می‌آید اگر آموزش و پرورش کلان شهر تهران مدیریت مدون و جامع‌تری را اعمال کند این مشکل حل خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه نحوه استخدام و تبدیل وضعیت هر کدام از نیروهای آموزش و پرورش حکایت خود را دارد، افزود:‌ استخدام و جذب معلمان حق‌التدریسی، مربیان نهضت سوادآموزی، معلمان شرکتی، مربیان پیش‌دبستانی، سرایداران مدارس، نیروهای خدماتی و... با یکدیگر متفاوت است اما دولت‌ها با مقوله استخدام برخورد سلیقه‌ای می‌کنند و نوع از برخورد در دولت‌های مختلف مشاهده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، چند روز پیش اعلام کرد؛ مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در بکارگیری مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی در آموزش و پرورش به صورت حق‌التدریس مشمول شهر تهران نمی‌شود و این نیروها به صورت حق‌التدریس در آموزش و پرورش فعالیت نخواهند کرد.

نظر شما