شناسهٔ خبر: 108593 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

روایت وزیرکار از تعطیلی ۹۴ هزار تعاونی

وزیر کار با اشاره به اینکه معضل بیکاری می‌تواند منجر به گسترش آسیب‌های اجتماعی شود، گفت: از ۱۹۴۶۰۹ تعاونی ثبت شده، ۱۰۰۵۵۷ شرکت در حال فعالیت است.

به گزارش «نماینده»، علی ربیعی با بیان اینکه امروز تعاونی شیوه‌ای اقتصادی، اخلاقی و انسانی برای رشد اقتصادی، تولید اشتغال و توسعه اجتماعی است گفت: ایران امروز همزمان به هر سه مقوله نیاز دارد چرا که در شرایط کنونی معضل بیکاری، می‌تواندآسیب‌های اجتماعی را گسترش دهد. به اعتقاد کارشناسان شیوه تعاونی، با توجه به اصول و ارزش‌های آن، تأثیر جدی بر روند توسعه اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی جامعه دارد.

وزیر کار اظهارداشت: مشارکت به عنوان خصیصه ذاتی تعاون موجب تقویت احساس تعلق اجتماعی و تحقق سطح بالاتری از تعامل می شود که با تکیه بر قابلیت های انسانی به عنوان شیوه ای  اقتصادی - اجتماعی می تواند نقشی موثر در روند فقرزدایی داشته باشد.

ربیعی ادامه داد: اگرچه تعاون در ایران، همواره با بدبینی نگریسته شده و حتی برخی بر این باورند که این ابداعی ایرانی است که در قانون اساسی گنجانده شده و در نظام‌های اقتصادی موفق دنیا جایگاهی ندارد، اما کنکاشی در نظام اقتصادی دنیا نشان از کاربرد و اهمیت تعاونی در جهان و اینکه این شیوه تا چه حد در دنیای توسعه‌ یافته جا افتاده است دارد و تعاونی‌ها سهم قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد کشورها دارند.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، تعداد کل تعاونی‌های به ثبت رسیده کشور تا پایان سال گذشته، ۱۹۴۶۰۹ واحد بوده که از این تعداد، ۱۰۰۵۵۷ تعاونی در حال فعالیت هستند که اگر این آمار را با آمار آمریکا و فرانسه مقایسه کنیم، می‌بینیم که حتی تعداد تعاونی‌های فعال کشور ۳ برابر آمریکا و ۵ برابر تعداد تعاونی‌ها در فرانسه است.

وزیر کار خاطرنشان کرد: بنابراین آنچه بدان نیازمندیم نه فقط افزایش کمی تعداد تعاونی‌ها، بلکه تقویت کیفی و بالا بردن عملکرد آنهاست. مسئله ما افزایش دادن تعداد تعاونی‌ها نیست، بلکه بهبود و ارتقای عملکرد و کارایی آنها است.

ربیعی تاکید کرد: برخی معتقدند نوع تصمیم‌گیری یا قوانین تعاونی‌ها مانع پیش‌روی فعالیت آنهاست اما می‌بینیم که هر کجا فضای کسب و کار خوب بوده تعاونی‌ها در کنار سایر بخش‌ها رشد کرده‌اند و حتی در کشور آمریکا سهم تعاونی ها به حدود ۴ درصد اقتصاد رسیده و تا حدود ۱۵ درصد سهم اقتصاد کشورها نیز پیش رفته‌اند؛ بنابراین نیاز به تغییر نگرش در زمینه رویکرد به تعاونی‌ها در ایران کاملا احساس می‌شود.

به گفته وی، از سوی دیگر با اجرا کردن قوانین و ارتقای توان سازمانی و مدیریتی تعاونی‌ها، می‌توان انتظار بیشتری از این بخش در ساختار کلی اقتصاد ایران داشت. به هرحال تعاونی‌ها طبق اصول و ارزش‌هایی که دارند و با توجه به تجربه موفقی که از آنها در دنیا وجود دارد، می‌توانند به صورت بنگاه‌های خُرد و متوسط که اقتصاد مقاومتی هم بر آنها تأکید می‌کند در خدمت توسعه اشتغال قرار گیرند.

وزیر کار اظهارداشت: همچنین ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط و همچنین ارتقای شاخص‌های اجتماعی، دو محور عمده‌ای هستند که هم در ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آمده و هم دو ویژگی مهم اقتصاد تعاونی هستند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در تبیین اصول حاکم بر تدوین برنامه ششم توسعه، توجه به علم و فناوری را مستقیما بیان می‌کنند و تجربه دنیا هم نشان می‌دهد، می‌توان تعاونی‌های دانش‌بنیان را گسترش داد و اینها نقش مهمی در تبدیل تولید علم به تولید قدرت و ثروت ایفا خواهند کرد.

ربیعی تصریح کرد: از سوی دیگر، اعتدال در اقتصاد می‌تواند به معنی توازن بین نقش مردم و دولت در اقتصاد باشد. از این منظر، اقتصاد تعاونی می‌تواند نقطه تعادلی بین اقتصاد دولتی، بخش خصوصی و اقتصاد مبتنی بر مشارکت مردم باشد. در واقع تعاونی‌ها نوعی از فعالیت اقتصادی هستند که مشارکت انسانی بیشتری را بسیج کرده و رشد می‌دهند و از مشکلات دیگر بخش‌های اقتصادی که موجب گسترش بیکاری و بی‌عدالتی می‌شود کمتر آسیب می‌بیند.

وی افزود: از همان ابتدای پذیرش مسئولیت در این وزارت، یکی از اندیشه‌هایی که ذهن مرا مشغول کرد چگونگی جایگاه ۳ حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود؛ اما با تأملی دقیق، به این مهم رسیدم که برای پیشبرد جامعه، راهی جز این نیست که ما ایرانیان، با تعاون و همدلی در کنار هم قرار گرفته و با تعریف اهداف مشترک، کارهای بزرگ به انجام رسانیم تا در مبارزه با فقر و نابرابری و ایجاد رفاه اجتماعی به جایگاه مناسب و در خور ‌شأن برسیم.

وزیر کار گفت: در اقتصاد کوچک شده به همراه رکود عمیق و تورم بالا در سال های گذشته و همچنین وجود نداشتن تشکل‌های قوی و نبود باور مناسب، موجب ضعف حوزه تعاون شده بود اما من بر این باورم که مسئله تعاون با مشارکت و همدلی نه تنها راهکاری برای جان بخشیدن به تعاون به عنوان یک بخش اقتصادی بلکه داروی نجات بخش مسائل جامعه ایران امروز است.

نظر شما