شناسهٔ خبر: 108495 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفتگو با «نماینده»:

بیش از ۶ ماه است که جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل نشده/قرار دادن دارایی های سایبری بر روی اینترنت، اشتباه است

تقی پور/2 رضا تقی پور در گفتگو با «نماینده» تصریح کرد: اکثریت اعضای حقیقی، حضوری موثر و فعال در کمیسیون های مختلف داشته و در قالب طرح برای کمیسیون ها پیشنهادات خود را ارئه کرده اند منتهی نتیجه ای که باید، حاصل نشد. زیرا جلسات شورای عالی تشکیل نشده است. در حال حاضر بیش از ۶ ماه است که این شورا تشکیل جلسه نداده است

رضا تقی پور، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، در گفتگو با «نماینده» خاطر نشان کرد: اهمیت فضای مجازی و ضرورت مدیریت یکپارچه این فضا با توجه به تغییر و تحولاتی که در این زمینه صورت می گیرد و اثرگذاری آن بر همه عرصه ها، همانگونه که در حکم مقام معظم رهبری هم آمده ایجاب می کند نهادی واحد و مرجعی در سطح ملی کار سیاستگذاری در این خصوص را انجام دهد و نظارت بر این تصمیمات کلان را بر عهده داشته باشد. از این رو با تدبیر مقام معظم رهبری این شورا در اسفندماه سال ۹۰ آغاز به کار کرد ولی متأسفانه به دلیل مسائل و مشکلاتی که بعضا در ارتباط با دولت ها پیش آمده، پیشرفت کار در حد انتظار و توقعی که از این شورای عالی می رفت، نبود. به همین دلیل مقام معظم رهبری در حکم جدیدشان بر وظایف شورا تأکید فرمودند.

**وجود شوراهای پراکنده و متفرق نمی تواند ضرورت مدیریت یکپارچه را تأمین کند

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به بند اول حکم جدید مقام معظم رهبری مبنی بر انحلال شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: این پیشنهاد قبلا هم در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده بود ولی به دلایلی به آن پرداخته نشد! حتی مجلس شورای اسلامی هم پیشنهادات مشابهی در خصوص انحلال برخی شوراهای موازی داده بودند ولی ترتیب اثر داده نشد. بهر صورت یک ضرورت است که برای یک موضوع واحد با ابعاد مشخص، باید مدیریتی یکپارچه اعمال کنیم. به طور طبیعی وجود شوراهای پراکنده و متفرق نمی تواند این یکپارچگی را تأمین کند.

وی در ادامه افزود: همانگونه که در محورهای ده گانه مورد تأیید مقام معظم رهبری هم ملاحظه می کنید، از دغدغه های اصلی ایشان سبک زندگی است و تأثیری که فضای مجازی بر سبک زندگی میگذارد. اینکه ما این مسائل را مانند گذشته -که تفرق و مدیریت های چندگانه آزمون خود را پس داده- هر بخش از کار را به کسی بسپاریم و بعد اینها نتوانند با هم هماهنگ باشند، نتیجه ای حاصل نخواهد شد. بر همین اساس باید به همه مسائل مرتبط با یکدیگر و مربوط به سالم سازی، امنیت و حتی اقتصاد در شورای عالی فضای مجازی پرداخت.

تقی پور همچنین تأکید کرد: امیدواریم با حکم جدید رهبری این اختلاف سلیقه ها کنار برود و با انحلال شوراهای موازی بتوانیم همه نیروهایمان را در این شورای عالی و واحد متمرکز کنیم و این شورای عالی را تقویت کنیم.

**بیش از ۶ ماه است که جلسات شورای عالی فضای مجازی تشکیل نشده است

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ضمن اشاره به عملکرد شورای عالی فضای مجازی در دور قبل (اسفند ۹۰ تا کنون) تصریح کرد: قطعاً اعضای شورای عالی فضای مجازی در دور قبل دست روی دست نگذاشتند. اکثریت اعضای حقیقی، حضوری موثر و فعال در کمیسیون های مختلف داشته و در قالب طرح برای کمیسیون ها پیشنهادات خود را ارئه کرده اند منتهی نتیجه ای که باید، حاصل نشد. زیرا جلسات شورای عالی تشکیل نشده است. در حال حاضر بیش از ۶ ماه است که این شورا تشکیل جلسه نداده است. در این حالت به طور طبیعی مصوبات کمیسیون ها و طرح هایی که باید به صحن علنی شورای عالی فضای مجازی می آمد متوقف شده است. فکر میکنم بیش از ۳۰ طرح، لایحه و پیشنهاد داریم که در انتظار تشکیل جلسه این شورای عالی است.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات هم در پیوست حکم قبلی وجود داشته و هم اینکه یکی از مطالبات جدی و کلیدی  اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی است. منتهی پیشرفت کار متاسفانه در حد انتظار نبوده است. بر این مبنا رهبری بار دیگر در حکمشان به تسریع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تأکید داشتند.

وی همچنین تأکید کرد: نظر کارشناسی ما هم همین است. شبکه ملی اطلاعات کلید بسیاری از مشکلاتی است که در حال حاضر در این فضا با آن رو به رو هستیم. تا نتوانیم این شبکه را راه اندازی کنیم، هم در بُعد امنیت و هم از جهت صرفه اقتصادی و ارزان شدن پهنای باند و همچنین افزایش پهنای باند، نمی توانیم گامی بر داریم. متأسفانه برخی این اعتقاد را ندارند و این خوداتکایی را باور ندارند.

**قرار دادن دارایی های سایبری بر روی اینترنت، اشتباه است/ متأسفانه برخی مسئولین متوجه این اشتباه نیستند

تقی پور با تأکید بر اینکه «به هیچ وجه اینگونه نیست که ما اگر شبکه ملی اطلاعات را پیاده کردیم دیگر نیازی به دسترسی اینترنت نداشته باشیم» و در این خصوص تصریح کرد: اصل اینست که زیرساخت شبکه اطلاعاتی داخل کشور، شبکه ملی اطلاعات باشد تا بتوانیم از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی هموطنانمان محافظ کنیم و آن جاهایی که نیاز است ورودی از اینترنت داشته باشیم هم به طور طبیعی دسترسی ممکن خواهد بود ولی اینکه اساساً دارایی های سایبریمان را بر روی اینترنت قرار دهیم، اشتباه است که متأسفانه برخی از مسئولین متوجه این اشتباه نیستند ما هم صدایمان تا الان خیلی به جایی نرسیده است.   

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در نهایت ضمن ابراز امیدواری از اینکه بتوانند در ۴ سال آینده مأموریتهایی که معظم له تعیین فرمودند را پیش ببرند، گفت: امروز واقعا یک نیاز جدی در این زمینه احساس می شود. درست است که این فضا مجازی و سایبری نامیده می شود ولی یک فضای واقعی است و تأثیرگذاری آن در همه عرصه ها بیشتر از سایر علوم و فنون است بنابراین ایجاب می کند که بتوانیم با همکاری دولت و همه دست اندرکاران این موضوع را نیز آنچنان که در شأن و منزلت انقلاب اسلامی است رقم بزنیم. همانطور که انقلاب اسلامی در سایر عرصه ها موفق بوده است باید بتوانیم این جایگاه را در فضای مجازی هم بدست بیاوریم. مسئولیت بسیار سنگینی است. ان شاءالله با دعای خیر همه هموطنان عزیزمان بتوانیم در این مسئولیت به تکالیفمان عمل کنیم.

 

نظر شما