شناسهٔ خبر: 108482 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

رضایی: اسراییل سه بار قصد حمله داشت

ویژه برنامه این هفته متن و حاشیه با حضور دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیرامون نحوه بررسی برجام در ایران و آمریکا به روی آنتن رفت.

به گزارش «نماینده»، حامد افروغ: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای برنامه در واکنش به پخش تصویر «آیلان» کودک سه ساله سوری با ابراز ناباوری نسبت به وقوع چنین حادثه ای گفت: با دیدن این تصویر به یاد آیه «بای ذنب قتلت» افتادم و مرا به یاد واقعه هولناک بمباران شیمیایی حلبچه انداخت، البته یک سالی هست که کودک کشی در یمن، سوریه و امثالهم باب شده است و جنایتکارانی که این وقایع را رقم زده اند روزی در پیشگاه ذات باری تعالی پاسخگو خواهند بود.
در ادامه رضایی با اذعان به اینکه در طول مذاکرات همواره مشوق و پشت گرمی تیم ایرانی بوده و با تیم مذاکره کننده ایران در این میان گفتگوهایی هم داشته است درباره علت بررسی برجام صرفا در ایران و آمریکا توضیح داد: اصل مذاکرات بین ایران و آمریکا بود و در ۱۲ سال پیش هم که ایران با اروپا بحث می کرد با کارشکنی های آمریکا نتیجه ای حاصل نشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی مبنی بر چرایی حساسیت بر روی بررسی برجام توسط مجلس افزود: دو گروه نسبت به این مساله ابراز نگرانی می کنند، یک دسته افرادی که بیم آن دارند تا بررسی و احیانا تصویب برجام در مجلس، قیوداتی را برای دولت رقم بزند و عده ای دیگر هم در کل نمی خواهند مجلس وارد این بحث شود تا محدودیت هایی برای اجرای برجام تعیین نشود که این کروه بر خلاف گروه اول که از دلسوزان کشور هستند، مشکوک می نمایند. به نظر این عده قصد دارند تا بدون استدلال و منطق ایران را در اجرای برجام محدود نگاه داشته و دست آمریکا را برای اجرای دلخواه برجام باز کنند! که البته به نظر بنده هر دو گروه اشتباه می کنند چرا که قانون اساسی هر نوع توافق بین المللی را طبق اصل ۷۷ به مجلس ارجاع می دهد. بدین معنا که هر نوع توافقی که برای کشور ایجاد تعهد می کند چه با امضا و چه بدون امضا باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد.
* تصویب مجلس مقوم برجام خواهد بود
وی در تبیین بیشتر استدلال خود آورد: اگر برجام ایجاد تعهد نمی کند که اساسا هیچ خاصیتی نخواهد داشت! اما اگر تعهد ایجاد می کند مشمول اصل ۷۷ شده و هر اسمی هم که داشته باشد باید به مجلس ارجاع داده شود. از سوی دیگر امضا و تایید مجلس موجب تقویت این توافق می شود. لذا در صورت تایید مجلس در کنار تایید شورای عالی امنیت ملی، برجام تقویت شده و در مورد وثق بیشتری قرار خواهد گرفت بنابراین درآینده دیگر کسی نمی تواند این متن را با قرارداد ترکامنچای مقایسه کند چرا که با اجماع بیشتری به تصویب رسیده است.
سرلشگر رضایی در رد ادعای مخالفان بررسی برجام در مجلس توضیح داد: اگر این عده می ترسن تا بررسی مجلس منجر به قید تعهداتی برای دولت ایران شود باید یادآور شد که مجلس لزوما نباید همان متن را تصویب کند و اختیار آن را دارد تا شرایطی را برای اجرای برجام تعیین کند مانند شرایط حذف تحریم ها که در فرمایشات رهبر انقلاب هم بازگو شد که اگر تحریم ها برداشته نشود فایده ای ندارد.
رضایی در پاسخ به اینکه اگر شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب و مجلس آن را رد کند چه باید کرد گفت: در قانون اساسی هرگز به بن بست نخواهیم رسید، چرا که در آن تصریح شده است اگر مساله ای برای نظام به معضل تبدیل شود، مقام رهبری می تواند با لحاظ مصلحت ها با ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت آن را حل کند. لذا اگر در نهایت بن بستی صورت پذیرد رهبر معظم انقلاب می تواند قانونا آن را حل کند.
محسن رضایی در پاسخ به این انتقاد که بررسی برجام باید قبل از انتشار جهانی آن صورت می گرفت را راه سوءاستفاده ها را ببندد ابراز داشت: این اتفاق در آمریکا هم افتاد به طوریکه اکنون اوباما با کنگره بر سر تصویب برجام دچار چالش شده است لذا آنها تصمیم خود را می گیرند و ما هم تصمیم خود را می گیریم.
رضایی در تبیین عواقب رد برجام در آمریکا برای این کشور اذعان کرد: در صورت رد توافق از سوی آمریکا، که حاصل گفتگوهای قدرتهای جهانی است، حیثیت جهانی آمریکا برای ساماندهی سایر مذاکرات جهانی مخدوش خواهد شد و اعتبار جهانی این کشور از بین می رود.
وی در واکنش به سخنان عراقچی که قبول یا رد برجام را مشروط به قبول یا رد همه مفاد آن دانسته بود با ابراز تعجب از این سخن ادامه داد: بالاخره مجلس می تواند در این زمینه شرایطی را اعمال کند. برای نمونه درباره حفظ چهارچوب تحریم ها که آمریکایی ها بر آن اصرار دارند و مورد نقد جدی مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت، مجلس باید آن را بررسی کند چرا که اگر بنا باشد این ادعا اعمال شود دیگر کسی حتی اروپایی ها قدرت خطرپذیری برای سرمایه گذاری در ایران را نخواهند داشت چرا که نگران سرمایه های خود خواهند بود، لذا باید میان برجام و روش اجرای آن فرق قائل شد.
* برجام در حوزه اقتصادی برای ما مضر است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت لغو تمام تحریم ها را به دلیل بی اعتمادی دو طرف نسبت به هم محتمل ندانست و ادامه داد: از نظر سیاسی شرایط هر دو طرف مساوی است یعنی ایران در صورت بد عهدی آمریکا به کار خود ادامه می دهد و آمریکا هم در صورت نقض برجام از سوی ایران تحریم ها را بر میگرداند اما عیب این مساله در حوزه اقتصادی خود را نشان می دهد. چرا که آمریکا و انگلیس که قصد سرمایه گذاری و تقویت ایران را ندارند و لذا حضورشان در ایران اهمیت ندارد، آنچه که اهمیت دارد حضور سایر دولتهای اروپایی است که برای بررسی آن باید دید وضعیت تحریم ها چگونه خواهد بود به این دلیل که تصور بازگشت پذیری تحریم ها هم می تواند پای بخش خصوصی غرب را برای سرمایه گذاری در ایران بلرزاند چرا که آنها به اظهارات سیاسیون نگاه نمی کنند بلکه حقیقت توافق را در نظر می گیرند. به همین دلیل است که سیاسیون ما نباید به نحوی عمل کنند که بعد از چند ماه از توافق نتوانند جوابگوی توقعات مردم نسبت به دوره لغو تحریم ها باشند.
رضایی در تکمیل سخنان خود با اشاره به موارد فوق، برجام را برای پذیرش از سوی ایران ناقص دانست و در هشداری به دولت درباره دردسر آفرینی روشنفکران غرب زده برای دولت گفت: دولت باید برجام را کامل کند و جهت حذف ابزارهای فشار غرب به اقتصاد کشور گامی بردارد چرا که برجام صرفا تسهیلاتی را فرهم می کند و برخلاف ادعای برخی روشنفکران که سعی دارند با توسل به برجام سیل توقعات را به سمت دولت متوجه کنند، برجام مدینه فاضله ای را فراهم کند و این موضوعی است که اقتصاددانان باید برای مردم روشن کنند که برجام اگر قرار است راه سرمایه گذاری و ورود فناوری به کشور را باز کند می باید ریسک سرمایه گذاری در ایران را با حذف تحریم ها از بین ببرد.
* تقویت سرمایه گذاری داخلی راهی برای جذب سرمایه خارجی
دبیر مجمع تشخیص مصلحت راه جلب مطمان سرمایه های خارجی را در تقویت سرمایه گذاری داخلی دانست و استدلال کرد: با تقویت سرمایه گذاری داخلی و تسهیل این امر، به طور طبیعی سرمایه گذاران خارجی از امنیت سرمایه در ایران مطمان شده و نسبت به ورود در این عرصه ترغیب می شوند. لذا تا زمانیکه سرمایه گذاران داخلی از رکود، سختی تعامل با بانکها و بدی شرایط کسب و کار گله مند هستند، عملا هیچ سرمایه گذار خارجی وارد ایران نخواهد شد چرا که اصلی در سرمایه گذاری خارج هست که می گوید برای سرمایه گذاری در یک کشور به رفتار دولت آن کشور با سرمایه گذاران داخلی اش توجه کنید به این دلیل که در صورت سرمایه گذاری شما هم همان مشکل ها را خواهید داشت.
وی با اکراه از ارائه پیشنهاد به دولت جهت تکمیل برجام با توجه به خلا اقتصادی برجام، با اشاره ای کلی گفت: این اقدامات تکمیلی می تواند بعد از مدتی شروع فعالیتی دیپلماتیک باشد در سطح شورای امنیت سازمان ملل یا اروپا یا شامل اقدامی اقتصادی باشد که برای غرب خصوصا اروپایی ها درباره قولهایی که در ایران تعهد کرده اند، ضرب الاجل تعیین کند و یا اینکه دولت ما خواسته را صراحتا از اروپا طلب کند تا آنها هم مشخصا اقدام کنند یا اینکه در برجام مشخص می کردند که اگر نهایتا برجام شکست خورد و تصمیم بر این شد تا غرب تحریم ها را بازگرداند و ایران هم به غنی سازی ادامه دهد، ‌شرکتها وکشورهایی که در این دوره آزمون مبادرت به سرمایه گذاری کرده اند مصون از نتایج شکست برجام باشند.
رضایی درباره تاثیر برجام بر ریسک سرمایه گذاری در ایران اضافه کرد: برجام این ریسک را کاهش داده است و وضع امروز ما نسبت به قبل از برجام بهتر شده اما هنوز ریسک سرمایه گذاری در ایران با وجود برجام حتی از ترکیه و عربستان هم بالاتر است که می طلبد دولت در این زمینه اقداماتی را انجام دهد تا ریسک باقی مانده در برجام را برطرف سازد.
* دشمنی آمریکا با ایران ربطی به انقلاب ندارد
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به سوالی مبنی بر ترسیم چگونگی تعامل با آمریکا پس از ۳۶ سال قطع رابطه، با انتقاد از محصور کردن دشمنی آمریکا با ایران به بعد از انقلاب توضیح داد:‌ ما قبل از انقلاب هم با آمریکا رابطه داشتیم اما آنها از این رابطه بد استفاده کردند به طوریکه در سالهای پهلوی با کودتا علیه مصدق، به ورود یک سری دستگاه و کارخانه مونتاژکاری به ایران بسنده کردند. این فقط مساله جمهوری اسلامی با آمریکا نیست بلکه مساله این است که آمریکا نمی خواهد بجز اسراییل، کشوری در منطقه غرب آسیا مقتدر باشد. لذا حتی با عربستان و ترکیه هم همین رفتار را دارد. اگر به وقایع ترکیه نگاه کنیم متوجه می شویم که آمریکا با رودستی که به ترکیه زد و گرفتار کردن این کشور در سوریه، چنان سیلی به گوش اردوغان نواخت که تا ۵۰ سال دیگر هم بلند نخواهد شد. درباره عربستان هم همینطور که این کشور را در پی نخود سیاه در یمن مشغول داشته اند.
رضایی با انتقاد از لیبرال زدگان داخلی آنها را نصیحت به حفظ خودباوری کرد و گفت: لیبرال زدگان داخلی به جای پرستیدن لیبرال های غربی باید از لیبرال های غرب یاد بگیرند که خود باوریشان را حفظ کرده اند. لذا تا بحث رابطه با آمریکا می شود این عده چنان غرق خیالات می شوند و رابطه با آمریکا را ترسیم می کنند که این رابطه را در روابط کمتر کشوری با آمریکا می بینیم، کشورهایی مثل کره جنوبی و آلمان. اما این دست رابطه را آمریکا حتی در زمان شاه هم با ایران نداشت.
محسن رضایی در تکمیل انتقاد خود به دکترین رابطه آمریکا با کشورهای دنیا اشاره کرد و ادامه داد: در دکترین سیاسی آمریکا زمین زدن اسلام و بدست آوردن انرژی منطقه دو ویژگی اساسی است که منبعث از این دیدگاه، حتی در قبل از انقلاب هم آمریکایی ها برخلاف دوستی ای که با رژیم شاه داشتند روی خوش به ملت ایران نشان ندادند و دوستی نکردند. لذا علی رغم اعتراف کسانی مثل بیل کلینتون به اشتباه بودن دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد و همچنین اعتراف اوباما به اشتباه بودن سکوت این کشور مقابل حملات شیمیایی عراق به ایران، باز هم قطعا در آینده روسای بعدی به اشتباهات بعدی اعتراف می کنند چرا که نمی خواهند با ملت ما دوستی کنند. البته ما طرفدار جنگ با آمریکا نیستیم اما معتقدم اگرلبخند زدند لبخند بزنیمو اگر تهدید کردند سیلی محکمی به آنها بزنیم.
وی درباره نحوه تعامل با آمریکا پس از تدوین برجام گفت: اگر من جای آقای روحانی و ظریف بودم پس از تدوین برجام نشست خبری جهانی تشکیل می دادم و با دعوت از فرماندهان سپاه و ارتش و آقای آقازاده و یکی از شهدای خانواده هسته ای ضمن تجیلیل از این عزیزان، دستاوردهای هسته ای مرهون اقتدار نیروهای مسلح و جانفشانی شهدای هسته ای معرفی می کردم.
رضایی گفتگوی با آمریکا را قرار گرفتن در مسیر سیاست خارجی انقلاب پس از ۳۷ سال دانست و گفت: در این مذاکرات ما بعد از ۲۰۰ سال خودمان را در روابط بین الملل پیدا کردیم و عده ای نباید ین زحمات طاقت فرسا و تجربه طولانی را نادیده بگیرند. ما امروز بعد از ۳۷ سال خود را با دنیا تنظیم کرده ایم و در صدد آنیم تا دنیا را هم با خودمان تنظیم کنیم. ما در قضیه جنگ تحمیلی، دهه اول انقلاب، تنش زدایی و بسیاری از حوادث به نتیجه رسیدیم که ما باید خودمان را به قدرتهای جهانی تحمیل کنیم. برخی معتقدند یا با آنها بجنگیم یا تسلیم شویم اما بنده معتقدم باید از روی آنها پرش کنیم که این برجام نوعی پرش از روی آمریکا بود.
* رمز مواجهه با قدرتهای دنیا اقتدار است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت اقتدار را رمز مواجهه با قدرتها دانست و ادامه داد:‌ اگر ما با قدرت و با منطق وارد عرصه های جهانی شویم می توانیم راهمان را باز کنیم. بنابراین اگر می خواهیم اقتصادمان در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد باید دست روی زانو خود بگذاریم و کالاهای قابل رقابت در داخل ایجاد کنیم و به محیط کسب و کار با رفع قوانین دست و پا گیر رونق بدهیم که اقتصاد مقاومتی بهترین راه برای ورود به بازارهای جهانی است.
محسن رضایی درباره درخواست آمریکایی ها از ایران مبنی بر انجام کارهای متفاوت گفت: گر منظور این است که ما از راه انقلاب بازگردیم باید گفت هیچ آدم عاقلی این همه سرمایه گذاری را تباه نمی کند و اگر هم پیشنهاد خاصی دارند مطرح کنند. که قبل از مذاکرات نامه هایی را به رهبر معظم انقلاب نوشتند که ایشان فقط به اولی پاسخ گفتند که اگر پشت صحنه نحوه اداره کشور توسط رهبر معظم انقلاب از سوی دفتر ایشان به جامعه منتقل شود، مردم در می یابند که چه کار عظیمی اتفاق افتاده است.
رضایی درباره علت تهدید ایران از سوی آمریکایی ها ادامه داد: اینکه آمریکا لشگر قدرتمند و سلاح های مجهزی دارد درست است اما بعد از جنگ تحمیلی این کشور دو بار و اسراییل سه بار تا آستانه جنگ با ایران پیش آمده اند و نمی دانم چرا برخی سیاستمداران به خود اجازه می دهند درباره مسائل نظامی اظهار نظر کنند. در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ ایران از سوی اسراییل تهدید جدی شد که نتانیاهو به سبب افشای این مساله مورد مواخذه قرار گرفت. طبق گفته وزیر جنگ اسراییل، نتایاهو دستور آماده باش برای حمله به ایران را داد که این آقا و افرادی نگذاشتند. و همین آقا به نتانیاهو می گوید آن افرادی که مانع حمله به ایران شدند در کابینه اند و امثال من که موافق حمله به ایرانند خارج از کابینه اند که این حاکی از عوایی داخلی در بین این افراد بود. و آمریکا هم دوبار قرار بود به ایران حمله کند که یکبار آن در زمان بوش بود که پنتاگون به وی دستور حمله به ایران را می دهد. اما چرا حمله نمی کنند؟ چون در محاسبات خود به این نتیجه رسیده اند که در صورت حمله ممکن است جاهایی را بزنند اما ایران تلافی خواهد کرد و من همان موقع گفتم اگر آمریکا حمله کند از او اسیر خواهیم گرفت که برخی تعبیر به گروگان کردند که درست نبود. مساله دوم این است که اگر جنگ جدیدی در غرب آسیا راه بیندازند واکنش ایران غیر قابل پیش بینی خواهد بود و این مساله را در تنیه عراق از سوی ایران تجربه کرده بودند لذا خودشان هم میدانند که گزینه های روی میز شعاری بیش نیست.
* دشمن را دست کم نگیریم
وی با اشاره به کله برخی از ایشان به علت بیان اینکه «دشمن را دست کم نگیرید» گفت: من همیشه این تذکر را به مسئولان نظامی می دهم اما امروز به شما اطمینان می دهم که نیروهای مسلح ما در دفاع از کشور توانمند و مقتدر هستند.
رضایی در واکنش به ادعای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر موثرتر شدن گزینه نظامی علیه ایران با کمک برجام گفت: این ادعا یعنی اگر ایران بخواهد برخلاف برجام عمل کند ما به ابران حمله می کنیم، که این خود نقض برجام است چرا که در برجام گفته شده است اگر خلافی در اجرای برجام صورت بگیرد باید به یک کمیسیونی که پیش بینی شده است ارجاع داده شود و سپس به شورای امنیت فرستاده شود. لذا این سردرگمی و ضد و نقیض گویی های آمریکایی ها خلاف برجام است که حاکی از نسنجیده گویی ایشان به دلیل اضطراب و نگرانی آنها از کنگره است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت در تبیین چرایی اهمیت دفاع ایران از محور مقاومت توضیح داد: اگر حمایت ایران از محور مقاومت نبود تهدیدات اسراییل علیه ما عملی می شد و بخشی از لغو حمله اسراییل به ایران مربوط به مقاومت است که هم در منافع ملی ما اثر دارد و هم جزو ارزشها و اعتقادات ماست و جزو شعارهای ملت ماست.

نظر شما