شناسهٔ خبر: 108478 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

راه‌حل رفع موارد مغایر با منافع ملی در برجام، نیازمند تصمیم‌گیری است

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی پیرامون روند بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش «نماینده» علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بررسی برجام در مجلس و همچنین روند تصمیم‌گیری نهایی این موضوع در کمیسیون ویژه، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای خبرگان درباره برجام، مسئولیت مجلس را سنگین کرد در همین راستا امروز(یک‌شنبه ۱۵ شهریور ماه) در کمیسیون ویژه گفت‌وگوهایی خواهیم داشت.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی برجام و همچنین شیوه جمع بندی آن در کمیسیون وبژه ،متذکر شد: کمیسیون ویژه در هفته جاری و هفته‌های بعدی به بررسی برجام ورود خواهد کرد.

بروجردی تاکید کرد: در حال حاضر بررسی ابعاد مختلف برجام با دعوت از مذاکره کنندگان سابق و فعلی و همچنین مسئولین مرتبط ، تا رسیدن به یک جمع‌بندی مدنظر است؛ بنابراین در مقطع فعلی اینکه برون رفت بررسی‌های مورد ذکر چه نتیجه‌ای را دربر خواهد داشت، به نظر کمی زود می‌رسد تا این که جمع‌بندی نهایی حاصل شود.

** جمع‌بندی برجام در مجلس، بستگی به دیدگاه دولت در ارائه لایحه برجام به مجلس دارد

وی با بیان این که جمع‌بندی برجام در مجلس، بستگی به دیدگاه دولت در ارائه لایحه برجام به مجلس دارد، تأکید کرد: اگر دولت موضوع بررسی برجام را در قالب لایحه‌ای مطرح می‌کرد، طبیعتاً نیاز به سایر مباحث نبود و تکلیف روشن می‌شد، ولی چون به نظر می‌رسد که دولت چنین اراده‌ای در ارائه لایحه برجام به مجلس ندارد، طبیعی است که باید منتظر ماند و دید برون‌رفت مجموعه مباحث کمیسیون ویژه برجام به چه نتیجه ای منتهی می‌شود.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در ادامه تصریح کرد: البته به نظر می‌رسد که کف و یاحداقل اقدامات مجلس ارائه گزارش جمع‌بندی برجام به شورای عالی امنیت ملی باشد ولی این که آیا این موضوع در قالب یک لایحه فرضی و یا حتی طرح از سوی مجلس زمینه‌ساز اقدامات عملی می‌شود؛ مباحثی است که باید بر روی آن تصمیم‌گیری شود.

** جمع بندی برجام به شورای عالی امنیت ملی ارسال می‌شود 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به این که شورای عالی امنیت ملی مسئولیت پرونده هسته‌ای را به عهده دارد ما نمایندگان هم برای هرگونه اقدامی، نظرات خود را به این شورا منعکس خواهیم کرد.

بروجردی تصریح کرد: به نظر می‌رسد کمیسیون ویژه در صورت جمع‌بندی برجام، هم گزارشی به صحن علنی مجلس و سایر نمایندگان ارائه و همچنین نامه‌ای را در این رابطه به شورای عالی امنیت ملی ارسال خواهد کرد.

نماینده مردم بروجرد در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا کمیسیون ویژه می‌تواند طی بررسی‌های خود راه‌حل‌هایی را مبنی بر موارد مغایر با منافع ملی در برجام، مدنظر قرار دهد و یا خیر، اظهار داشت: این موضوع هم جز مطالب و موضوعاتی است که طبیعتاً نیازمند تصمیم‌گیری است.

** طبق ساختارهای درونی نظام می‌توان الزاماتی را در رابطه با برجام برای دولت ایجاد کرد

بروجردی با بیان این که طبق ساختارهای درونی نظام می‌توان الزاماتی را در رابطه با برجام برای دولت ایجاد کرد، در پایان بیان داشت: ما در مقطعی و در دوران مجلس هفتم الزاماتی ایجاد کردیم که پیرامون آن دولت در هر شرایطی مکلف به فعالیت در زمینه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور شد و همچنین پیش از جمع بندی مذاکرات هم مصوبه قانونی ای را پشت سر گذاشتیم، بنابراین مجلس به الزاماتی از این دست طبق چارچوب‌ها و اختیارات عمل خواهد کرد.

نظر شما