شناسهٔ خبر: 108443 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تعیین تکلیف انتقال پایتخت تا دوسال آینده/ پرند،سمنان،همدان و خمین گزینه‌های پایتخت سیاسی

خجسته43 رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به تعیین تکلیف انتقال پایتخت طی دو سال آینده، گفت: تمرکززدایی سیاسی و اداری از پایتخت لغو نشده، در واقع نتایج تحقیقات تا دو سال آینده مشخص می شود.

به گزارش «نماینده» امیر خجسته درباره آخرین وضعیت بررسی انتقال پایتخت، گفت: یکی از افتخارات کمیسیون شوراهای مجلس، تصویب طرح امکان سنجی، ساماندهی و تمرکززدایی از پایتخت است که در شورای نگهبان با ایراداتی روبرو اما در نهایت مرتفع شد.

نماینده مردم همدان، فامنین وقهاوند در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جلسات مرتبط با طرح امکان سنجی، ساماندهی و تمرکززدایی از پایتخت در دولت تشکیل شده و ما نیز پیگیر هستیم تا طبق مصوبه مجلس نتیجه مطلوب حاصل شود.

وی در ادامه و در واکنش به اخبار مربوط به لغو تمرکززدایی اداری و سیاسی از پایتخت، گفت: چنین موضوعی به هیچ عنوان مطرح نیست، در حقیقت از آنجایی که تمرکززدایی سیاسی مهمترین بخش این قانون را شامل می شود، دولت تا دو سال آینده فرصت مطالعه و بررسی دارد، در واقع به تازگی دولت کار تحقیقاتی خود را شروع کرده است.

خجسته یادآور شد: پس از پایان دو سال، جمع بندی مطالعات و تحقیقات به ریاست مجلس تقدیم خواهد شد، لذا انتظار می رود جلسات به صورت مستمر تشکیل شود تا تکلیف آینده تهران مشخص شود.

 

پرند، سمنان، همدان و خمین گزینه‌های پایتخت سیاسی

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه پایتخت سیاسی باید از تهران خارج شود، گفت: تاکنون امکان سنجی هایی برای پایتخت سیاسی در نظر گرفته شده است و چهار مکان از جمله پرند، سمنان، همدان و خمین انتخاب شده، ولی طی دو سال آینده دولت تصمیم قطعی خواهد گرفت.

وی افزود: زمانی که پایتخت سیاسی یا اقتصادی به نقطه ای دیگر منتقل شود قطعا از بسیاری مراجعات اداری به تهران کاسته می شود، این در حالی است که امروزه متاسفانه ۴ الی ۵ میلیون در روز برای کارهای مرتبط اقتصادی و سیاسی در حال رفت و آمد به تهران هستند.

خجسته با اشاره به اینکه پس از تمرکزدایی از پایتخت، از فشار جمعیتی تهران کاسته می شود، گفت: با تمرکز زدای از پایتخت، جمعیت در شهرهای مختلف پراکنده و توزیع خواهند شد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تهران در شرف اتفاق بزرگی است که اگر چاره ای برای آن پیدا نکنیم آیندگان همه ما را نفرین خواهند کرد؛ در حقیقت نباید اجازه داد اتفاقی که برای سیل کن رخ داد در وسعت بزرگتر حادثه ایجاد کند.

نظر شما