شناسهٔ خبر: 108402 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با «نماینده»:

مسئولین توضیح دهند که چرا شورای عالی فضای مجازی به ترازی که پیش بینی شده بود نرسید / هنوز حتی تعریف درستی در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات ارائه نداده اند!

پژمانفر// حجت الاسلام پژمانفر تأکید کرد: متاسفانه علی رغم تلاش های مجلس، به دلیل لابی های گسترده دولت، همچنان شورای فناوری اطلاعات پایدار است و در حال حاضر کار به اینجا رسید که رهبر بزرگوار انقلاب به این مسئله ورود پیدا کرده و دستور انحلال این شورا و امثال این شورا که مسیر شورای عالی فضای مجازی را تضعیف می کنند، صادر نمایند.

حجت الاسلام پژمانفر در گفتگو با «نماینده» ضمن اشاره به حکم مقام معظم رهبری در خصوص شورای عالی فضای مجازی، خاطر نشان کرد: شورای عالی فضای مجازی به دلیل جایگاه و اهمیت بالای فضای مجازی راه اندازی شد و به عنوان عالی ترین شورا در حوزه فضای مجازی قرار بود نقش آفرینی کند که متأسفانه اینگونه نشد. این شورا یک دوره پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت که امروز باید مسئولین امر در این خصوص و اینکه چرا این شورای عالی به جایگاه خود نرسید، هم به مردم توضیح دهند و هم عذرخواهی کنند و بگویند که چرا نگذاشتند شورا به ترازی که پیش بینی شده بود برسد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر بزرگوار انقلاب در حکم جدیدشان در خصوص راه اندازی دور جدید شورای عالی فضای مجازی، نکات متعددی را متذکر شدند. این نکته ها در حکم و پیوست حکم رهبری در دور قبل هم وجود داشت اما به دلیل کوتاهی های صورت گرفته نتوانست مسیر خود را به درستی طی کند.

** هنوز حتی تعریف درستی هم در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات ارائه نداده اند!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه از شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از احکام عقب مانده نام برد و ضمن اشاره به حکم و تأکید رهبری در خصوص شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: ما نیز در مجلس پیگیر این موضوع بودیم و راه خدمات رسانی در فضای مجازی را در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می دانستیم که متأسفانه وزارت ارتباطات به دلیل نگاههای مالی و به دست آوردن منافع اقتصادی خود و همچنین موضوعات دیگری که در اینجا محل بحثش نیست، به شدت در مقابل شبکه ملی اطلاعات ایستاد و هنوز هم نه تنها هیچ اقدامی در موضوع شبکه ملی اطلاعات انجام نشده است بلکه هنوز تعریف صحیح و درستی هم در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات ارائه نداده است! اگرچه مجلس یکبار وزیر را برای توضیح در صحن خواست و کارت زردی هم به همین منظور به وزیر ارتباطات داد اما عزمشان بر مسیر گذشته و غلط خود بود.

پژمانفر همچنین تأکید کرد: آن چه که مردم ما به عنوان امری عادی به آن احتیاج دارند، اینترنت است که متاسفانه تمام اتکای ما به اینترنت خارجی است. اینترنتی که کاملا نا امن، گران و بی کیفیت است! تمامی این موارد به این دلیل است که تمام سرورهای ما در خارج از کشور است. راه چاره مطابق آنچه رهبری فرمودند و ما بر مبنای آن در مجلس و محافل مختلف اشاره کردیم، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که متأسفانه انجام نشد.

**علی رغم طرح مجلس، دولت به دلیل لابی های گسترده، شورای فناوری اطلاعات را همچنان برقرار نگه داشته

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگویش با «نماینده» به بند دیگری از حکم رهبری مبنی بر انحلال شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی اشاره داشت و خاطر نشان کرد: طرحی در مجلس مبنی بر انحلال شورای عالی فناوری اطلاعات داشتیم که متاسفانه علی رغم تلاش های مجلس، به دلیل لابی های گسترده دولت در ارتباط با این موضوع، همچنان این شورا پایدار است و در حال حاضر کار به اینجا رسید که رهبر بزرگوار انقلاب به این مسئله ورود پیدا کرده و دستور انحلال این شورا و امثال این شورا که مسیر شورای عالی فضای مجازی را تضعیف می کنند، صادر نمایند.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: امیدواریم در دور جدید شورا که یکی از احکامش هم انحلال شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی است، با اصلاحاتی که در آن صورت گرفته و تدابیری که اتخاذ شده، به صورت فعالتر کار خود را شروع کند و عقب افتادگی گسترده ای که ما در فضای مجازی داریم، جبران شود.

**امروز بخشی از بی تدبیری های گذشته دامن جامعه را گرفته و بحران هایی را رقم زده است

حجت الاسلام پژمانفر در نهایت اهمیت و جایگاه فضای مجازی در حال حاضر را یادآور شد و تصریح کرد: موضوع فضای مجازی و اهمیت آن به حدی است که امروز کسی نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. اگر بگوییم امروز اهمیت موضوع فضای مجازی همانند فضای حقیقی است و تأثیراتش بسیار عمیق و ریشه ای است، گزافه نگفته ایم. در حال حاضر بسیاری از اتفاقات از فضای مجازی به فضای حقیقی منتقل می شود؛ مبادلات اقتصادی، تضارب افکار و ... به بیانی گفتگوی بین نسل ها و جریانات فکری در فضای مجازی اتفاق می افتد. بهره برداری از فضای مجازی برای انتقال باورها و اندیشه ها به دنیای تشنه که به دنبال راهی برای برون رفت از بحران ها می گردد، می تواند برای انقلاب اسلامی یک فرصت بسیار بالا باشد. اگر فضای مجازی را مدیریت کرده و با برنامه حرکت کنیم این فضا فرصت بسیار بزرگی برای ما محسوب می شود و در مقابل اگر بی تدبیری در این خصوص صورت بگیرد این فرصت تبدیل به یک تهدید بسیار بزرگ می شود که این تهدید با تهدیدهای نظامی قابل مقایسه نیست و عمق بسیار بالاتری دارد. کما اینکه امروز بخشی از بی تدبیری های گذشته دامن جامعه را گرفته و بحران هایی را رقم زده است. امروز در دنیا برای تصرف و تحت سلطه قرار دادن جریانات مختلف کمتر از عرصه های نظامی استفاده می شود و شاید مهم ترین جبهه ای که هدف قرار دادند ورود به عرصه های فضای مجازی است.

نظر شما