شناسهٔ خبر: 108321 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جوکار:

دستگاه دیپلماسی به یاوه‌گویی‌های آمریکایی‌ها پاسخ دهد/ دولت لایحه برجام را به مجلس ارائه کند

محمدصالح جوکار// عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: بعد از برجام نباید آمریکایی‌ها احساس کنند که جمهوری اسلامی از آرمان‌های خود عدول کرده، لذا دستگاه دیپلماسی باید با حفظ اصول و آرمان‌ها، پاسخ یاوه‌گویی‌های طرف مقابل را بدهد.

به گزارش «نماینده» محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان مبنی بر لغو تحریم‌ها و غیر قابل پذیرش بودن آن گفت: رهبری گرانقدر انقلاب بارها این نکات را بیان فرموده و امر تازه‌ای نیست، زیرا این موضوع همواره جزو خطوط قرمز و چارچوب‌های کلی مذاکرات هسته‌ای از سوی ایشان بیان و برای مسئولان تبیین شده بود.

وی افزود: هدف اصلی ایران از حضور در مذاکرات، برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه ایران به این دلیل که توانسته بود بر روی اقتصاد کشورمان تاثیر بگذارد، بوده است.

جوکار اظهار داشت: جمهوری اسلامی هیچ گاه نیازی به مذاکرات نداشته، ضمن اینکه نیت اصلی ما از مذاکرات فقط لغو تحریم‌ها بوده است، در حالی که ما در گذشته اقدامات خود را بر طبق مسیر تعیین شده ادامه داده و توانسته بودیم ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشته باشیم و تحقیق و توسعه در خصوص ماشین‌های نسل جدید هم تا IR۸ پیشرفت کرده بود و نیازی را در این خصوص احساس نمی‌کردیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قرار است تحریم‌های ایران تعلیق شود و نه لغو، حضور در مذاکرات امر بیهوده‌ای است، خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط هرگاه طرف مقابل اراده کند، می‌تواند تحریم‌های ایران را بازگرداند.

وی گفت:‌ تنها اقدام متناظر ایران در قبال جمع‌آوری زیرساخت‌های برنامه هسته‌ای، لغو کلیه تحریم‌هاست.

جوکار اظهار داشت: بر طبق سخنان اوباما، کری و سناتورهای کنگره آمریکا به نظر می‌رسد تحریم‌های ایران فقط تعلیق شده و لغو نخواهد شد که این موضوع بیانگر بازگشت‌پذیری تحریم‌هاست که با موضوعات مطرح شده توسط اعضای تیم مذاکره‌ کننده و رئیس‌جمهور منافات دارد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به صراحت از دستگاه دیپلماسی و دولت یازدهم خواسته است تا پاسخ اظهارات مقامات آمریکایی که کم‌کم تبدیل به رویه شده است را بدهند که با این کار از ایجاد مشکلات در آینده نیز جلوگیری خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر مبنی بر بررسی برجام در بستر قانونی خود، گفت: مجلس شورای اسلامی می‌تواند با بررسی برجام به نمایندگی از ملت ایران در این خصوص اظهارنظر کند، ولی در مجموع این بستر قانونی که بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است، باید حفظ شود.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار آن است که دولت بر اساس قانون اساسی لایحه برجام را به مجلس ارائه دهد و به مانند بقیه قراردادهای بین‌المللی که برای کشورمان تعهد‌آور است، در خصوص برجام نیز تصمیم‌گیری شود.

وی تأکید کرد: بهتر است دولت بداند توافقی که تعهد‌آور است، قابلیت اجرا قبل از تصویب مجلس شورای اسلامی بر طبق اصل ۱۲۵ قانون اساسی را ندارد.

جوکار افزود: بعد از برجام نباید آمریکایی‌ها احساس کنند که جمهوری اسلامی از آرمان‌های خود عدول کرده، لذا باید دستگاه دیپلماسی کشورمان و دولت یازدهم با حفظ اصول و آرمان‌ها، پاسخ یاوه‌گویی‌های طرف مقابل را بدهند.

وی با بیان اینکه هیچ شرطی در خصوص برجام از سوی جمهوری اسلامی قابل پذیرش نیست، گفت: ایران در برابر استکبار جهانی هیچگاه کوتاه نیامده و در حمایت از مظلومان مسیر قبلی خود را ادامه خواهد داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه و عرصه بین‌الملل شرایط دنیا را بغرنج کرده، لذا بهتر است آنها رفتار خود را در حمایت از جنایتکاران تغییر دهند.

وی اظهار داشت:‌ بحث‌های خارج از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و‌ آمریکا به هیچ وجه مورد قبول ما نیست و ما بر اساس اصول آرمان قبلی خود از مردم مظلوم منطقه حمایت کرده و مخالف هر گونه تجاوزگری و جنایت هستیم.

نظر شما