شناسهٔ خبر: 108280 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت

بایسته‌های مقابله با تهدیدات

حقیقت پور43

«نماینده»؛ منصور حقیقت پور*/ شکی نیست که تهدیدات پیش‌روی نظام، گستردگی و تنوع آن‌ها امری واقعی و بر اساس مستندات است و به همان میزان که این تهدیدات متنوع و پیچیده است، شیوه‌های مقابله با آن‌ها نیز باید به همان اندازه دقیق، گسترده و پیچیده باشد. در عرصه فناوری، سرعت علوم مرتبط آن‌چنان شتاب دارد که اندکی توقف، زحمات فراوانی را برای جبران می‌طلبد و هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند. بر همین اساس است که دکترین نظامی ایران بر اساس فناوری‌های نوین (های تک) در حوزه‌های گوناگون از جمله آفندی، پدافندی، تولید و به‌روز رسانی انواع پهپادها و موشک‌ها قرار گرفته است.
اذعان برخی کشورهای مطلع از روند پیشرفت‌های نظامی ایران گواه صدق این مدّعا است. ولادیمیر ساژین، کارشناس نظامی روس می‌گوید آنها (ایرانی‌ها) اکنون خیلی خوب فناوری روباتیک و پهپادها را توسعه داده‌اند و در شرایط تحریم موفق شدند از قوی‌ترین نیروهای مسلح در منطقه برخوردار باشند.
چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش، اهمیت مأموریت و وظایف این قرارگاه را تشریح و بر شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و تمام راهکارهای ممکن دشمن برای مواجهه با آنها و نیز داشتن راه‌حل و برنامه مشخص تاکید نمودند. در همین راستا؛ برای مقابله با تهدیدات باید آمادگی‌های گوناگونی کسب کرد که واکاوی ۶ مورد از آن خالی از لطف نیست:
۱- آمادگی نظامی و تسلیحاتی: ضرورت پيشرفت‌هاي نظامي و افزايش آمادگی تسلیحاتی کشور با عنایت به ادامه پيشرفت‌هاي دشمن علاوه بر اينكه عمل به امر الهي مبني بر تقويت بنيه دفاعي است، امری عقلاني و پذيرفته شده از سوي تمامي متخصصان و نظريه‌پر‌دازان حوزه مسائل دفاعي- امنيتي نیز هست. در جهان كنوني، اين يك اصل پذيرفته شده است كه كشور مورد تهديد‌ از سوي دشمنانش، حق دارد خود را قوي و توانمند سازد و قدر‌تمند شدن، از دو زاویه قابل بررسی است و هر نوع سر‌مايه‌گذاري در اين امر را پذيرفتني مي‌نمايد. اول اینکه آمادگی تسلیحاتی كشور مورد تهديد را از گزند هجوم مصون نگه می‌دارد و دوم، در صورت مورد هجوم قرار گرفتن، مي‌تواند از موجوديت و هويت خود دفاع كند. طي ساليان اخير، ادبیات تهاجمی و تهدیدآمیز آمریکا و صهیونیسم و نیز برخی کشورهای سابقه‌دار استعماری بارها تکرار شده و هر از گاهی از گزینه نظامی سخن به میان می‌آورند. روشن است در چنین فضایی که حتی پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای موج تهدیدات تداوم دارد، سیاست نظام، مبنی بر ارتقای توان دفاعی، از جمله پیشرفت برنامه موشکی، امری بدیهی، شرعی، عقلایی و عرفی است.
۲- آمادگی راهبردی: از دیگر زوایای آمادگی، شناخت موقعیت دشمن به لحاظ  شرایط سوق‌الجیشی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. رویارویی با کشورهای متخاصم در عرصه جنگ سایبری و نبرد نظامی، نیازمند سنجش دقیق نقاط قوت و ضعف به مدد برنامه‌ریزی هوشمندانه و شناسایی عِدّه و عُدّه دشمن در میدان جنگ نرم و سخت، عامل پیروزی و وارد نمودن ضربه غافلگیرانه به نیروهای متخاصم است.   قطعاً این نوع آمادگی و آگاهی از شرایط استراتژیک دشمن، چگونگی مقابله با دشمن و غلبه بر او را تعیین خواهد کرد.
۳- آمادگی اطلاعاتی و ضدّ اطلاعاتی: شاید این بخش از تدابیر نظامی – امنیتی را بتوان به عنوان قلب هر عملیات آفندی و پدافندی به حساب آورد. شکّی نیست که امروزه تمام تحرکات سیاسی یا نظامی در سراسر جهان، با پشتوانه سازمان‌های اطلاعاتی رسته‌های مختلف صورت می‌گیرد و شناخت به موقع توطئه‌ها و کسب اطلاعات از نقشه‌های دشمن، گام نخست برای حمله پیشدستانه و وارد کردن ضربات کاری بر پیکره نظام طراحی عملیاتی کشور مهاجم به شمار می‌آید.
۴- آمادگی علمی و فکری: مغز متفکر و طراح برنامه‌های آمادگی در برابر تهدیدات دشمن در هر کشوری، علاوه بر گروه‌های متخصص نظامی، بر عهده مرکزی است که به نام «اتاق فکر» نامگذاری شده است. به یقین غلبه بر دشمن و ابرقدرت‌های نظامی و سیاسی، بدون دارا بودن مراکز بزرگ علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی و فقدان برگ برنده استادان مبرز در زمینه‌ها و تخصص‌های رشته‌های مرتبط، امکان تحقق نخواهد داشت. امروز، علوم نظامی در زمره پیشرفته‌ترین علوم در جهان است و پیچیده‌ترین موضوعات تخصصی نظامی ابتدا از مسیر دانشگاه‌ها و اتاق‌های فکر با حضور کارشناسان می‌گذرد، آنگاه به مراکز طراحی و پیاده‌سازی راه‌ پیدا می‌کنند. دستیابی به چنین سطحی از علم و دانش، قطعاً نیازمند فراگیری همه ابعاد علوم پیشرفته است و تلاش در تمام حوزه‌های علوم نوین، ایمان و اعتقاد راسخ به نقشه راه علمی کشور و تداوم شتاب علمی کشور را می‌طلبد.
۵- آمادگی مالی و اقتصادی: غلفت از تامین پشتوانه مالی و اقتصادی مستمر برای پشتیبانی مالی از هر نوع نبرد احتمالی و به شکست کشاندن برنامه‌های کشور برای تقویت بنیه اقتصادی، نکته‌ای است که می‌توان آن را نوک پیکان توطئه‌های دشمن نامید. تحریم‌ها و فشار ظالمانه اقتصادی قدرت‌های بزرگ در وهله اول با هدف کندکردن توان پیشرفت علمی و به تبع آن قدرت نظامی ایران صورت گرفت. اقتصاد وابسته به نفت، خام فروشی، واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی و در نتیجه تضعیف تولیدات داخلی همان چیزی است که دشمن از رهگذر آن به هر اقدام خصمانه‌ای – از حمله نظامی گرفته تا فشار اقتصادی – طمع می‌کند. پوشاندن جامه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پادزهر تمام توطئه‌ها از جمله تهاجمات نظامی است.
۶- آمادگی روحی و معنوی: تمام مؤلفه‌های یاد شده تنها زمانی تاثیر واقعی خود را نشان می‌دهند که از عاملی به نام ایمان و عقیده راسخ نیروهای انقلابی بهره‌مند باشند. آنچه که حیرت جهانیان را در طول جنگ تحمیلی موجب گردید، اراده تزلزل‌ناپذیر رزمندگان اسلام در نبرد با دشمن و صحنه‌های به یادماندنی جهاد و ایثار در دوران درخشان دفاع مقدس، تماماً نشأت گرفته از نیروی الهی ایمان و ارتباط با پروردگار بود.
یاری خداوند قطعی است زیرا «هیچ توطئه‌ای نبوده است که غرب و آمریکا بتوانند علیه جمهوری اسلامی انجام بدهند و انجام نداده باشند. هر کاری نکردند، چون نمی‌توانستند... در همه‌ مراحل توی دهنشان خورده است و شکست خورده‌اند... د. بعد از این هم همین جور خواهد بود. بعد از این هم در همه‌ توطئه‌ها علیه جمهوری اسلامی شکست خواهند خورد؛ این وعده‌ی الهی است به ما، و ما شک نداریم. ما در صدق وعده‌ الهی تردید نمی‌کنیم. ما به خدای متعال سوءظن نداریم. خدای متعال ملامت می‌کند کسانی را که به او سوءظن دارند؛ وعده‌ خدای متعال، وعده‌ صادق است. ما چون وارد می‌دانیم، داخل عرصه‌ مبارزه هستیم - ملت ایران همه‌ امکانات خود را وارد عرصه کرده است - بنابراین نصرت الهی قطعی است.»  (بیانات رهبر انقلاب ۹۰/۱۱/۱۰)

*نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

نظر شما