شناسهٔ خبر: 108271 - سرویس چندرسانه‌ای
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

امکان راه‌ رفتن معلولان بدون عمل جراحی

معلول43 دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا اسکلت بیونیکی ساخته اند که یک فرد کاملا معلول با استفاده از آن توانسته در مدت ۵ روز جلسات تمرینی هزاران قدم بردارد.

به گزارش «نماینده»، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا پیشتر توانسته بودند با تحریک عصبهای معلولانی که به طور کامل توانایی حرکت ندارند، پاهای آنها را به طور منظم حرکت دهند.

اکنون همین دانشمندان گامی فراتر از پروژه قبلی برداشته و توانسته اند با استفاده از یک اسکلت بیونیکی، شرایطی را فراهم کنند که که طی آن فرد کاملا معلولی بتواند طی مدت ۵ روز و در خلال جلسات تمرینی، هزاران گام بردارد.
این بیمار ۳۹ ساله که ۴ سال پیش و به دلیل سقوط از ارتفاع از ناحیه کمر به پایین دچار معلولیت شده است حالا به عنوان نخستین انسانی که پیشتر توانایی حرکت کردن نداشته است می تواند روی پاهای خود راه برود.
مهمترین ویژگی پروژه به راه انداختن این فرد معلول استفاده از تکنیک غیرتهاجمی تحریک نخاع است که البته عملکرد آن همراه با مصرف دارویی موسوم به buspirone نهایی شده است.
پیشتر این آزمایش در سطحی اولیه و بر روی ۵ معلول حرکتی دیگر نیز انجام شده بود که تمامی آنها توانسته بودند پاهای خود را به عقب و جلو بچرخانند.
به گفته دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، این برای نخستین بار در جهان است که افراد معلول می توانند بدون نیاز به انجام عمل جراحی که یک روش تهاجمی محسوب می شود، بر روی پاهایشان راه بروند.
اسکلت بیونیکی که این معلول بر تن کرده دارای حسگرهایی است که دامنه حرکت پاهای فرد را به دقت اندازه گیری می کند.

نظر شما