شناسهٔ خبر: 108237 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

کلینتون: هیچ یک از گزینه‌ها از روی میز برداشته نشده است

کلینتون/ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توافق هسته‌ای با ایران را گامی حائز اهمیت و گزینه‌ای بهتر از گزینه‌های جایگزین دانست و گفت: هیچ یک از گزینه‌ها از روی میز برداشته نشده است.

به گزارش «نماینده»، هیلاری کلینتون در بخشی از مصاحبه اختصاصی خود با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی در پاسخ به این پرسش که شما چه چیزی برای گفتن به آن دسته از دوستانتان که می گویند توافق با ایران یک توافق بد است و بیشتر هم از یهودیان هستند، دارید؟ گفت: اتفاقاً من به همین دلیل در روز چهارشنبه آینده سخنرانی خواهم کرد. چراکه من شخصاً در اقدامات اولیه (پیش از توافق) دخالت داشتم و به اعمال تحریم هایی که مقامات ایران را وادار کرد تا پای میز مذاکره حاضر شوند نیز کمک نمودم. من کسی بودم که تلاشهای اولیه را صورت دادم تا مشخص شود که آیا اصلاً مذاکره امکان پذیر است یا خیر؟

وی افزود: باید بگویم به باور من، توافق صورت گرفته بی نقص و عالی نیست و به هیچ وجه به منزله ی یک نوع تأیید اعتبار ایران به حساب نمی آید. نظر من این است که نباید اعتماد کرد، باید به راستی آزمایی پرداخت. اما این (توافق) یک گام حائز اهمیت است. این از گزینه جایگزین بهتر است و به همین خاطر من در روز چهارشنبه رئوس مطالب مربوط به جزئیات اینکه چرا از این توافق حمایت می کنم را بیان خواهم کرد. اما اینکه من به عنوان رئیس جمهور آمریکا چه اقدامی خواهم نمود نیز به همان اندازه حائز اهمیت است؛ چه خواهم کرد تا آنرا (توافق را) به اجرا درآورم، تا ایران را وادار نمایم مسئولیت اعمالش را بپذیرد و تا صراحتاً اعلام کنم که هیچ یک از گزینه ها از روی میز برداشته نشده است، و به این ترتیب آنها به هیچ وجه و در هیچ زمانی سلاح هسته ای نخواهند داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان داشت: مسئله، نه فقط توافق و تأییدیه کنگره در مورد توافق است، بلکه موضوع این است که مرحله بعدی چه خواهد بود؟ به نظرم مردم آمریکا خواهان رئیس جمهوری هستند که حامی دموکراسی باشد، حتی در برخورد با آنهایی که دشمن ما هستند تا تلاش کنند و به فهم و درکی که ما داریم دست پیدا کنند، اما این رئیس جمهور همچنین هر روز صبح به فکر اجرای پرقدرت و هوشیارانه ی این توافق نیز خواهد بود.

جان کری گفت: به نظرم چنین رویکردی بسیار بهتر از سخنانی است که در همان روزِ سخنرانی من از دهان آنانی خواهید شنید که ظاهراً اعتقادی به دیپلماسی ندارند، به کار دشوار ایجاد ائتلاف های بین المللی معتقد نیستند، به تلاش برای دستیابی به بهترین توافق ممکن باور ندارند و نهایتاً هم باور نمی کنند که این توافق باید به شیوه ای که من برای اجرای آن دارم، اجرا شود.

نظر شما